Informacje

20.10.2016 06:30 jazda starą "siódemką" lepszym rozwiązaniem

Budują obwodnicę Radomia.
Dojazdu z Warszawy nie skróci

SERWISY:


To jeden z najbardziej oczekiwanych odcinków ekspresowej "siódemki". Niestety, na zakończeniu budowy obwodnicy Radomia najmniej skorzystają ci, którzy jeżdżą do Warszawy. Zamiast wygodnego skrótu będzie... węzeł w szczerym polu.

Barwnie opisana przez Ziemowita Szczerka "siódemka" powoli przechodzi do historii. Jedne odcinki zmieniają się w dwupasmówkę, inne - razem z pierwowzorami miejsc, w których toczy się akcja książki - znikają za ekranami dźwiękochłonnymi, bo nowa droga omija je szerokim łukiem.

Na jednym z takich szerokich łuków trwają już prace - obwodnica Radomia ma być gotowa w połowie 2018 roku. Nowy odcinek pozwoli ominąć m.in. wiecznie zakorkowane rondo Narodowych Sił Zbrojnych w północnej części miasta. Odetchną zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy.

Miało być pięknie...

Zawiodą się natomiast ci, którzy regularnie kursują między stolicą a Radomiem. Dziś ich trasa wygląda tak: od Grójca do Jedlińska jadą wygodną drogą ekspresową, która kończy się skrzyżowaniem ze światłami. Od tego miejsca wciąż do dyspozycji mają dwie jezdnie po dwa pasy, ale to już zwykła droga krajowa - ze światłami, ograniczeniami prędkości i niebezpiecznymi przejściami dla pieszych. W dodatku z mocno zniszczoną nawierzchnią.

Po wybudowaniu obwodnicy zmieni się tylko jedno: zamiast świateł, na końcu ekspresówki będzie bezkolizyjny węzeł (Radom Północ). Kierowcy chcący wjechać do miasta dalej będą jechać przez Jedlińsk i Wsolę, choć plan był zupełnie inny.

Głównym węzłem obsługującym miasto miał być Radom Zachód położony na przecięciu z drogą wojewódzką numer 740. Węzeł, owszem, będzie gotowy razem z całą trasą. Tyle że nie będzie się łączył z nową drogą, bo ta... jest gdzie indziej.

Kilka lat temu powstał projekt jej przebudowy. Nowa droga 740 miała zaczynać się przy skrzyżowaniu "siódemki" z ulicą Wernera i szerokim łukiem omijać miejscowości, przez które dziś przechodzi istniejąca, wąska droga o tym samym numerze. Na wybrany przebieg nie zgodził się jednak konserwator zabytków, bo trasa przecięłaby park w Milejowicach i wymagałaby wycinki zabytkowych drzew.

... a wyszło jak zwykle

- Wiem, że to jest sytuacja kuriozalna, ale złożyło się na to kilka przyczyn. Projekt wykonany był wiele lat temu, inne były wtedy warunki działania. Pojawiły się protesty, a konserwator zabytków nie wyraził zgody na budowę łącznika trasy 740 z węzłem według zaproponowanego przebiegu - tłumaczył kilka tygodni temu portalowi echodnia.eu Zbigniew Ostrowski, dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

W tej chwili nie ma więc ani projektu, ani nawet zlecenia na jego przygotowanie - droga "wypadła z planów".

Jak pociesza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, stara droga 740 zostanie tymczasowo podpięta do węzła, za pośrednictwem dróg serwisowych. Trudno jednak uznać wąską drogę przez kilka miejscowości za wygodny dojazd do obwodnicy. Stara "siódemka", przy wszystkich wadach, jeszcze długo pozostanie lepszą alternatywą.

Ekspresowo do Krakowa

W nieco lepszej sytuacji będą mieszkańcy południowej części Radomia i ci, którzy trasą S7 będą chcieli jechać na południe Polski. Oni na obwodnicę będą mogli wjechać na węźle Wolanów, u zbiegu z krajową dwunastką. Kolejny węzeł - Radom Południe - powstanie z kolei tam, gdzie nowa trasa po raz kolejny przetnie się ze starą "siódemką".

W budowie są też inne odcinki S7 na południe od Warszawy: Radom Południe - Skarżysko Kamienna, Chęciny - Jędrzejów i Jędrzejów - granica województwa małopolskiego (wszystkie mają oddane w 2017 roku). Trwa też przetarg na obwodnicę Skarżyska-Kamiennej.

Odcinek małopolski - od granicy województwa do Krakowa - jest na etapie przetargu w trybie zaprojektuj i zbuduj. Na tym samym etapie jest odcinek, który połączy Południową Obwodnicę Warszawy z istniejącym fragmentem S7, który zaczyna się w Grójcu.

Po oddaniu tych odcinków Kraków zyska ekspresowe połączenie z Warszawą.

Karol Kobos

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • vsc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.04.2018 18:52 ~vsc

    Obwodnica to obwodnica omija miasto i o co chodzi .

  • rex

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2016 18:08 ~rex


    kwizz~kwizz

    Po trzecie - akurat najgorszy fragment 7ki to jest od Warszawy do Wólki Kosowskiej. "Obwodnica Janek" nic nie dała. Potem da się normalnie jechać bez korków.
    Graegorz Rokicki~Graegorz Rokicki


    Obwodnica Janek nie jest fragmentem docelowej ekspresowej 7ki. Docelowo, wylotówka z Warszawy do Krakowa będzie przebiegała wzdłuż torów kolei radomskiej, koło lotniska (ten fragment już jest), dalej obok Piaseczna, z dala od Tarczyna prawie do Grójca. Dopiero po zbudowaniu tego fragmentu ekspresowa S7 będzie w docelowym kształcie a dotychczasowa 7mka, jak i obwodnica Janek pozostaną drogami o znaczeniu lokalnym.

    obwodnica Janek to S8 na Wrocław, a S7 to rzeczywiście inny ślad

  • tom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.10.2016 08:50 ~tom

    przecież obwodnica jest po to aby omijać dane miasto! na starej drodze ruch i tak zmniejszy się diametralnie więc nie widzę problemu, co najwyżej komuś z prominentów to przeszkadza

  • wrg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2016 22:57 ~wrg

    Warszawa jest stolicą kraju, województwa, ośrodkiem akademickim, miejscem pracy i mieszkaniem dla wielu.

    Dopóki przebycie 100km z Radomia do Warszawy pociągiem będzie trwało 2:30+ nie uda się znacząco zmniejszyć ruchu na wlotówkach do Warszawy, zwanych dla niepoznaki wylotówkami.

    Każdy samochód, nieważne na jakich tablicach truje podobnie mieszkańców Warszawy. Nieważne, czy jedzie z Białołęki na Mokotów, czy z Radomia do Śródmieścia Warszawy. Co mnie obchodzi, że moje dzieci dostaną bardzie patriotycznego warszawskiego raka?

    qwerty~qwerty

    "Niestety, na zakończeniu budowy obwodnicy Radomia najmniej skorzystają ci, którzy jeżdżą do Warszawy."

    I bardzo dobrze.
    Warszawa nie jest od tego, żeby do niej jeździć, tylko żeby w niej mieszkać.
    Każdy samochód który tu wjeżdża jest niedogodnością dla jej mieszkańców, bo zatruwa powietrze, hałasuje i korkuje ulice.
    Natomiast każdy mieszkaniec, nawet jeśli ma samochód, płaci przynajmnie tu podatki.
    Opodatkować wjazd do Warszawy dla kierowców niemieszkających i niepłacących podatków w Warszawie.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2016 20:52 ~qwerty

    "Niestety, na zakończeniu budowy obwodnicy Radomia najmniej skorzystają ci, którzy jeżdżą do Warszawy."

    I bardzo dobrze.
    Warszawa nie jest od tego, żeby do niej jeździć, tylko żeby w niej mieszkać.
    Każdy samochód który tu wjeżdża jest niedogodnością dla jej mieszkańców, bo zatruwa powietrze, hałasuje i korkuje ulice.
    Natomiast każdy mieszkaniec, nawet jeśli ma samochód, płaci przynajmnie tu podatki.
    Opodatkować wjazd do Warszawy dla kierowców niemieszkających i niepłacących podatków w Warszawie.

  • asdfafds

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2016 16:46 ~asdfafds

    Węzeł jest zbyt oddalony od radomia. Ja jadę od strony kielc do radomia. Ok. 10 km przed radomiem ekspresówka się kończy i ostatnie 10 km będę jechał starym duktem. Nowa s7 jest zbyt daleko od radomia i będzie to z niekorzyścia dla tego miasta. Po prostu radom stanie na peryferiach dróg...

  • Graegorz Rokicki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2016 16:03 ~Graegorz Rokicki

    kwizz~kwizz

    Po trzecie - akurat najgorszy fragment 7ki to jest od Warszawy do Wólki Kosowskiej. "Obwodnica Janek" nic nie dała. Potem da się normalnie jechać bez korków.


    Obwodnica Janek nie jest fragmentem docelowej ekspresowej 7ki. Docelowo, wylotówka z Warszawy do Krakowa będzie przebiegała wzdłuż torów kolei radomskiej, koło lotniska (ten fragment już jest), dalej obok Piaseczna, z dala od Tarczyna prawie do Grójca. Dopiero po zbudowaniu tego fragmentu ekspresowa S7 będzie w docelowym kształcie a dotychczasowa 7mka, jak i obwodnica Janek pozostaną drogami o znaczeniu lokalnym.

  • ergerger

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2016 14:56 ~ergerger

    Ale o co chodzi? To obwodnica jest i jak sama nazwa wskazuje, ma omijać Radom. I omija. Wjechać do Radomia nadal się da i będzie mniejszy ruch. Ja z przyjemnością jeżdżąc tamtędy notorycznie ominę Radom prosto do Skarżyska. Jaki tu problem jest? Że Radom nie ma dróg innych niż stare? To niech sobie zbuduje. Proste.

  • alskow

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2016 14:44 ~alskow

    bedzie jak z Bialobrzegami - zrobili obwodnice i ludzie zapomnieli ze cos takiego istnieje - to samo bedzie z Radomiem . Kto sie przejmuje jakas 200.000 wsia . Mlodzi wyjezdzaja a poza tym - prezydent i wlodarze Radomia i tak lokuja pieniadze w Warszawie :) glownie nieruchomosci . Kielce Radom to relikty PRLu - kiedys potrzebne - teraz zbedne , bardzo drogie w utrzymaniu , generujace ciagle straty , dlugi , biede , bezsens itd. Ostatni gasi swiatlo w Radomiu :)

  • wewe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2016 13:56 ~wewe

    Radom... to stan umysłu.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »