Informacje

28.11.2018 20:36 S2 ma być gotowa w 2020

Budowa POW zbliża się do półmetka. Drogowcy podsumowali postępy

SERWISY:

Blisko połowa zaplanowanych prac na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy została już wykonana. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, całość będzie gotowa do sierpnia 2020 roku. W środę drogowcy podsumowali postępy prac.

Budowa POW podzielona jest na trzy odcinki. Najdłuższy jest ten oznaczony literką C - ciągnie się od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego i ma 7,5 kilometra.

Odcinek B - z mostem na Wiśle - jest o kilometr krótszy. Prowadzi od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej.

Najkrótszy (4,6 km), za to zdecydowanie najbardziej skomplikowany w konstrukcji, jest odcinek A. To z powodu budowy tunelu na Ursynowie, który na dodatek będzie przechodził pod tunelem metra.

Ten fragment POW będzie wiódł od Przyczółkowej do węzła Puławska, gdzie droga połączy się z istniejącą już S2.

Niemal 50 procent

Prace na wszystkich odcinkach rozpoczęły się w 2017 roku, choć w różnych miesiącach.

Na odcinku A w marcu, na odcinku B w trzech etapach - w czerwcu, sierpniu i listopadzie, zaś na odcinku C w październiku.

- Zaawansowanie robót na wszystkich trzech zadaniach sięga już niemal 50 procent realizacji inwestycji - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. I dodaje, że termin zakończenia prac nie uległ zmianie i zgodnie z umową, stanie się to w sierpniu 2020 roku.

Dziewięć wiaduktów

Na Ursynowie odcinek POW z dwoma węzłami drogowymi - Ursynów Zachód i Ursynów Wschód buduje firma Astaldi. Droga będzie miała po 14,5 metra szerokości w każdą ze stron. Przewidziane są po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra. Na tym odcinku będzie dziewięć wiaduktów.

W ursynowskiej części POW powstaje też ponad dwukilometrowy tunel, który będzie przechodził pod pierwszą linią metra. To najdłuższym taki obiekt w Polsce. Pod powierzchnię będzie wchodzić między ulicami Indiry Gandhi a Pileckiego, kierowcy wyjadą z niego na skarpie za Nowoursynowską.

Zadanie A zostało zrealizowane już w 49 procentach. - Wykonano około 70 procent ścian szczelinowych tunelu i około 30 procent stropów - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA. I dodaje, że zakończyła się też budowa przyczółków (podpór wiaduktów - red.) przy Ledóchowskiej i Rzeczpospolitej.

Tak budowa tego odcinka wyglądała we wrześniu:

46 procent odcinka B

Za Ursynowem droga poprowadzi południową częścią Wilanowa z wiaduktami nad ulicą Ledóchowskiej i aleją Rzeczypospolitej (przedłużenie tych dwóch ulic za trasę S2 na południe, w stronę Konstancina, jest na razie w planach) do węzła Przyczółkowa, gdzie będzie można zjechać z trasy w stronę Konstancina-Jeziorny lub Wilanowa. To w tym miejscu zaczyna się odcinek B budowy prowadzący przez nowy most na Wiśle do Wału Miedzeszyńskiego.

Za tę część inwestycji odpowiedzialne jest konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Projekt POW zakłada tu, oprócz węzła Przyczółkowa, budowę drugiego, którym zjedziemy na Wał Miedzeszyński. Na tym odcinku droga będzie dwujezdniowa (po 14 metrów), z czterema pasami w każdym kierunku. Nie będzie tu pasów awaryjnych. Przewidziano też budowę siedmiu wiaduktów, trzech kładek pieszo-rowerowych, dwóch przejść dla zwierząt i sześciu przepustów (mogą nimi przepływać cieki wodne, wykonawca może też w nich umieścić urządzenia techniczne w nasypie drogi - red.). Most biegnący przez Wisłę będzie się składał z dwóch niezależnych obiektów pod każdą z jedni.

W tej części inwestycji GDDKiA ocenia stan zaawansowania prac na około 46 procent. - Na czterech wiaduktach: nad Czerniakowską bis, Sytą, nad trasą lokalną w Wilanowie, oraz trasą S2 i łącznicą Ł4 zakończyła się budowa ustrojów nośnych - mówi Tarnowska. Po stronie Wawra budowlańcy zabetonowali już 8 przęseł mostu. Do betonowania przygotowane są też ustroje nośne na węzłach Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński. - Bardzo zaawansowane są również roboty związane z budową przepustów - dodaje rzeczniczka.

43 procent odcinka C

Odcinek C między Wałem Miedzeszyńskim a węzłem Lubelska buduje WARBUD S.A. Biegnie on przez łąki i pola, a następnie w wannie szczelnej, czyli tunelu bez sufitu (pod Patriotów i linią kolejową). Później droga wchodzi na tereny leśne, gdzie znajdują się estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Na końcu znajduje się węzeł Lubelska, który ma połączyć S2 z planowaną autostradą A2 i trasą S17.

Na tym odcinku powstanie węzeł Patriotów i 10 wiaduktów. Droga będzie miała dwie jezdnie z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi. W sumie w obu kierunkach będzie miała szerokość 13 metrów.

W tym miejscu roboty rozpoczęły się najpóźniej (w październiku ubiegłego roku), a ich postęp oceniany jest na 43 procent. Jak przekazuje GDDKiA, na trzech wiaduktach przy Mozaikowej, Zabawnej i Izbickiej gotowe są ustroje nośne i kapy chodnikowe (wyniesione pobocza - red.).

Rozpoczęły się prace przy budowie konstrukcji najazdowych. Wykonawca przygotował też do betonowania konstrukcje nośne jednego z wiaduktów w Mazowieckim Parku Krajobrazowym. Wykonawca prowadzi też roboty związane z budową wanny szczelnej, która będzie biegła pod Patriotów i linią kolejową.

W marcu podejrzeliśmy z powietrza jak wygląda budowa odcinków B i C:

kk/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ha9900

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 16:05 ~ha9900

    żeby nie Kaczyński i jego wstrzymanie budowy już dawno by była gotowa

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 14:44 ~Boom



    Zet~Zet

    Cytat: "Zadanie A zostało zrealizowane już w 49 procentach. - Wykonano około 70 procent ścian szczelinowych tunelu i około 30 procent stropów"
    Rzeczywiście średnia arytmetyczna z 70% i 30% da 50%. Tyle że wykonana 0% podbudowy, 0% urządzeń i wyposażenia itd. I tak kłamstwa GDDKiA wychodzą na wierzch.
    Boom~Boom


    Bredzisz człowieku i nie potrafisz liczyć. A gdzie są prace ziemne? A przekładanie infrastruktury? A jakie wagi składowe mają poszczególne elementy inwestycji? Nie ma takich informacji i nie da się w taki prosty sposób policzyć stopnia zaawansowania prac.
    Zet~Zet

    Gdybyś wiedział cokolwiek o metodzie wykonania tego tunelu, to byś rozumiał, że większości prac ziemnych jeszcze nie zrobiono. Wykonano tylko odkrywkę do poziomu stropu tunelu, wbito ściankę i wylaną częściowo strop. Teraz dopiero trzeba będzie wykopać tunel pod stropem.


    Bardzo ci dziękuję za lekcję budowy, bo przechodząc każdego dnia obok w życiu bym się nie skapnął w jaki sposób jest to budowane. Ale na szczęście czujny czytelnik był na miejscu. A wracając do meritum to po wybudowaniu de facto tunelu pozostanie tylko proste wydobycie ziemi spod gotowej konstrukcji i ułożenie jezdni. Rzeczywiście, masakra, co? Robota typu załaduj ciężarówkę i wyjedź.

  • Zet

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 12:55 ~Zet


    Zet~Zet

    Cytat: "Zadanie A zostało zrealizowane już w 49 procentach. - Wykonano około 70 procent ścian szczelinowych tunelu i około 30 procent stropów"
    Rzeczywiście średnia arytmetyczna z 70% i 30% da 50%. Tyle że wykonana 0% podbudowy, 0% urządzeń i wyposażenia itd. I tak kłamstwa GDDKiA wychodzą na wierzch.
    minipudzianek~minipudzianek

    To nie tak. Niektóre z zadań ważą więcej na ścieżce projektowej, inne mniej. Najwięcej czasu "kosztują" prace podziemne, więc w niejednym projekcie jest tak, że wykonanie 1km prac podziemnych to np. 70% projektu, a wykonanie 3km jezdni + infrastruktura techniczna to 30% projektu. Takim projektem zarządza się z specjalnych programach, w których wklepuje się każde jedno zadanie i nadaje mu wagę, a w miarę odznaczania wykonania poszczególnych zadań, program prezentuje procentowy progres wykonania całej inwestycji.

    No właśnie, program jak papier przyjmie wszystko. A jest tendencja do zawyżania ceny i wagi zadań wykonywanych na początku. Dlaczego, to zostawiam do domysłu.
    Natomiast najtrudniejszych prac ziemnych jeszcze nie zaczęto. Wykopano tylko to co and stropem, a tunel jeszcze trzeba pod stropem wykopać.

  • Zet

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 12:50 ~Zet


    Zet~Zet

    Cytat: "Zadanie A zostało zrealizowane już w 49 procentach. - Wykonano około 70 procent ścian szczelinowych tunelu i około 30 procent stropów"
    Rzeczywiście średnia arytmetyczna z 70% i 30% da 50%. Tyle że wykonana 0% podbudowy, 0% urządzeń i wyposażenia itd. I tak kłamstwa GDDKiA wychodzą na wierzch.
    Boom~Boom


    Bredzisz człowieku i nie potrafisz liczyć. A gdzie są prace ziemne? A przekładanie infrastruktury? A jakie wagi składowe mają poszczególne elementy inwestycji? Nie ma takich informacji i nie da się w taki prosty sposób policzyć stopnia zaawansowania prac.

    Gdybyś wiedział cokolwiek o metodzie wykonania tego tunelu, to byś rozumiał, że większości prac ziemnych jeszcze nie zrobiono. Wykonano tylko odkrywkę do poziomu stropu tunelu, wbito ściankę i wylaną częściowo strop. Teraz dopiero trzeba będzie wykopać tunel pod stropem.

  • fran

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 10:57 ~fran


    gamil~gamil

    Kopanie w zmarzniętej ziemi nie jest łatwe, a więc niebawem koniec roboty i fajrant. A droga? Kiedyś powstanie...
    karol~karol

    Betonowanie też ale od czego są wytwornice pary?

    Fakt zimy mamy bardzo srogie, grunta zamarza na kilka metrów w głąb (p.Kopacz)

  • fran

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 10:56 ~fran

    "Blisko połowa zaplanowanych prac na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy została już wykonana." - słowo "blisko" ma kluczowe znaczenie.
    Bardzo się zdziwię, gdy droga zostanie uruchomiona w planowanym terminie, bo zimy mamy ostatnio w mazowieckiem bardzo srogie, więc nawet nie można wyegzekwować kar od wykonawców

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 10:31 ~stonka


    gamil~gamil

    Kopanie w zmarzniętej ziemi nie jest łatwe, a więc niebawem koniec roboty i fajrant. A droga? Kiedyś powstanie...
    minipudzianek~minipudzianek

    Co mieli wykopać to już sobie wykopali, więc mróz im nie przeszkadza, teraz robią stropy, ściany, etc. Z resztą kopią poniżej granicy przemarzania gruntu. No i przecież najpierw trzeba zrobić prace podziemnie i elementy nośne, a na koniec "kładzie" się na tym jezdnię, no nie? ;)
    Ja tam myślę, że idzie im w miarę sprawnie. Jedynym problemem może być upadłość Astaldi, bo pewnie trzeba będzie rozpisać nowy przetarg na przekazanie tych części inwestycji, za które Astaldi jest odpowiedzialne.

    Astaldi nie upadło, jest jedynie chronione przed wierzycielami. Jeżeli ktoś upadnie to raczej ich wierzyciele, ponieważ komornicy nie mogą zająć środków Astaldi. Prace na POW formalnie nadal trwają.

  • karol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 10:15 ~karol

    gamil~gamil

    Kopanie w zmarzniętej ziemi nie jest łatwe, a więc niebawem koniec roboty i fajrant. A droga? Kiedyś powstanie...

    Betonowanie też ale od czego są wytwornice pary?

  • minipudzianek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 09:45 ~minipudzianek

    gamil~gamil

    Kopanie w zmarzniętej ziemi nie jest łatwe, a więc niebawem koniec roboty i fajrant. A droga? Kiedyś powstanie...

    Co mieli wykopać to już sobie wykopali, więc mróz im nie przeszkadza, teraz robią stropy, ściany, etc. Z resztą kopią poniżej granicy przemarzania gruntu. No i przecież najpierw trzeba zrobić prace podziemnie i elementy nośne, a na koniec "kładzie" się na tym jezdnię, no nie? ;)
    Ja tam myślę, że idzie im w miarę sprawnie. Jedynym problemem może być upadłość Astaldi, bo pewnie trzeba będzie rozpisać nowy przetarg na przekazanie tych części inwestycji, za które Astaldi jest odpowiedzialne.

  • minipudzianek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 09:42 ~minipudzianek

    Zet~Zet

    Cytat: "Zadanie A zostało zrealizowane już w 49 procentach. - Wykonano około 70 procent ścian szczelinowych tunelu i około 30 procent stropów"
    Rzeczywiście średnia arytmetyczna z 70% i 30% da 50%. Tyle że wykonana 0% podbudowy, 0% urządzeń i wyposażenia itd. I tak kłamstwa GDDKiA wychodzą na wierzch.

    To nie tak. Niektóre z zadań ważą więcej na ścieżce projektowej, inne mniej. Najwięcej czasu "kosztują" prace podziemne, więc w niejednym projekcie jest tak, że wykonanie 1km prac podziemnych to np. 70% projektu, a wykonanie 3km jezdni + infrastruktura techniczna to 30% projektu. Takim projektem zarządza się z specjalnych programach, w których wklepuje się każde jedno zadanie i nadaje mu wagę, a w miarę odznaczania wykonania poszczególnych zadań, program prezentuje procentowy progres wykonania całej inwestycji.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »