Informacje

09.05.2015 07:14 autobusy nie mają gdzie stawać

Biurowce zatkały Przyokopową. Muzeum chce nowego wejścia

SERWISY:

Kilka dużych biurowców, które wyrosły w ostatnim czasie w okolicy Muzeum Powstania Warszawskiego, przysporzyło placówce problemów. Ul. Przyokopowa, przy której znajduje się główne wejście do muzeum, codziennie zastawiona jest samochodami. Autobusy przywożące wycieczki, mają problem z parkowaniem. Stąd pomysł stworzenia nowej zatoki od strony Towarowej.

- W tym budynku 3 tysiące pracowników, w tamtym 5 tysięcy…  – wylicza Jan Ołdakowski stojąc na tarasie Muzeum Powstania Warszawskiego, któremu szefuje. A mówi tylko o najbliższych sąsiadach placówki - ciemnych budynkach po drugiej stronie Przyokopowej. Gdy odwracamy głowy, widzimy pnący się przy Towarowej wieżowiec Warsaw Spire, a na tym plany inwestorów się nie kończą.

Biura zamiast zakładów

Gdy ponad dekadę temu  powstawało muzeum, w okolicy były głównie zamknięte fabryki i drobne warsztaty. Z roku na rok przemysłowa Wola zmieniła się w zagłębie biurowe. Wraz z pracownikami korporacji przybyło samochodów. Na Przyokopowej jest to szczególnie bolesne. Ta mało uczęszczana kiedyś uliczka, dziś zastawiona jest rzędami aut po obu stronach, autobusy przywożące szkolne wycieczki, parkujący gdzie popadnie dostawcy przesyłek czy jedzenia, a między nimi przeciskające się taksówki.

- Musimy rozwiązać problem autobusów, dziennie przyjeżdża ich ok. 20. One nie mieszczą się na Przyokopowej. Dlatego chcielibyśmy, aby przy Towarowej, w miejscu dzisiejszego zieleńca, powstała zatoka, postój dla autobusów – mówi Ołdakowski. Oznaczałoby to także konieczność zrobienia wyłomu w murze i nowego wejścia na teren muzeum.

Trzeba zmienić plan miejscowy

Dyrektor snuje też wizję rozbudowy głównego gmachu muzeum czy dostawienia do budynku administracyjnego nowej sali audytoryjnej. Problem w tym, że takich zmian nie dopuszcza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego okolic Towarowej i Okopowej.

- O tym, że powstaje plan miejscowy obejmujący także nasz teren, dowiedzieliśmy się przypadkiem. Wcześniej nikt nie informował nas o pracach. Włączyliśmy się w nie z własnej inicjatywy, gdy były już niemal zakończone – twierdzi dyrektor.

Ostatecznie Rada Warszawy przyjęła plan, który blokuje możliwość rozwoju muzeum. Ale na tej samej sesji przyjęto uchwałę, że dla fragmentu, na którym znajduje się placówka, dokument zostanie zweryfikowany.

- Uznaliśmy, że nie można zablokować planu dla dużego obszaru miasta, który powstawał od dawna. Ale otwarta została furtka do zmian, które postuluje Muzeum Powstania Warszawskiego. Odbywają się spotkania z jego przedstawicielami, tak aby plan uwzględniał ich oczekiwania i potrzeby – wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik urzędu miasta.

Ta "łata" będzie musiała przejść standardową procedurę dla planu miejscowego, czyli wyłożenie, publiczną dyskusję, dopiero wtedy stanie na radzie miasta. Kiedy? Nie wiadomo, prace nad planami ciągną się często latami.

Tramwaju na pewno nie będzie

Pewne jest, że Przyokopową nie pojedzie zabytkowy tramwaj. Koncepcja położenia torów miedzy Towarową a Prostą, którymi mogłyby jeździć zabytkowe składy, powędrowała do szuflady z napisem "niezrealizowany projekt".

- Pomysł nigdy nie wyszedł poza sferę koncepcyjną. Inwestycja okazała się zbyt trudna do przeprowadzenia ze względu na problemy własnościowe gruntów, na których miałaby zostać zrealizowana. Koszty też byłyby zbyt wysokie – rozwiewa wątpliwości Mariusz Gruza, rzecznik dzielnicy Wola.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Rys50

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2015 14:33 ~Rys50

    pozdrawiam~pozdrawiam

    tak właśnie działała ekipa LK: "wielkie muzeum" do któego będą waliły drzwiami i oknami wycieczki z całej polski albo nawet z europy i... brak jakiegokolwiek parkingu.
    dokładnie to samo jest z CNK, ale brak pojęcia i myślenia lepiej zwalić na biurowce.

    PS: o "pojemności" P&R nawet nie wspomnę...

    Jak podejmowano decyzje o lokalizacji muzeum to stały jeszcze hale na przyokopowej , Bellona (wydawnictwo) nie była własnością Ghelamco, stał biurowiec RUCH-u (IPN) - było dużo luźniej w okolicy - a planuje sie jeszcze pare ukochanych przez władze miasta (obecne) biurowców - było więcej drzew :(( - no ale liczy sie biznes

  • cudo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2015 13:58 ~cudo

    Tramwaj łatwo zlikwidować, bo to takie opłacalne, ale żeby z powrotem odtworzyć linię, to jest to bardzo kosztowne i nieopłacalne. Żyjemy chyba w kraju cudów.

  • pozdrawiam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2015 13:15 ~pozdrawiam

    tak właśnie działała ekipa LK: "wielkie muzeum" do któego będą waliły drzwiami i oknami wycieczki z całej polski albo nawet z europy i... brak jakiegokolwiek parkingu.
    dokładnie to samo jest z CNK, ale brak pojęcia i myślenia lepiej zwalić na biurowce.

    PS: o "pojemności" P&R nawet nie wspomnę...

  • Ktoś z Warszawy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2015 10:16 ~Ktoś z Warszawy

    Obok stoi od wielu lat zapełniony tylko do połowy WTT a ci na siłę z uporem maniaka budują kolejne biurowce.

  • Mitella

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2015 01:58 ~Mitella

    Jednej rzeczy nie rozumiem. Biurowce chyba mają parkingi podziemne? To co robią samochody na okolicznych ulicach?Postawić tam zakaz postoju samochodów osobowych żeby wymusić korzystanie z parkingów podziemnych i autobusy będą miały gdzie stawać.
    Dewastacja terenu zielonego wzdłuż Towarowej, połączona z wycinką drzew byłaby kolejnym przyczynkiem do zmiany tej okolicy w asfaltowo-betonową pustynię. W ostatnim okresie wybetonowano znaczne fragmenty skweru ograniczonego ulicami Okopową, Wolską, Karolkową i Al.Solidarności zmieniając go na dwa olbrzymie parkingi, po drugiej stronie ul. Prostej wycięto w ostatnich dniach kilkadziesiąt drzew... Wszystko to w okolicy, gdzie ze względu na nasilony ruch samochodowy zieleń i wyłapywanie przez nią zanieczyszczeń z powietrza są szczególnie cenne.
    A może Muzeum porozumie się z właścicielami tych świecących pustkami parkingów przy Al. Solidarności i wynajmie na nich miejsce na postój autokarów. Wtedy przy samym Muzeum by wystarczyła niewielka zatoka do wysadzenia wycieczki. W bardzo wielu miejscach na świecie autokary wysadzają turystów i odjeżdżają, pojawiając się o umówionej porze by ich zabrać. A tu nie byłoby zbyt daleko.

  • jaker

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2015 23:55 ~jaker

    Gdyby w tym mieście prawidłowo działała straż miejska...

    Ja 5 razy musiałem dzwonić by zainterweniowali w sprawie samochodu zaparkowanego na chodniku, który zasłaniał przejście dla pieszych. Kompletna ignorancja. W śródmieściu nie ma ulicy bez nielegalnie zaparkowanych samochodów. Słabo...

  • Wojak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2015 23:38 ~Wojak

    O ile się nie mylę, plan miejscowy rejonu ulicy Towarowej został uchylony przez nadzówr wojewody mazowieckiego ze względu na wielką ilość błędów. Nie ma więc planu, ktory coś blokuje... Dopiero będzie, jak poprawią blędy i powtórzą procedurę....

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »