Informacje

14.12.2011 12:17 Komunikacja dla Zielonej Białołęki

Białołęka chce zamienić
tramwaj na metro

SERWISY:

Samorządowcy z Białołęki nie składają broni. Po tym, jak proponowany przez nich projekt tramwaju wzdłuż ul. Św. Wincentego i Głębockiej napotkał sprzeciw radnych Targówka, wystąpili z nowym pomysłem. Chcą przesunąć stację II linia metra z Bródna do siebie.

Rada i Zarząd Białołęki przyjęły uchwałę z formalnym wnioskiem o zmianę planowamej trasy II linii metra. Proponują w nim likwidację końcowej stacji II linii metra "Bródno", zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ul. Kondratowicza i Rembielińskiej. Według tej koncepcji, od stacji "Kondratowicza" trasa metra prowadziłaby dalej na północ. Metro dojeżdżałoby do nowej stacji zlokalizowanej już na Białołęce - przy skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej i ul. Głębockiej.

"Sprzeciwi Targówka nas zmobilizował"

- Temat był dyskutowany już od dłuższego czasu, ale ostatnie stanowisko Targówka w kwestii tramwaju na Zieloną Białołękę zmobilizowało nas do wystąpienia z tym wnioskiem - wyjaśnia radny Waldemar Roszak, który forsował projekt tramwaju.

Chodzi o uchwałę radnych Targówka sprzed kilku tygodni, w której sprzeciwiali się koncepcji budowania nowej linii tramwajowej wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej.

Według białołęckich samorządowców przesunięcie stacji metra z Bródna byłoby korzystne z wielu powodów. Oprócz tego, że zapewniłaby komunikację osiedlom ze wschodniej części Białołęki, na których według prognoz w ciągu najbliższych lat może zamieszkać ponad 100 tys. mieszkańców, nowa lokalizacja stacji współtworzyłaby duży węzeł przesiadkowy. W tym miejscu przebudowywana właśnie do standardu drogi ekspresowe Trasa Toruńska krzyżuje się z ul. Głębocką i przyszłą wschodnią obwodnicą, czyli Trasą Olszynki Grochowskiej.

Bródno też skorzysta?

- Zmieniamy lokalizację jednej stacji metra, a odległości są podobne. Nasza propozycja nie powinna więc generować dodatkowych kosztów, co jest niezmiernie ważne w aktualnej sytuacji budżetowej miasta. Sama budowa stacji u nas będzie też znacznie prostsza niż w ruchliwym centrum Bródna, co może nawet przynieść oszczędności - twierdzi radny Roszak.

Przeczytaj uchwałę radnych Białołęki

Dodaje też, że lokalizacja stacji na Białołęce ma jeszcze jedną przewagę nad bródnowską. Żeby stacja na Bródnie była węzłem przesiadkowym, w jej pobliżu powinien powstać parking "Parkuj i Jedź". - Problem polega na tym, że nie ma tam już miejsca na takie wielkie budowle - twierdzi Roszak. - Przy Trasie Toruńskiej miejsca na wielkie parkingi jest pod dostatkiem. Bródno uniknie rozjechania przez samochody przesiadających się do metra - mówi.

"Rozpęta się burza"

Mimo takich argumentów trudno spodziewać się przychylności samorządowców Targówka dla nowego projektu.

Jak mogą zareagować na pomysł "odebrania" jednej ze stacji metra? - Na pewno rozpęta się burza - przewiduje Roszak.

Pomysłodawcy projektu metra na Białołekę argumentują jednak, że tramwaj na ul. Rembielińskiej stanowi dobre połączenie z I linią metra oraz z pl. Wileńskim, przez który będzie przebiegać II linia.

- Jeżeli mieszkańcy zachodniego Bródna będą jednak chcieli dostać się do II linią metra, to zrobią to bez najmniejszych problemów, korzystając z dobrze rozwiniętej komunikacji autobusowej w ul. Kondratowicza, gdzie jest miejsce na dodanie buspasów - tłumaczą.

Dyrektor ZTM: zmiany opóźnią metro

Sceptyczny wobec pomysłu jest dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. - Wariant przebiegu budowy II linii metra w obecnym przebiegu jest zatwierdzony w dokumentach i planach środowiskowych. Jego zmiana wiązałaby się z powtórnym sporządzaniem dokumentacji, a tym samym z opóźnieniem realizacji inwestycji - mówi.

Dyrektor ZTM uważa, że rozwój komunikacji na Zieloną Białołękę jest potrzebny, ale jego zdaniem lepszym rozwiązaniem jest linia tramwajowa, o którą dzielnica zabiegała do tej pory. - Tramwaj się buduje na powierzchni. Plany budowy metra na razie mówią o tunelu, a to podwyższa koszt - tłumaczy. 

- Jestem jak najbardziej za tym, żeby zostawić rezerwę pod budowę linii tramwajowej wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej - zapewnia. Dodaje też, że metra w obecnie planowanej lokalizacji na Bródnie mieszkańcy Białołęki i tak będą mieli dogodny dojazd autobusami.

Białołęka: chcemy rozpocząć dyskusję

Ostatecznie o ewentualnej zmianie trasy II lini metra albo o budowie nowej linii tramwajowej zdecyduje miasto. Jednak samorządowcy z Białołęki swoim wnioskiem chcą rozpocząć dyskusję na temat ewentualnego doprowadzenia metra do tej dzielnicy.

- Wierzymy, że zakończy się ona naszym sukcesem. Budowa metra to priorytet dla miasta - mówi radny Roszak. - Właśnie ogłoszono przetarg na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Targówku. Dzięki dotacji Unii Europejskiej ich budowa może zakończyć się już w 2015 roku. Miejmy nadzieję, że do nas metro dotrze kilka lat później - dodaje.

Na tym wizje władz Białołeki się nie kończą. Według nich warto rozważyć możliwość wydłużenia II linii metra o kolejne stacje: najpierw w okolicy skrzyżowania ulic Berensona i Kąty Grodziskie, w sąsiedztwie osiedli Derby. - Jeżeli deweloperzy nie będą próżnowali i powstaną wielkie osiedla w okolicach ul. Zdziarskiej i Mochtyńskiej, to linia mogłaby dotrzeć kiedyś i tam - proponuje Roszak.

Joanna Smolińska

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2012 15:17 ~warszawiak

    czy nie lepiej było by przedłużyć 2 linie metra na Żerań FSO tam jest zarówno pętla autobusowa jak i tramwajowa wkrótce zostanie poprowadzona linia tramwajowa wzdłuż modlińskiej i jest tam sporo miejsca na parking typu P&D niebawem teren ten będzie wielki placem budowy a zawsze można było by przedłużyć 2 linie metra na Białołękę nie ingerując w aktualne plany i decyzje środowiskowe

  • ala

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2012 11:20 ~ala

    A kiedy przebudowa Św Wincentego?

  • andy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.03.2012 13:08 ~andy

    Bialoleka to obecnie najbardziej dynamicznie rozwijajaca sie dzielnica. Nareszcie ktos madrze i perspektywicznie widzi potrzeby obecnych i w niedalekiej przyszlosci wielu tysiecy nowych mieszkancow. Proponowana przez radnych Bialoleki lokalizacja docelowej stacji Metra w Zielonej Bialolece to koniecznosc i idealna lokalizacja!! Od tej stacji mozna bedzie pieszo dojsc do osideli Lewandow i Derby przy ulicy Skarbka z Gor.
    Gratuluje i wspieram radnych w walce o ten projekt. Andrzej

  • Hello

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.01.2012 12:56 ~Hello

    Jest to kolejny głupi pomysł, który opóźni budowę. Stacja metra na Białołęce zamiast na ul.Rembielińskiej to bzdura.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2011 11:10 ~qwerty

    Od zawsze mieszkam na Bródnie. Linia metra na Głębocką a nie na Rembielińską jak najbardziej TAK, nawet poszedł bym o krok dalej i ostatnia stacja powinna być w okolicy Skarbka z Gór. Z tamtego blokowiska niema prawie wyjazdu zresztą jak z Bródna na inne dzielnice. Wspominanie o buspasie na Kondratowicza tu chyba jednak ktoś przesadza. Na tej ulicy korki jeśli są to tylko z powodu przebudowy Trasy Toruńskiej i problemów z wiechaniem na nią. Zresztą najgorzej było tylko wtedy gdy zamknięte było rondo przy POLONEZIE a wjazd był tylko od Marywilskiej. Nie miał bym też nic przeciwko linii tramwajowej łączącej M1 w Markach i Grójecką leżącej wzdłuż trasy.

  • jadzia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.12.2011 16:21 ~jadzia

    Jestem za stacja na bialolece. P+R przy trasie to kapitalny pomysl!!!

  • Pazurekal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2011 18:35 ~Pazurekal

    Do ~wwa i ~mok chcecie wiedzieć coś o wymienionych przez was dzielnicach??? Ależ proszę: Mokotów- niegdyś pożądany obecnie obsrany, bród, syf ubóstwo i największa przestępczość wśród Warszawskich dzielni. Ochota ???? A gdzie to k... jest ???? Dzielnica sprowadzająca się do jednego ronda, nie ma co wizytówka Stolicy. Żoliborz, ahhh ten Żoliborz, chyba najbardziej zapomniana z dzielnic, mnóstwo archaicznych budynków, zero nowości i świeżości. Jednym słowem DNO!!! Taka jest smutna prawda o tych waszych dzielnicach. Podejście godne Słoika ??? Zaskoczę was pewnie tym że od urodzenia mieszkam na PRADZE, moi rodzice mieszkali na PRADZE, moi dziadkowie mieszkali na PRADZE, dla mnie wy buraki jesteście słoikami, jeśli nie z pochodzenia to z wychowania.!! !! !!

  • wwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2011 12:17 ~wwa

    ~~ biało -- zapomniałem dodać.... Ursynów -- pierwszy najazd słoików.... Wilanów --- drugi najazd słoików.... Białołęka największy najazd słoików....... a Mokotów i Ochota i Bielany ?? żoliborz???

  • mok

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2011 12:16 ~mok

    ~~ biało -- ja jestem Mokotów i Ochota!!! no i coooooooooooooooooooo?????? słoiku z białego stłoku mieszkający na biało-łęczoku :)

  • lolita

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.12.2011 21:39 ~lolita

    my w nadarzynie też mamy podobne problemy z ulicą Plantowa jest taki jeden facet co bezprawnie połowe ulicy sobie na prywatny parkin zaadoptował nie mozna sie z drugim samochodem już minąć ktoś to powinien nagłośnić www.nadarzyn.tv powinien coś napisać

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »