Informacje

21.06.2013 09:59 Targówek protestuje

Białołęka chce metra
do granic miasta

SERWISY:


Białołęka coraz głośniej domaga się zmiany przebiegu II linii metra. Apetyty są ogromne, bo poza zamianą lokalizacji dwóch stacji, władze dzielnicy chciałyby budowy trzech kolejnych, niemal do północnych granic miasta. Sąsiedni Targówek, który wedle białołęckiej wizji straciłby jedną stację, nie chce nawet słyszeć o zmianie trasy.

Tydzień temu opisaliśmy koncepcję forsowaną przez władze Białołęki. Chciałyby one, aby od stacji Kondratowicza metro odbijało na północny wschód i dojeżdżało na stację zlokalizowaną już na Białołęce - przy skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej i ul. Głębockiej. Oznaczałoby to rezygnację z budowy stacji na Bródnie.

85 tysięcy mieszkańców

- Wschodnia Białołęka to jeden wielki plac budowy. Deweloperzy nie próżnują, powstają wielkie osiedla mieszkaniowe. Dodatkowo, większość terenów w dwóch największych planach miejscowych, o powierzchni około tysiąca hektarów, można praktycznie w całości zabudować kolejnymi wielkimi osiedlami. Według bardzo ostrożnego opracowania demograficznego, w 2025 roku zamieszkiwać tu będzie nie mniej niż 85 tys. ludzi – przekonuje Waldemar Roszak, radny Białołęki (PO).

Promując usytuowanie stacji przy Kondratowicza, zamiast przy Rembielińskiej, białołęccy samorządowcy powtarzają argumenty o bliskości Trasy Toruńskiej, autostrady A2 i innych ważnych arterii oraz o możliwości budowy parkingów P+R: na 1700 miejsc (wariant  postoju po północnej stronie Trasy Toruńskiej) lub 2500 miejsc (na południe od Trasy Toruńskiej).

- Podkreślam, że końcowe stacje metra muszą być węzłami przesiadkowymi. Na Bródnie wszystko jest już zabudowane. Nie ma miejsca na parkingi P+R, pętle autobusowo  i miejsca na odpowiednie drogi dojazdowe do nich – wyjaśnia radny Roszak.

Zwraca także uwagę, że okolice Rembielińskiej są bardzo dobrze skomunikowane i nie potrzebują metra.

Targówek mówi "nie"

Te argumenty nie przekonują jednak władz Targówka. - Nie wyobrażam sobie odebrania nam stacji. Ona wpisała się w świadomość ludzi i ich życiowe plany. Jestem przekonany, że będzie służyła im bardzo dobrze – mówi Andrzej Bittel, wiceburmistrz Targówka i dodaje, że plany przebiegu podziemnej kolejki były weryfikowane raptem 5-6 lat temu i wówczas nie widziano potrzeby usuwania stacji Bródno.

Zmiana lokalizacji spornej stacji wymagałaby również weryfikacji przebiegu wcześniejszego odcinka (między stacjami Targówek 2 – Kondratowicza). - Proponujemy przesunąć stację Zacisze w kierunku zachodnim. Dzięki temu znajdzie się na obszarze intensywnej wysokiej zabudowy wielorodzinnej, a nie domków jednorodzinnych – mówi Roszak.

Zgody na taką opcję nie wyklucza wiceburmistrz Targówka. – Rzeczywiście tamte tereny zdominuje intensywna mieszkaniówka, ale nie jestem przekonany, czy w ogóle istnieje taka techniczna możliwość zmiany trasy. Wcześniejsze plany nie uwzględniały takiego przesunięcia, więc mogą pojawić się także problemy z terenem. Czekam na konkretny materiał, do którego będę się mógł odnieść – podsumowuje Bittel.

Metrem pod Nieporęt?

Białołęckimi samorządowcami nie kieruje raczej troska o mieszkańców Targówka. Przesunięcie stacji Zacisze o kilkaset metrów, pozwoli zmienić usytuowanie następnej stacji (Kondratowicza), tak aby perony biegły w osi Głębockiej (północ - południe), a nie wzdłuż Kondratowicza (wschód - zachód). To z kolei umożliwiłoby skierowanie pociągów dalej na północ.

W wizji forsowanej przez Waldemara Roszaka trzy kolejne stacje w wizji znalazłyby się:
- pomiędzy ulicami Derby i Berensona
- w pobliżu ulic Zdziarskiej i Ostródzkiej
- w pobliżu ulic Mochtyńskiej i Kobiałka

- Proponujemy etapowanie budowy metra. Zdajemy sobie oczywiście sprawę, że dociągnięcie linii teraz aż do granic miasta jest nierealne. Dlatego w pierwszym etapie proponujemy, aby linia kończyła się na stacji w okolicach osiedli Derby. Należy jednak zarezerwować w planach miejscowych teren pod przyszłą rozbudowę w kierunku północnym – przekonuje radny.

Badają różne warianty

Ten i inne warianty metra bada już na zlecenie warszawskiego ratusza firma Transprojekt Gdański. Są to jednak odległe wizje. Na razie trwają roboty przy budowie centralnego odcinka II linii między rondem Daszyńskiego a dworcem Wileński. Równolegle projektowana jest kontynuacja odcinków po wschodniej i zachodniej stronie miasta (po trzy stacje).

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »