Informacje

10.05.2016 12:10 zdm szuka operatora systemu

Będą nowości w Veturilo

SERWISY:


100 nowych wypożyczalni, w tym dziesięć z rowerami elektrycznymi i 1,5 tys. rowerów więcej – tak od 2017 r. ma wyglądać system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na nowego operatora.

System działa od 2012 r. – obecna umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r. Wykonawcy zainteresowani prowadzeniem systemu Veturilo przez następne 4 lata mogą składać swoje oferty do 27 czerwca.

"Zapytaliśmy warszawiaków"

ZDM zaznacza, że kandydaci muszą wykazać się odpowiednim doświadczeniem, m.in. prowadzić od 2 lat, co najmniej 2 systemy rowerów publicznych po 2 tys. rowerów albo jeden duży system i kilka mniejszych. Oprócz zaproponowanej ceny, dodatkowe punkty w przetargu można otrzymać za dostarczenie testowo 50 rowerów napędzanych tzw. "sprzęgłem Kardana", co pozwoli ocenić czy jest to rozwiązanie lepsze niż napęd na łańcuch.

- O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2,5 tys. ankiet i ponad 1 tys. propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo – wyjaśnił dyrektor ZDM Łukasz Puchalski.

W efekcie zaplanowano zwiększenie liczby rowerów do 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli); będą rozmieszczone gęściej - średnio co ok. 200 m). Więcej stacji powstanie również na Mokotowie, Pradze-Południe i Targówku – będą rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m.in. Białołęki, Bielan, Bemowa).

Rowery elektryczne

ZDM zakłada możliwość rozbudowy Veturilo o kolejne wypożyczalnie, w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych). Jednak - jak zwraca uwagę - nie rekomenduje się rozbudowy systemu na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji).

Poza tym w 10 stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego pojawią się rowery elektryczne. Rozwijana będzie również sieć rowerków dziecięcych - zaplanowano 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower. Do 45 zwiększy się liczba tandemów.

ZDM informuje, że "zwykłe" rowery zostaną wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wygodniejszą kierownicę i siodełko dopasowane do wyższych osób, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.

Uniwersalna pompka rowerowa

Z kolei terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.

Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli skorzystać od 1 marca 2017 r.

Obecnie systemu rowerów miejskich używa już prawie 350 tys. osób. ZDM zwraca uwagę, że dwie trzecie warszawiaków dobrze ocenia Veturilo. Rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund, a w całym mieście są już 204 stacje, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne.

W zeszłym sezonie udostępniono m.in: tandemy i rowerki dla dzieci:

PAP/ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • wwww

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2016 09:14 ~wwww

    Kulawa~Kulawa

    A kiedy w końcu handbiki?

    A kiedy tablice rejestracyjne?

  • rowerzysta

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2016 09:13 ~rowerzysta

    Lusia~Lusia

    Mam pytanie,czy jest możliwość wprowadzić rowery trzykołowe dla dorosłych?Takie rowery też są potrzebne.

    A elektryczne wózki inwalidzkie? Takie jak w USA!

  • Lusia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2016 05:17 ~Lusia

    Mam pytanie,czy jest możliwość wprowadzić rowery trzykołowe dla dorosłych?Takie rowery też są potrzebne.

  • Bl0to

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.05.2016 00:04 Bl0to

    Na razie to maja bajzel w systemie, który jest nieźle dziurawy i naraża użytkownika na potencjalne straty.

  • Kulawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2016 22:23 ~Kulawa

    A kiedy w końcu handbiki?

  • real

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2016 22:20 ~real

    asdfg~asdfg


    Ten fragment chciałbym wyróżnić.

    Wszystko w obszarach rzadkiej zabudowy jest droższe, często nierentowne, co oznacza, że ci co mieszkają w blokach muszą do tego dopłacać.



    A jak będą "żyli" w klatka 2x2, to nie będą płacili???

  • korea

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2016 18:17 ~korea

    asdfg~asdfg


    Wszystko w obszarach rzadkiej zabudowy jest droższe, często nierentowne, co oznacza, że ci co mieszkają w blokach muszą do tego dopłacać.

    Miasto powinno się dogęścić a nie promować mieszkanie w domkach.
    Gęstość zaludnienia w Wawie 3355os/km2 jest ok. 2-krotnie za maa.


    Komunizm się nie sprawdził.

  • kasakasa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2016 18:16 ~kasakasa

    asdfg~asdfg

    "Jednak - jak zwraca uwagę - nie rekomenduje się rozbudowy systemu na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji)."

    Ten fragment chciałbym wyróżnić.

    Wszystko w obszarach rzadkiej zabudowy jest droższe, często nierentowne, co oznacza, że ci co mieszkają w blokach muszą do tego dopłacać.

    Miasto powinno się dogęścić a nie promować mieszkanie w domkach.
    Gęstość zaludnienia w Wawie 3355os/km2 jest ok. 2-krotnie za maa.

    Świetnie, a co potem?
    100 g papki, wysoko odżywczej, dziennie na osobę??

  • der

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2016 18:09 ~der

    asdfg~asdfg

    "Jednak - jak zwraca uwagę - nie rekomenduje się rozbudowy systemu na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji)."

    Ten fragment chciałbym wyróżnić.

    Wszystko w obszarach rzadkiej zabudowy jest droższe, często nierentowne, co oznacza, że ci co mieszkają w blokach muszą do tego dopłacać.

    Miasto powinno się dogęścić a nie promować mieszkanie w domkach.
    Gęstość zaludnienia w Wawie 3355os/km2 jest ok. 2-krotnie za maa.

    Fakt. Chów klatkowy zawsze będzie bardziej opłacalny od wolnego wybiegu.

    Kim jesteś, że postulujesz by ludzi zagęszczać jak zwierzęta na wysokowydajnych farmach? 2 m2 dla każdego podatnika?
    HGW czy deweloper?

  • asdfg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2016 17:52 ~asdfg

    "Jednak - jak zwraca uwagę - nie rekomenduje się rozbudowy systemu na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji)."

    Ten fragment chciałbym wyróżnić.

    Wszystko w obszarach rzadkiej zabudowy jest droższe, często nierentowne, co oznacza, że ci co mieszkają w blokach muszą do tego dopłacać.

    Miasto powinno się dogęścić a nie promować mieszkanie w domkach.
    Gęstość zaludnienia w Wawie 3355os/km2 jest ok. 2-krotnie za maa.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »