Informacje

17.01.2019 08:12 próba 1100 mieszkańców

Barometr Warszawski: bezpieczniej,
ale mniej osób korzysta z komunikacji

SERWISY:

W Warszawie jest bezpiecznie, komunikacja działa dobrze, choć czasem się spóźnia. Pilne problemy do rozwiązania to funkcjonowanie służby zdrowia i korki. To niektóre wyniki z badania, które co pół roku przeprowadzane jest dla stołecznego ratusza.

Barometr Warszawski to narzędzie, z którego urzędnicy korzystają, by poznać opinie mieszkanek i mieszkańców o najważniejszych obszarach funkcjonowania stolicy. Przeprowadzane jest dwa razy w roku, w czerwcu i listopadzie.

Z ostatniego badania, które zostało przeprowadzone w ubiegłym roku wynika, że mieszkańcy stolicy chcą mieszkać w Warszawie. 84 procent respondentów nie chce przeprowadzki. To wzrost o dwa punkty procentowe względem badania przeprowadzonego w listopadzie 2017 roku.

Bezpieczniej

Bardzo wysoko jest oceniane bezpieczeństwo w stolicy. 90 procent respondentów ocenia je dobrze, a 91 procent czuje się bezpiecznie spacerując w swojej okolicy po zmroku. Tutaj również zanotowano wzrost względem 2017 roki.

"Obie wartości są o kilka procent większe od danych z ostatniego badania Barometru. Duża w tym zasługa finansowania przez miasto działań stołecznej policji, takich jak patrole ponadnormatywne na ulicach, czy zakup nowoczesnego sprzętu i radiowozów, które pozwalają być policjantom bardziej skutecznymi" - komentują wyniki w komunikacie władze Warszawy.

Na wzrost poczucia bezpieczeństwa nie wpłynął między innymi protest policjantów, który trwał od lipca do listopada 2018 roku. Do protestujących dołączyli też funkcjonariusze Straży Granicznej, Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej.

- Sytuacja jest dynamiczna, ale mówimy o bardzo poważnej liczbie policjantów na zwolnieniach. Nie wiem, czy nie nawet o jednej trzeciej stanu etatowego polskiej policji - mówił w listopadzie Mariusz Ciarka, rzecznik Komendanta Głównego Policji. Strajk zakończył się podpisaniem porozumienia 8 listopada 2018 roku, tuż przed jednym z najtrudniejszych dni w roku dla stołecznej policji, czyli obchodami Święta Niepodległości.

Mieszkańcy wskazali w badaniu, że najbardziej na terenie stolicy obawiają się napadów, rozbojów i bójek (30 procent), agresji ze strony osób pijanych i narkomanów (28 procent) czy niebezpiecznie jeżdżących kierowców (25 procent).

Więcej kamer

Jednocześnie połowa badanych wskazała, że aby poprawić poziom bezpieczeństwa potrzeba zwiększyć liczbę patroli policji, a ponad jedna trzecia - że trzeba rozszerzyć monitoring.

W kwestii zagrożeń warszawiacy nie zmieniają zdania. Analizując tegoroczne i ubiegłoroczne wyniki widać, że obawy przed napadami czy agresją ze strony nietrzeźwych pozostają bez zmian.

Podobnie rzecz ma się ze strachem przed niebezpiecznie jeżdżącymi kierowcami. Być może zmieni to powołana pod koniec października przez komendanta stołecznego policji specgrupa "Speed". Jej cel to walka z przekraczaniem prędkości na warszawskich ulicach. Przez kilka pierwszych tygodni  działalności zatrzymała blisko tysiąc kierowców łamiących przepisy. Czy zwiększona liczba zatrzymanych kierowców i wystawionych mandatów wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa na warszawskich ulicach, przekonamy się w następnym badaniu.

Dodać trzeba, że 83 procent badanych dobrze ocenia działalność policji. Gorsze oceny ma straż miejska. Dobrze wypowiada się o jej pracy 66 procent pytanych. W porównaniu z badaniem z listopada 2017 roku nieznacznie lepsze oceny zyskały obie formacje: zarówno policjanci (o dwa punkty procentowe) i strażnicy ( o jeden punkt procentowy).

Komunikacja miejska na plus ale i z minusami

Martwić może spadek, choć niewielki, liczby osób, które zadeklarowały że podróżują komunikacją miejską "codziennie lub prawie codziennie". W listopadzie 2017 roku było to 53 procent pytanych, w 2018 - 51 procent.

"Ocena komunikacji miejskiej, z której korzysta ponad miliard pasażerów rocznie wzrosła o kilka punktów. 87% respondentów jej funkcjonowanie określiło jako dobre. Warszawiacy doceniają zwłaszcza zasięg i częstotliwość kursowania. Nowy tabor autobusowy i tramwajowy, estetyczne wiaty, rozbudowa linii metra i parkingów Parkuj i Jedź, zachęcają do korzystania z transportu publicznego" - czytamy dalej w komunikacie miasta.

Nie oznacza to że korzystający z autobusów, tramwajów, metra i pociągów nie widzą mankamentów. Wśród "najważniejszych, negatywnych cech komunikacji miejskiej" respondenci wymieniają między innymi tłok (22 procent), niepunktualność (13 procent) czy wysokie ceny przejazdów/biletów (12 procent).

Veturilo bije rekordy

Ratusz dodaje również, że: "83 procent respondentów ocenia, że Warszawa jest przyjaznym miastem dla rowerzystów”

Co ciekawe w wynikach listopadowego Barometru możemy przeczytać, że 64 procent badanych "nie korzystało z roweru prywatnego w ciągu ostatnich trzech miesięcy" Ta liczba wzrosła w porównaniu z rokiem 2017. Podobnie rzecz ma się z rowerami publicznymi. 74 procent pytanych zadeklarowało, że: "nie korzystało z rowerów Veturilo". W tym przypadku również odnotowano wzrost (o 8 punktów procentowych).

Dane te mogą zaskakiwać biorąc pod uwagę informacje o zakończonym w listopadzie siódmym sezonie wypożyczalni miejskich jednośladów. Kolejnym z rekordową liczbą wypożyczeń. Użytkownicy pobierali rowery prawie sześć milionów razy.

Warszawski Rower Publiczny Veturilo funkcjonuje od 2012 roku i jest jednym z największych i najpopularniejszych systemów w Europie. Obecnie liczy 370 stacji, 5,3 tys. rowerów, w tym 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów oraz 100 rowerów elektrycznych.

Bez zmian pozostała za to liczba mieszkańców, która deklaruje że: "codziennie lub prawie codziennie" korzysta z roweru prywatnego jaki i z Veturilo. Liczba ta w dalszym ciągu jest mała i wynosi zaledwie jeden procent.

Połowa mieszkańców nie interesuje się miastem

Mieszkańcy czują się dobrze poinformowani o tym, co dzieje się w stolicy (80 procent) lub o działaniach władz miasta (64 procent). 76 procent sądzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy komunikowanie o istotnych dla nich sprawach dotyczących życia w mieście poprawiło się. Wysoko także oceniają jakość obsługi mieszkańców w urzędzie (82 procent).

Mimo że warszawiacy czują się dobrze poinformowani to jedynie połowa z nich interesuje się tym, co się dzieje w mieście, to znaczy czyta w prasie o tematyce stołecznej, ogląda programy telewizyjne bądź słucha audycji radiowych dotyczących Warszawy.

Służba zdrowia, metro, korki najważniejsze

W listopadowym Barometrze mieszkańcy Warszawy wskazali również najważniejsze sprawy do rozwiązania przez władze miasta. W pierwszej kolejności według mieszkańców miasto powinno zająć się służbą zdrowia ( 49% wskazań), metrem ( 40 procent ) i korkami na drogach (36 procent). 60 procent respondentów jest zadowolonych z opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia NFZ w Warszawie. 76 procent pytanych uważa, że służba zdrowia działa w Warszawie tak samo, jak w reszcie kraju.

Barometr Warszawski

Barometr Warszawski realizowany jest na losowej i reprezentatywnej próbie mieszkańców stolicy. Ankieterzy przeprowadzają bezpośrednie wywiady (face-to-face) w domu respondenta, przy wykorzystaniu techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interview). Każdy z pomiarów realizowany jest na próbie 1100 mieszkańców Warszawy w wieku 15 i więcej lat. Maksymalny statystyczny błąd pomiaru dla tej wielkości próby wynosi +/- 3 punkty procentowe.

W listopadzie informowaliśmy o podpisaniu ostatniej umowy na budowie metra:

ml/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • wow

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2019 09:33 ~wow

    "Każdy z pomiarów realizowany jest na próbie 1100 mieszkańców Warszawy w wieku 15 i więcej lat."

    Wydawało mi się, że prawo wyborcze uzyskuje się po uzyskaniu pełnoletności.

  • wewe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2019 14:32 ~wewe


    smog~smog

    Sposób na korki i smog: zakaz jazdy dla samochodów z ostatnią cyfrą rejestracji w powiązaniu z dniem miesiąca - parzyste i nieparzyste, wyjątki samochody w których podróżują min. 2 osoby.
    gość~gość


    Pomysł był testowany w kilku miastach Europy z dramatycznym skutkiem. Mieszkańcy zaczęli kupować na potęgę stare samochody, po to aby mieć w domu dwa samochody parzyste i dwa nieparzyste.
    O ekologii tych starych rzęchów lepiej nie wspominać.

    Namówiłeś mnie, całkowity zakaz jazdy samochodem gdy jedzie tylko jedna osoba.

  • wff

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2019 14:22 ~wff




    antykorek~antykorek

    Sposób na korki i smog: zakaz jazdy dla samochodów z ostatnią cyfrą rejestracji w powiązaniu z dniem miesiąca - parzyste i nieparzyste, wyjątki samochody w których podróżują min. 2 osoby.
    Gnom~Gnom

    Rozwiązanie: kup drugi samochód i wybierz rejestrację z cyfrą nieparzystą na końcu, jeśli obecny ma parzystą - lub odwrotnie.

    Problem pojawia się jeśli na końcu jest litera. Ja mam E - nie jest to cyfra, więc mogę jeździć kiedy chcę.
    anty korek~anty korek

    E to litera, co jest przed E??

    Wprost~Wprost

    A jak mam, hipotetycznie, blachy "W0 KOREK" to co mi zrobisz? Twój pomysł jest bez sensu i tle.

    Przestańcie ludziom narzucać co mają robić i dajcie im wybrać. Gdyby komunikacja była tańsza, wygodniejsza i szybsza dla WSZYSTKICH mieszkańców to nikt by autem nie jeździł. A że wiele....

    W0 KOREK czyli po W jest 0 które jest ostatnią i jedyną cyfrą. W parzyste możesz jeździć. ;-)

  • Gnom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2019 23:42 ~Gnom



    antykorek~antykorek

    Sposób na korki i smog: zakaz jazdy dla samochodów z ostatnią cyfrą rejestracji w powiązaniu z dniem miesiąca - parzyste i nieparzyste, wyjątki samochody w których podróżują min. 2 osoby.
    Gnom~Gnom

    Rozwiązanie: kup drugi samochód i wybierz rejestrację z cyfrą nieparzystą na końcu, jeśli obecny ma parzystą - lub odwrotnie.

    Problem pojawia się jeśli na końcu jest litera. Ja mam E - nie jest to cyfra, więc mogę jeździć kiedy chcę.
    anty korek~anty korek

    E to litera, co jest przged E??


    Przed E jest W.

  • Wprost

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2019 22:46 ~Wprost



    antykorek~antykorek

    Sposób na korki i smog: zakaz jazdy dla samochodów z ostatnią cyfrą rejestracji w powiązaniu z dniem miesiąca - parzyste i nieparzyste, wyjątki samochody w których podróżują min. 2 osoby.
    Gnom~Gnom

    Rozwiązanie: kup drugi samochód i wybierz rejestrację z cyfrą nieparzystą na końcu, jeśli obecny ma parzystą - lub odwrotnie.

    Problem pojawia się jeśli na końcu jest litera. Ja mam E - nie jest to cyfra, więc mogę jeździć kiedy chcę.
    anty korek~anty korek

    E to litera, co jest przed E??


    A jak mam, hipotetycznie, blachy "W0 KOREK" to co mi zrobisz? Twój pomysł jest bez sensu i tle.

    Przestańcie ludziom narzucać co mają robić i dajcie im wybrać. Gdyby komunikacja była tańsza, wygodniejsza i szybsza dla WSZYSTKICH mieszkańców to nikt by autem nie jeździł. A że wiele osób woli auto, nie ważne z jakich powodów, to co? Mam się do nich o to przyczepiać? :D

  • zaqwsx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2019 20:24 ~zaqwsx


    Masakra~Masakra

    Wczoraj zapłaciłem 100 zł za parking P+R, bo zachciało mi się pojechać z Młocin na Świętokrzyską i kupiłem bilety jednorazowe... Nie było mnie od 18 do 21. Jaka to stawka godzinowa? Wyleczyłem się z jazdy metrem i komunikacją miejska ogólnie na dłuższy czas..
    filip~filip

    trzeba było regulamin korzystania z P&R przeczytać. Jakbyś kupił bilet co najmniej dobowy, miałbyś parking za darmo, a tak zgodnie z regulaminem musiałeś zapłacić 100 zł. No cóż za ...... się placi

    Za darmo? Otóż nie. Odpowiedź powyżej.

  • karawaniarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2019 18:07 ~karawaniarz



    aaa~aaa

    Największy mankament warszawskiej komunikacji miejskiej to nadmierne ogrzewanie w zimie, gdy nie ma mrozów oraz celowe, złośliwe nie uruchamianie wentylacji co powoduje rozprzestrzenianie się wirusów.
    karawaniarz~karawaniarz

    Jakiej wentylacji ? okna nie potrafisz otworzyć ? jak jest za gorąco, czego obsługa nie czuje w kabinie, to proste poinformowanie prowadzącego, przerasta cię ? Nie przejmuj się pasażer, który to ogarnia to rzadkość, jesteś w większości.
    realista~realista

    Widać, że nie jeździsz komunikacją.

    Pudło, niestety jeżdżę....mam wrażenie, że wyłącznie, cóż to mój pracodawca.

  • wkurzony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2019 17:36 ~wkurzony

    Masakra~Masakra

    Wczoraj zapłaciłem 100 zł za parking P+R, bo zachciało mi się pojechać z Młocin na Świętokrzyską i kupiłem bilety jednorazowe... Nie było mnie od 18 do 21. Jaka to stawka godzinowa? Wyleczyłem się z jazdy metrem i komunikacją miejska ogólnie na dłuższy czas..


    Bo stolicą rządzi PO czyli takie coś to norma.
    Masa głupich pomysłów i nie kończące się remonty bo PO nie potrafi niczego dopilnować.

  • Rocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2019 17:34 ~Rocco




    Adam~Adam

    Na korki sposób jest prosty :
    -godzina parkowania 10-20 zł w zależności od strefy
    -wjazd do miasta na rogatkach 100 zł
    -dodatkowo płatny wjazd do centrum 50 zł
    -przejazd przez każdy z mostów 20 zł
    kkkkk~kkkkk

    A dla tutejszych od pokoleń 100zł za wjazd na S8 i wreszcie można było by normalnie przejechać przez odcinek Warszawski a nie patrzeć codziennie na rozbijających się tutejszych i blokowanie pół województwa..;)
    smog~smog

    Sposób na korki i smog: zakaz jazdy dla samochodów z ostatnią cyfrą rejestracji w powiązaniu z dniem miesiąca - parzyste i nieparzyste, wyjątki samochody w których podróżują min. 2 osoby.
    gustavv~gustavv

    Fajny wyjątek. A jeżeli odwożę córkę do przedszkola w Śródmieściu (tak, mam swoje powody i nie jest to widzimisie) i dalej jadę sam do pracy na Mokotów (samochód z 2018 roku, spełnia normę Euro 6.2), to co mam z nim zrobić?? Zostawić pod przedszkolem? Świetny sposób na zmniejszenie ruchu w centrum...


    Samochodu nie ruszać w ogóle lub zostawić na najbliższym parkingu P+R, następnie po mieście poruszać się komunikacją miejską.

  • ruch_oporu_91

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2019 17:17 ~ruch_oporu_91


    smog~smog

    Sposób na korki i smog: zakaz jazdy dla samochodów z ostatnią cyfrą rejestracji w powiązaniu z dniem miesiąca - parzyste i nieparzyste, wyjątki samochody w których podróżują min. 2 osoby.
    gość~gość


    Pomysł był testowany w kilku miastach Europy z dramatycznym skutkiem. Mieszkańcy zaczęli kupować na potęgę stare samochody, po to aby mieć w domu dwa samochody parzyste i dwa nieparzyste.
    O ekologii tych starych rzęchów lepiej nie wspominać.

    W Polsce ludzi nie stać na kupowanie dodatkowych samochodów, więc ten pomysł może akurat się sprawdzić

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »