Informacje

21.11.2013 17:34 trwają prace ekspertów

Badają pożar w metrze.
Są pierwsze wnioski

SERWISY:

Znamy wstępne ustalenia ekspertów badających przyczynę pożaru w pociągu inspiro. - Mógł zawinić odbierak prądu - powiedział Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy warszawskiego metra.

Malawko wyjaśnił, że mogło dojść do spięcia w układzie zasilania.

- Obierak to odpowiednik pantografu w tramwaju. Jego zadaniem jest doprowadzenie prądu z trzeciej szyny do pociągu - sprecyzował w rozmowie z tvnwarszawa.pl rzecznik prasowy metra.

Kontrole i śledztwo

Ostateczne przyczyny awarii mają być znane do 15 grudnia. Wtedy będzie gotowy raport komisji powypadkowej. W jej pracach uczestniczą eksperci z Politechniki Warszawskiej.

Drugi raport ma przygotować również producent pociągów inspiro, firma Siemens.

Kontrolę przeprowadza również Urząd Transportu Kolejowego.

Pożarem zajęły się policja i prokuratura.

Przejrzeli monitoring z pociągu

O szczegółach tej sprawy na sesji Rady Warszawy opowiadał  prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk.

Według niego wstępne dane z monitoringu wewnątrz pociągu wskazują, że zachowanie maszynisty podczas awarii było zgodne z instrukcjami alarmowymi i adekwatne do sytuacji: wydawał komunikaty i większość pasażerów zachowała się zgodnie z nimi.

Według relacji podróżnych, które pojawiły się w mediach, w składzie doszło do paniki, a część pasażerów - po awaryjnym otwarciu drzwi - zeszła do tunelu.

Odnosząc się do tych informacji, prezes metra zaznaczył, że dopiero z raportu komisji badającej awarię będzie wiadomo, czy pasażerowie wysiedli na tory, czy na peron technologiczny. Dodał, że w przypadku awaryjnego wyjścia pasażerów na tory maszynista może żądać od dyspozytora wyłączenia prądu na tzw. trzeciej szynie lub może to zrobić sam za pomocą urządzenia, którego przyłożenie do szyny i szyny pod napięciem powoduje automatyczne wyłączenie prądu.

Jak mówił prezes, pociąg inspiro zatrzymał się w tunelu ok. godz. 15.20. Zaznaczył, że akcja gaszenia i ewakuacji od momentu wjechania pociągu na peron trwała 3 min. i 28 sekund, natomiast czas od zatrzymania pociągu w tunelu do zakończenia ewakuacji to 8 minut i 21 sekund.


Pożar, zamknięta stacja i ewakuacja

Do pożaru pociągu inspiro doszło w niedzielę, po godzinie 15. Poszkodowanych zostało 9 osób, w tym 3 policjantów. Trafili oni do szpitala. Ze stacji i pociągu ewakuowano ok 150 osób. Były utrudnienia w ruchu podziemnej kolejki.

Ratusz zdecydował o wycofaniu wszystkich inspiro do czasu wyjaśnienia przyczyn pożaru. Składy mają przejść też przegląd techniczny.

Zamówionych 35 pociągów

Metro Warszawskie zamówiło 35 pociągów tego typu, 15 z nich ma obsługiwać istniejącą linię metra; 20 linię obecnie budowaną. Do niedzieli w użyciu było sześć inspiro, 12 znajdowało się w zajezdni na Kabatach. Umowę na ich dostawę ratusz podpisał w lutym 2011 r. Jej wartość to 1 mld 69 mln zł.

PAP, bf/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • RAZR

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2013 14:35 ~RAZR

    Normalny człowiek ma wrodzony insynkt samozachowawczy i widząc niebiezpieczną sytuację ucieka z miejsca zdarzenia
    Oczywiście nie dotyczy to naszych rodaków. W momencie zagrożenia, dym na stacji stoją, nagrywają pociąg komórkami,uspokajają dzieci
    Albo zagrożenie było tak małe mimo tego co opowiadają niektórzy psażerowie pociągu

  • hops

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2013 10:07 ~hops

    a kto zajmie się niekompetencją pracowników metra i ŻW, którzy zamiast OD RAZU usunąć ludzi ze stacji pawili się gaśnicami? nikt nie uczył, że siła żywa jest ważniejsza?

  • Elitarny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2013 08:29 ~Elitarny


    omron~omron

    SIEMENS i wszystko jasne, to największy shit jaki można kuipić. Automatyka SIEMENS-a jest tak awaryjna że to się w głowie nie mieści!!!
    Johnb~Johnb

    Ale przynajmniej jakaś jest, bo konkurencja (pożal się Boże) w ogóle nie nadąża...


    A co nie jest awaryjne??? Awarie tramwajów Pesy liczone są już w setkach, Solarisy jarały się tyle razy, że Szwedzi zagrozili, że przestaną je od nas kupować. Im więcej elektroniki, tym więcej rzeczy mogących ulec awarii. Najważniejsze, żeby producent naprawiał takie usterki i ulepszał swój produkt. Trochę się zakopciło a media (czyt. TVN) robią z tego niemalże atak terrorostyczny.

  • Bufetowa HGW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2013 05:32 ~Bufetowa HGW

    inspiro to temat dla CBA

  • Kracho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2013 01:34 ~Kracho

    Pamiętajcie, że te składy były rozbierany na czynniki pierwsze, by mechanicy MW mogli się "nauczyć" tych nowych składów. Może były jakieś zaniedbania na etapie składania?

  • pewien ktoś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2013 00:58 ~pewien ktoś

    Przecież jeżeli już paliło się na Ratuszu w kierunku Młocin, to maszynista przechodząc na stacji technicznej na Młocinach na drugi koniec kolejki żeby wrócić do Kabat, powinien coś zauważyć. Nie chciał? nie umiał,bo był kiepsko wyszkolony? a może kazano mu jechać pomimo awarii, żeby nie wykazać awarii nowego nabytku? Same znaki zapytania.

  • Johnb

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2013 00:43 ~Johnb

    omron~omron

    SIEMENS i wszystko jasne, to największy shit jaki można kuipić. Automatyka SIEMENS-a jest tak awaryjna że to się w głowie nie mieści!!!

    Ale przynajmniej jakaś jest, bo konkurencja (pożal się Boże) w ogóle nie nadąża...

  • aaaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.11.2013 23:38 ~aaaa

    gościuuuuu~gościuuuuu

    Obierak to może być do "kartofli" a nie do "odbierania" prądu z trzeciej szyny ;p

    dzięki kolego za wieczornego rotfla :D

  • asd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.11.2013 23:20 ~asd

    "peron technologiczny"? hehe

  • prawda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.11.2013 23:13 ~prawda

    Pożar metra w Warszawie: prezes UTK nie chciał się podpisać pod zgodą na eksploatację? Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Krzysztof Dyl, nie chciał podpisać się pod dokumentem dopuszczającym do użytku pociąg Siemens Inspiro, który w niedzielę zapalił się podczas jazdy z pasażerami - dowiedział się Forsal.pl. rokuratura bada, w jaki sposób doszło do zapalenia się jednego z najnowszych pociągów Metra Warszawskiego Inspiro, z powodu którego w niedzielę ewakuowano 150 osób, a 9 trafiło do szpitala z objawami zatrucia dymem. Po tym zdarzeniu prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podjęła decyzję, że kursowanie pociągów Inspiro zostało wstrzymane do czasu wyjaśnienia przyczyn awarii. Żeby pociągi tego typu mogły zacząć wozić pasażerów, 24 września Urząd Transportu Kolejowego wydał dla tej konstrukcji świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. Jak ustaliliśmy, pod tym dokumentem dla pociągu metra Inspiro nie podpisał się jednak prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl. Pod dokumentem widnieje tylko podpis dyrektor biura prezesa Małgorzaty Michalskiej. Prezes nie chciał brać odpowiedzialności za decyzję podejmowaną w trybie wyborczym. Pierwsze z nowych pociągów metra wyjechały na trasę z pasażerami tydzień przed referendum w sprawie odwołania prezydent miasta, które miało miejsce 13 października. Dzięki czemu odegrały rolę w kampanii wyborczej mówi nasz informator. - Dyrektor Małgorzata Michalska miała na ten dzień pełnomocnictwo prezesa UTK, który był wtedy na targach Trako w Gdańsku mówi Katarzyna Rud, rzeczniczka UTK.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »