Informacje

11.02.2018 18:53 Mobilis i Europa Express City

Autobusowy przetarg. Długa lista zastrzeżeń przewoźników

SERWISY:


Są odwołania do warunków trwającego przetargu na obsługę miasta 50 przegubowcami. Skarżą się dwaj przewoźnicy: Mobilis i Europa Express City. Przedmiotem odwołań jest między innymi wprowadzone przez miasto uprzywilejowanie pojazdów gazowych. O sprawie informuje portal transport-publiczny.pl.


Ogłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego przetarg dotyczył świadczenia usług przewozu przy wykorzystaniu 50 autobusów przegubowych, około 18-metrowych.

Miasto miało wobec kandydatów ściśle sprecyzowane oczekiwania. Jednym z nich było doświadczenie w realizowaniu podobnej usługi. ZTM chciał, aby oferenci w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali minimum dwa miliony wozokilometrów rocznie, czyli łącznie minimum sześć milionów wozokilometrów (to jednostka obliczeniowa równa jednemu kilometrowi drogi wykonanej przez środki transportu w danym czasie).

Dodatkowo - jak czytamy w Transporcie Publicznym - oczekiwano, aby w przypadku konsorcjum, przynajmniej jeden z jego uczestników mógł się wykazać takim doświadczeniem.

Wymóg ten nie spodobał się firmie Europa Express City. Według przewoźnika, ta ostatnia kwestia wypacza całą ideę konsorcjum, które tworzone jest właśnie po to, by "członkowie mogli razem podjąć się wyzwania, któremu samodzielnie nie sprostają".

Długa lista zarzutów Mobilisu

Drugi przewoźnik składający odwołanie to Mobilis, który podniósł wobec przetargu kilka zarzutów. Dotyczą zarówno rozliczania usługi, jak i wymagań stawianych autobusom.

Pierwsza sprawa dotyczy waloryzacji stawki za wozokilometr. ZTM planował ją przeprowadzić w kwietniu 2020 roku (dwa lata po podpisaniu umowy). Według Mobilisu - to zbyt późno. Przedstawiciele przewoźnika uważają, że powinna się odbyć co najwyżej po roku.

"Po drugie według warunków przetargu, stawka po waloryzacji może wzrosnąć najwyżej o 4 proc. co oznacza, że jeśli koszty wykonywania usługi wzrosną bardziej, zapłaci za to przewoźnik" - czytamy w Transporcie Publicznym.

Kolejna kwestia, która budzi zastrzeżenia Mobilisu to premiowanie w przetargu autobusów na napęd gazowy. To ważne kryterium, bowiem rodzaj napędu stanowi 40 procent oceny (pozostałe 60 procent to cena). Przewoźnik podnosi, że miasto zastosowało taki wymóg znienacka. I przekonuje, że do realizacji takiej usługi potrzeba po pierwsze czasu, a po drugie pieniędzy.

Mimo skarg, przetarg nie został wstrzymany. Zainteresowani oferenci mogą zgłaszać się do miasta do 9 marca. Oprócz wyżej wspomnianych punktów, ZTM wymaga od przewoźników, aby zatrudniali pracowników w oparciu o umowę o prace i korzystali z jednolitych strojów. Oczekuje też, aby kierowcy znali układ komunikacyjny stolicy i język polski - w stopniu co najmniej średniozaawansowanym.

Czytaj także o sporze kierowców z MZA:

kw/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Cypis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.02.2018 22:21 ~Cypis

    Marek~Marek

    Nie koniecznie, Grodzisk mazowiecki już jezdzi jednym lionem na gaz... Się da da...
    Oczywiście, że się da, ale proszę, nie na przykładzie PKS GM. Lionsów jest tam nawet pięć, ale nie na gaz tylko na olej po smażeniu frytek ;) Z ogarnięciem czego i tak mają wystarczająco dużo kłopotów... :)

  • www

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 12:22 ~www

    widzę codziennie~widzę codziennie

    Mobilis się skarży? Najpierw niech wyszkolą kierowców, bo olewaniem przepisów i chamstwem mogą swobodnie konkurować z cierpiarzami i kierowcami dostawczaków.

    Tylko, że Mobilis składa się z kierowców MZA, którzy w tej firmie mają drugi etat lub pół etatu i sobie dorabiają, bo takie mają wysokie pensje w MZA. Nikt się nie interesuje, że taki kierowca może być po nocnej zmianie u jednego przewoźnika i dalej jeździ u drugiego przewoźnika i jest zwyczajnie przemęczony i nie olewa przepisów tylko normalnie przysypia za kierownicą?

  • Pokazują codziennie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 11:58 ~Pokazują…

    widzę codziennie~widzę codziennie

    Mobilis się skarży? Najpierw niech wyszkolą kierowców, bo olewaniem przepisów i chamstwem mogą swobodnie konkurować z cierpiarzami i kierowcami dostawczaków.

    To włącz stronę startową TVN Warszawa, dowolnie choćby teraz i zobacz kierowcy jakich aut są bohaterami głupich kolizji, dachowań, czy rozjeżdżania znaków drogowych.

  • widzę codziennie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 09:52 ~widzę codziennie

    Mobilis się skarży? Najpierw niech wyszkolą kierowców, bo olewaniem przepisów i chamstwem mogą swobodnie konkurować z cierpiarzami i kierowcami dostawczaków.

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 09:40 ~Marek

    Nie koniecznie, Grodzisk mazowiecki już jezdzi jednym lionem na gaz... Się da da...

  • PprK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 09:21 ~PprK

    "Znajomość języka polskiego w stopniu co najmniej średniozaawansowanym" - czyli poziom gimnazjalny?

  • ekonomia i ekologia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 09:20 ~ekonomia i…

    piegus~piegus

    Ustawka pod MZA i tyle.

    Mza wysyła długie wozy, na linie gdzie jeżdżą krótkie, bo brak krótkich. To kupmy długie. Chyba ktoś kupuje i nie pyta jakie potrzebne.

  • vtr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 07:57 ~vtr

    Płochocińska~Płochocińska

    Do rozstrzygnięcia przetargu ok 1 miesiąc, pół roku do startu autobusów, wybudowanie stacji plan pozwolenie realizacja w Warszawie co najmniej rok. Przetarg wygra przewoźnik, który już ma stację. Więc po co przetarg jak wiadomo kto wygra.

    Wystarczy żeby inny przewoźnik dogadał się na dzierżawę stacji np. z MZA lub MPO.
    Ale łatwiej jest płakać.

  • Olo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 07:45 ~Olo

    Mobilis to najpierw może by nauczył swoich ukraińskich kierowców języka polskiego i topografii miasta. Następnie przepisów ruchu drogowego.

  • Wujek Staszek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2018 07:22 ~Wujek Staszek

    Prawda jest taka , że WTP vel. ZTM sam sobie robi duże kłopoty i tworzy sobie wrogów wśród ajentów. I jeszcze ich głupie decyzję typu: zrywanie emblematów z Solarisów to jeszcze wprowadzenie czcionki (Frutigera) zamiast oryginalnej.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »