Informacje

02.08.2013 06:00 Audyt "Zielonego Mazowsza"

Audyt rowerowy Warszawy:
35 lat nadrabiania zaległości

SERWISY:

O tym, że warszawskie ścieżki rowerowe są słabe, wiedzieli wszyscy, oprócz urzędników. Na ich zlecenie powstał jednak dokument, który to potwierdza. Audyt infrastruktury rowerowej nie pozostawia złudzeń: przy obecnym tempie inwestycji potrzeba 35 lat, by nadrobić zaległości.

Latarnie na środku ścieżki, schody na jej końcu, wybrakowana sieć zaniedbanych dróg, pobudowanych bez sensu - o tym, że tak wyglądają warszawskie szlaki rowerowe wie każdy, kto z nich czasem korzysta.

By wiedza ta dotarła do urzędów, potrzebny był jednak oficjalny dokument. Na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego przygotowało go stowarzyszenie Zielone Mazowsze, które od lat konsekwentnie piętnuje niedoróbki rowerowych inwestycji.

Będzie dobrze... w 2020 roku?

W Warszawie jest 325 kilometrów infrastruktury rowerowej, czyli zaledwie o 50 km więcej niż w 2010 roku.

- Do tej pory powstawała w ramach infrastruktury drogowej, przy okazji remontów. Teraz ścieżki budujemy oddzielnie, jak choćby przy ul. Jagiellońskiej czy Radzymińskiej - zwraca uwagę Łukasz Puchalski pełnomocnik miasta do spraw komunikacji rowerowej. I przekonuje, że do 2020 roku - o ile będą pieniądze z Unii Europejskiej - infrastruktura rowerowa będzie przyjazna dla rowerzystów.

Ścieżki z ocenami

Jakie są główne bolączki stołecznych rowerzystów?

Zielone Mazowsze rozlicza "Strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne", przyjętą przez Radę Miasta w lipcu 2009 r. Dokument ten wskazywał 5 najważniejszych zasad rozwoju ścieżek: spójność, bezpośredniość, wygoda, bezpieczeństwo oraz atrakcyjność.

Zielone Mazowsze twierdzi, że cele te nie są realizowane na wystarczającym poziomie. Z 402 odcinków tras rowerowych, za doskonałe uznano tylko 7. Ocenę bardzo dobrą dostało 112 tras, a notę dobrą 143. Dostatecznie oceniono 90 tras, a miernie 19.

Aż 31 tras dostało ocenę najniższą, czyli niedostateczną.

1. SPÓJNOŚĆ

- Warszawskie ścieżki rowerowe nie są spójne. Jest to główna wada systemu. Dużą część tras stanowią odrębne, niepowiązane ze sobą lub krótkie drogi rowerowe, co bardzo utrudnia poruszanie się po mieście – to główne wnioski z audytu.

Widać to wyraźnie na mapie przygotowanej przez Zielone Mazowsze. Ścieżki znikają w centrum Warszawy, Śródmieście jest białą plamą. A to bardzo utrudnia komunikację między dzielnicami.

- Od 2009 roku nie widać znacznej poprawy w tym zakresie – komentują autorzy raportu.

- Tego nie da się poprawić z dnia na dzień. Są takie miejsca jak most Poniatowskiego czy Aleje Jerozolimskie, gdzie nie ma dobrego rozwiązania. Potrzebny jest kompromis z kierowcami. Jednak dynamika rozwoju jest spora, infrastruktury rowerowej jest na tyle dużo, że teraz możemy pracować nad jej spójnością. Pomoże w tym rewitalizacja ul. Świętokrzyskiej, wprowadzenie stref Tempo30, ścieżka w al. Wojska Polskiego czy kontrapas na ul. Marszałkowskiej - mówi Puchalski i zapewnia, że kolejne projekty poprawią spójność.

2. BEZPOŚREDNIOŚĆ

Trasy rowerowe zmuszają do nadkładania drogi. Są poprowadzone tak, że rowerzyści muszą często zmieniać stronę ulicy. W ocenie Zielonego Mazowsza w tej kwestii również nie widać znaczącej poprawy.

- Warszawa jest takim miastem, że w wielu miejscach trzeba przejść "ulica po ulicy" i na każdej potrzebne jest inne rozwiązanie, a i tak najtrudniejszy jest kompromis między rowerzystami, kierowcami i pieszymi - mówi Puchalski.

3. WYGODA

Twórcy audytu dowodzą, że ścieżki rowerowe traktowane są "po macoszemu". Trasy nie są okresowo kontrolowane, dlatego mają niekompletne oznakowanie, często źle zamontowane są znaki. Przytrafia się wybrakowana kostka brukowa. Zarząd Oczyszczania Miasta nie oczyszcza ścieżek z trawy, a konary drzew często utrudniają jazdę.

Niesatysfakcjonująca jest również stosunkowo nowa nawierzchnia asfaltowa na moście Północnym. "Zielone Mazowsze" wytyka, że inwestorzy nie nadzorują prac wykonawców, przez to narażają miasto na dodatkowe remonty w przyszłości.

- Dla nas najważniejsza część audytu to nagrania video, dzięki którym możemy ocenić, które ścieżki potrzebują natychmiastowego remontu. Tak jest np. na ul. Banacha i tam przeprowadzony będzie remont - mówi Puchalski.

4. BEZPIECZEŃSTWO i ATRAKCYJNOŚĆ

ZM twierdzi, że przy budowie ścieżek nie eliminuje się zbędnych punktów kolizyjnych z ruchem pieszym i samochodami. Podobnie jest z atrakcyjnością. Twórcy audytu uważają, że nie powstaje system "czytelny dla użytkownika, dobrze powiązany z funkcjami miasta i odpowiadający potrzebom użytkowników".

Najbardziej pesymistycznym wnioskiem jest stwierdzenie, że przy obecnym tempie budowy infrastruktury rowerowej Warszawa spełni cele "Strategii" dopiero za 35 lat.

Łukasz Puchalski jednak uspokaja. - Infrastruktura rowerowa to nie tylko ścieżki. To także segregowanie ruchu, wprowadzanie strefy Tempo30. Trudno wszystkich zadowolić, ale myślę, że do 2020 po Warszawie będzie się wygodnie jeździć rowerami - mówi rzecznik.

CZYTAJ AUDYT ZIELONEGO MAZOWSZA.

O planach budowy nowych ścieżek mówi Łukasz Puchalski:

lata/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • zofia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.08.2013 13:02 ~zofia

    Najpierw chodniki porządne zróbcie potem drogi budujcie a na końcu weźcie się na ścieżki dla imbecyli.

  • rowerzysta

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.08.2013 06:31 ~rowerzysta

    Jezdze rowerem do pracy. Chcialbym moc jechac drogami dla rowerow, ale nie da sie, bo ich po prostu nie ma w tym rejonie. Gdy sprobowalem dojechac wylacznie trasami dla rowerow (choc nie bylo ich na calej mojej trasie), to nadlozylem 17 km, przejechalem 24 zamiast 7. Dlatego jezdze centralnie ulica. Nie jest to moze bezpieczne, ale dojezdzam do pracy szybciej niz autobusem.

  • Pedro

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 20:29 ~Pedro

    Rembertow to dzielnica W@arszawy do której aby wjechać trzeba skorzystać z ulicy rozwalajacego sie chodika lub trawnika. To hanba. Dlatego rowerzysci z Rembertowa zabieraja miejsce w autobusach aby ne jechac ulicą w tłoku i smrodze spalin. Na terenie Rembertowa jedyna wydzielona droga dla rowerów jest krótki odcinek przy u; Strażackiej od B=Chełmzyńskiej do ZUSOK na Utracie

  • Ola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 17:34 ~Ola


    łomatko~łomatko

    "~panparagraff
    Ścieżka nie powinna wić się jak wąż, raz po lewej raz po prawej stronie, bo za każdym razem kiedy przekraczasz ulicę - musisz stać na światłach. To kosztuje czas, nie pozwala na płynną jazdę i jest zwyczajnie bez sensu."

    Kierowcy (oraz piesi) też stoją na światłah to też kosztuje czas, nie pozwala na płynną jazdę (przejście)i jest zwyczajnie bez sensu ?? ;-)

    1501
    rowerowowowy~rowerowowowy


    Stoją, ale na każdym skrzyżowaniu gdzie ścieżka przechodzi na drugą stronę ulicy rowerzysta stoi dwa razy dłużej niż pieszy czy samochód. Dlatego trudno się dziwić, że rowerzysta woli jechać jezdnią czy chodnikiem, gdzie może dojechać prosto do celu.

    Nie wspomnę już nawet o gościach w naszym mieście. GPS im mówi, żeby jechać prosto, a ścieżka skręca w lewo. I teraz się domyślaj człowieku. Czy po lewej stronie ścieżka będzie dalej jechała prosto? Czy się nagle skończy albo pojedzie gdzie indziej i będziesz musiał jechać po chodniku, potem przejechać po pasach, a potem włączyć się do ruchu samochodowego po prawej stronie?


    "rowerzysta stoi dwa razy dłużej niż pieszy czy samochód. "
    Nie chwal się, nie chwal. Mam wprost odmienne doświadczenia.

  • ddd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 17:27 ~ddd

    Alf_red_~Alf_red_

    @warszawianka
    > Zielone Mazowsze dostało kontrakt od miasta?????? wow! ciekawe ile byl wart:-)

    Niecałe 22 tysiące, 80 dni pracy. Informacja jest publiczna, wystarczyło ruszyć mózgiem. Zakres zamówienia też był publicznie dostępny.
    A czemu pytasz? Żałujesz, że tyle forsy przeszło koło nosa?


    Czyli opłaciło się blokować II linie metra :)

  • jAcA

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 15:18 ~jAcA

    JAKI AUDYT???
    TEORETYCZNY???
    ROWEREK I W MIASTO KILKA MINUT I WSZYSTKO JASNE.

  • Alf_red_

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 10:44 ~Alf_red_

    @warszawianka
    > Zielone Mazowsze dostało kontrakt od miasta?????? wow! ciekawe ile byl wart:-)

    Niecałe 22 tysiące, 80 dni pracy. Informacja jest publiczna, wystarczyło ruszyć mózgiem. Zakres zamówienia też był publicznie dostępny.
    A czemu pytasz? Żałujesz, że tyle forsy przeszło koło nosa?

  • Ona

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 09:25 ~Ona

    Na Zwirki i Wigury nie ma nic, co przypominałoby ściezkę, a ruch rowerowy jest tam ogromny. W ogóle Ochota to chyba najgorzej zorganizowana pod wzgledem ścieżek dzielnica. tu w ogóle nie ma po czym jeździć!
    Ja akurat jeżdżę na rowerze bardzo dużo i staram sie nie korzystać z chodników, jezdzę jezdnia, choc nie zawsze to przyjemne. Np Puławska - najdłuższa ulica w mieście i nie ma na niej ścieżki. To już skandal.

  • zzz123

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 08:56 ~zzz123

    uuuu no i to HGW ma poważny problem w Warszawie, musi rządzić jeszcze 35 lat aby to wypełnić. A tak w ogóle to czy ci rzecznicy i iine gnoijki nie mają czym się w Warszawie zajmować?

  • rowerowowowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2013 03:39 ~rowerowowowy

    łomatko~łomatko

    "~panparagraff
    Ścieżka nie powinna wić się jak wąż, raz po lewej raz po prawej stronie, bo za każdym razem kiedy przekraczasz ulicę - musisz stać na światłach. To kosztuje czas, nie pozwala na płynną jazdę i jest zwyczajnie bez sensu."

    Kierowcy (oraz piesi) też stoją na światłah to też kosztuje czas, nie pozwala na płynną jazdę (przejście)i jest zwyczajnie bez sensu ?? ;-)

    1501


    Stoją, ale na każdym skrzyżowaniu gdzie ścieżka przechodzi na drugą stronę ulicy rowerzysta stoi dwa razy dłużej niż pieszy czy samochód. Dlatego trudno się dziwić, że rowerzysta woli jechać jezdnią czy chodnikiem, gdzie może dojechać prosto do celu.

    Nie wspomnę już nawet o gościach w naszym mieście. GPS im mówi, żeby jechać prosto, a ścieżka skręca w lewo. I teraz się domyślaj człowieku. Czy po lewej stronie ścieżka będzie dalej jechała prosto? Czy się nagle skończy albo pojedzie gdzie indziej i będziesz musiał jechać po chodniku, potem przejechać po pasach, a potem włączyć się do ruchu samochodowego po prawej stronie?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »