Informacje

28.04.2014 16:18 projekty studentów

Al. Niepodległości w tunelu, nowe budynki. Pomysły na Bramę Mokotowa

SERWISY:


Jezdnia al. Niepodległości znika w tunelu, tworzy się zielony plac, a wokół wyrastają nowe budynki Szkoły Głównej Handlowej - taka wizja wyłania się z konkursowych prac młodych architektów. Pokazały ją władze uczelni, by zrobić pierwszy krok w kierunku zmian najbliższej okolicy.

Brama Mokotowa - pod takim hasłem zbierane są pomysły dla przestrzeni sąsiadującej z głównym kampusem SGH.

- Chodzi o teren, który jest głównym wjazdem na Mokotów z Śródmieścia. Już we wcześniejszym konkursie dla studentów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, wyszedł dość dyskusyjny pomysł, by spuścić pod ziemię jezdnię al. Niepodległości - wyjaśnia Marcin Poznań, rzecznik SGH.

CZYTAJ WIĘCEJ O TAMTYM KONKURSIE.

Zielony dziedziniec

Teraz ta idea powraca w dwóch konkursach koncepcyjnych, ogłoszonych pod koniec ubiegłego roku przez uczelnię. Tym razem wzięli w nich udział studenci Politechniki Warszawskiej. Jeden dotyczył najbliższego otoczenia budynku przy al. Niepodległości. W tej kategorii okazała się zwycięska koncepcja autorstwa Anny Klochowicz, Jaśminy Michajłow i Pawła Wołejszy.

Proponują między innymi zmiany na dziedzińcu kampusu – po bokach zabudowę o dużych przeszkleniach, w której mogłyby mieścić się sale wykładowe i ćwiczeń, powstałyby także podziemne garaże. Na środku dziedzińca byłyby posadzki w formie dywanu kwiatowego, a także ścieżki i pawilon.

Zmiany zaplanowali także przy al. Niepodległości.

- Przed gmachem powstałby plac, a po bokach, nad jezdniami, budynki - "rękawy", które mogłyby pełnić różne funkcje - tłumaczy Paweł Wołejsza. - W naszym projekcie zlikwidowaliśmy obniżenie, które jest przed budynkiem (gmachem SGH - red.), więc plac znalazłby się około dwóch metrów wyżej - dodaje.

Jezdnia pod ziemią

Znalazłyby się na nim siedziska, tory i podwyższone platformy tramwajowe. Jezdnia zostałaby schowana pod ziemię.

- Dzięki podwyższeniu placu, jezdnie znajdowałaby się około metra nad sufitem podziemnej kolejki, więc wydaje mi się, że jest to możliwe - przekonuje.

Jezdnia schowana pod placem znalazła się również w koncepcji przygotowanej na drugi konkurs, którego celem było wprowadzenie zmian w projekcie zagospodarowania okolic gmachu SGH. Wygrał go zespół w składzie Paweł Paciorek, Aleksander Sojka i Katarzyna Strzelecka.

– Jezdnia zostałaby przeniesiona pod ziemię w zachodni rejon al. Niepodległości, więc nie kolidowałaby z linią metra – przekonuje Sojka. - Na górze zachowane zostałyby tory tramwajowe – dodaje.

Studenci Politechniki Warszawskiej zaproponowali ogólny zarys placu, a przy ulicy Batorego wysokościowce, które byłyby symboliczną bramą Mokotowa.

- Nawiązują do istniejących tuż obok wyższych budynków - wyjaśnia Sojka. - Z kolei od strony ulicy Rakowieckiej powstałby niższy budynek, dopasowany do okolicznej zabudowy. Zamysł jest taki, żeby widoczny był charakterystyczny dach gmachu SGH - dodaje.

Bez aresztu

W swoich planach uwzględnili również areszt przy ulicy Rakowieckiej. Ich zdaniem powinien zostać zlikwidowany (poza zabytkowym budynkiem) i przeniesiony na peryferia.

- Chodzi o to, żeby na tak atrakcyjnych gruntach powstało w zamian osiedle mieszkaniowe i usługi. Usunięcie budynków aresztu umożliwiłoby realizację zabudowy uzupełniającej tkankę miejską, nawiązującej do charakteru istniejących kwartałów mokotowskich, i urbanistyczne zintegrowanie ze skwerem Słonimskiego poprzez nawiązanie do przebiegu ulic okalających skwer i wykorzystanie przejazdów bramnych w północnej jego pierzei – tłumaczy Aleksander Sojka.

Co teraz ze zwycięskimi projektami?

- Wszystkie koncepcje, które do nas dotarły, nie tylko zwycięskie, są dla nas ważne. Chcemy, by posłużyły do sporządzenia wniosku o zmianę planu miejscowego. Chodzi o to, żebyśmy mogli rozbudować  kampus poza obręb naszych działek przekonuje Marcin Poznań. Mogłaby powstać Brama Mokotowa – w części związana z uczelnią, w części oddana miastu – dodaje.

O wszystkich pracach i przyszłości okolicy SGH będzie można porozmawiać w poniedziałek o godz. 17.30. Dyskusja odbędzie się w Szkole Głównej Handlowej (Aula VII, al. Niepodległości 162).

Czytaj też - SGH chce być jak Harvard. Podzieli się na trzy szkoły.

ran/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • hehe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.11.2014 09:58 ~hehe

    sad~sad

    A może by tak projektańci pomyśleli nad wkomponowaniem ulic w projek placu. To taki proste jak na pl. Piłsudzkiego. I działa. A nie tunel za niebotyczne pieniądze w mieście gdzie nie ma toalet... To jak zrobić operę w lesie...

    Opera Leśna w Sopocie pozdrawia internautę sad.

  • sad

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 15:34 ~sad

    A może by tak projektańci pomyśleli nad wkomponowaniem ulic w projek placu. To taki proste jak na pl. Piłsudzkiego. I działa. A nie tunel za niebotyczne pieniądze w mieście gdzie nie ma toalet... To jak zrobić operę w lesie...

  • Robin Chłód

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2014 10:33 ~Robin Chłód

    Wierzbno~Wierzbno

    Parę pytań do projektantów:

    1) Co z Rakowiecką na tym odcinku - będzie możliwy przejazd przez skrzyżowanie ?
    2) Jakie są plany zagospodarowania obszaru ?
    3) Jak to się ma do planowanej linii tramwajowej do Wilanowa, która ma biec Rakowiecką ?

    To nie projektanci. To dzieciaki bawiące się w simcity. Jeszcze nie wyrosły z piaskownicy.

  • Dreptak Warszawski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2014 10:11 ~Dreptak Warszawski

    Proponuję jednak uszanować dzieło arch. Jana Koszczyc-Witkiewicza i nie próbować zmian w ekspozycji tego wybitnego zespołu architektonicznego. Jego położenie w stosunku do ulicy i otaczającego terenu było starannie przemyślane i nie powinno się tego psuć. Może warto by było, żeby studenci, autorzy tych niezbyt fortunnych propozycji, zapoznali się z opracowaniami poprzedników, którzy wykonali dla Uczelni studium rewitalizacji zespołu SGH. Nie byłoby wtedy tylu błędów.
    A tak przy okazji – studenci pokazali oryginalny sposób segregacji ruchu kołowego od pieszego. Droga tramwajów miałaby się krzyżować z pieszym pasażem. Niezbyt to bezpieczne.
    Dreptak Warszawski

  • Wierzbno

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2014 07:46 ~Wierzbno

    Parę pytań do projektantów:

    1) Co z Rakowiecką na tym odcinku - będzie możliwy przejazd przez skrzyżowanie ?
    2) Jakie są plany zagospodarowania obszaru ?
    3) Jak to się ma do planowanej linii tramwajowej do Wilanowa, która ma biec Rakowiecką ?

  • Rosomak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2014 06:10 ~Rosomak

    Aleje Niepodległości były przed wojną planowane jako centralna arteria Mokotowa - trasa NSII, będąca osią Dielnicy Piłsudskiego. To powinni wiedziec studenci szkoły wiejskiej. Sprowadzanie jej do roli uliczki osiedlowej to absurd.

  • sum

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2014 06:05 ~sum

    Ulica w tunelu jako "brama Mokotowa"... W czyjej chorej głowie zrodził się taki pomysł?

  • wars

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2014 01:41 ~wars

    Najpierw to trzeba zagłębić w ziemię ciąg dalszy Trasy Łazienkowskiej od Pomnika Lotnika aż za Grójecką wraz z dojazdowymi jezdniami na górze od Żwirki i Wigury do Grójeckiej... Jezdnie te wisiałyby nad otwartm tunelem właściwiej Trasy Ł podobnie, jak na wysokości GUS-u. To o wiele pilniejsza i równie droga inwestycja, która spowodowałaby "domknięcie" Trasy Ł, którą Gierek po prostu urwał przed Polem Mokotowskim... Od Ministerstwa Środowiska Trasa Ł powinna zagłębiać się w odkryty tunel, który wychodziłby aż za Grójecką na wysokości Hali Kopińskiej (albo jeszcze dalej za Grzymały-Sokołowskiego i za skrzyżowaniem z Alejami Jerozlimskimi z opcją nowego tunelu pod torami obok Dworca Zachodniego na wprost..). Proszę pilnie rozważyć tę inwestycję!!!

  • pozdrawiam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2014 20:06 ~pozdrawiam

    całe szczęście to tylko "prace konkursowe" bez perspektyw na realizację :)

  • studentSGH

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2014 19:49 ~studentSGH

    Najbardziej nie podoba mi się chowanie Aleji Niepodległości do tunelu-to zbyt mały odcinek a ruch i tak tam jest duży, może to spowodować zwiększenie ruchu.Uważam,że to niepotrzebny wydatek-zachowanie zupełnie rozrzutne.Co do wysokościowców, to nie lubię ich,ale rozumiem,że teraz taka moda.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »