Informacje

22.04.2014 06:54 wielki remont trasy ak

90 milionów złotych na
tunele Trasy AK. Warto?

SERWISY:

Na remontowanej Trasie Armii Krajowej powstaną półtunelowe ekrany, podobne do tych, które są na Trasie Toruńskiej. Ich budowa pochłonie ponad 90 milionów złotych. Czy są warte swojej ceny? Zapytaliśmy ekspertów.

Pierwsza tego typu stalowo-szklana konstrukcja powstała na ponad kilometrowym odcinku Trasy Toruńskiej, pomiędzy ul. Marywilską a ul. Łabiszyńską. Ta niewątpliwie ciekawa z punktu widzenia inżynierskiego inwestycja kosztowała ok. 79 milionów złotych.

Krótsze i droższe

Półtunele, które powstaną w rejonie ul. Gwiaździstej, będą około 11 milionów droższe, a ich długość wyniesie około 650 metrów. Znajdować się będzie w nich także kładka dla pieszych nad trasą.

- Różnica w cenie wynika między innymi ze zmiany cen materiałów używanych do wykonania ekranów oraz odmiennych warunków gruntowych - podaje Agnieszka Stefańska z biura prasowego warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak dodaje, koszt budowy ekranów jest częścią realizacji całej inwestycji - przebudowy 4,6 km trasy ekspresowej wraz z mostem Grota-Roweckiego.

- Wybierając wykonawcę kierowaliśmy się proponowaną wartością całego kontraktu, a nie kosztem budowy ekranów. Złożona oferta na przebudowę trasy, która obejmuje ustawienie ekranów, była najkorzystniejszą w ogłoszonym przetargu - tłumaczy.

"To jest cena ochrony"

Czy nie można było jednak zamontować w tym miejscu zwyczajnych ekranów, których koszt byłby mniejszy? - Ustawienie ich w tym miejscu jest niemożliwe z uwagi na wymagania decyzji środowiskowej -  odpowiada Stefańska.

O potrzebie budowy ekranów półtunelowych zapewnia Wojciech Szymalski, z Zielonego Mazowsza. - W miejscu, w którym mają powstać, są bardzo wysokie bloki. Nawet najwyższe ekrany, nie spełniłyby swojej roli. Na ostatnich piętrach pobliskich budynków poziom hałasu zostałby przekroczony - uważa Szymalski. - Jako kierowca, też jestem zadowolony, bo jak pada deszcz, to wjadę w suchy tunel - dodaje.

Prof. Wojciech Paprocki z Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie uważa że, ponosimy cenę ochrony. - Chcemy chronić się przed negatywnym oddziaływaniem transportu na środowisko. Jak mamy to zrobić? - pyta. I sam odpowiada: - Jedyną skuteczną metodą jest nie dopuścić do ruchu, ale to jest niemożliwe - odpowiada.

Według profesora, rozwiązanie to jest drogie, ale... zawsze może być droższe. Za przykład podaje budowę tunelu pod Ursynowem w ramach kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, który kosztuje około miliard złotych. - Zawsze są dwie drogi. Taniej, ale nie zawsze skutecznie, albo drożej - komentuje.

Ponad tysiąc ton stali

Jak informuje GDDKiA, montaż półtunelowych ekranów rozpocząć się ma w maju.

Do ich montażu potrzebne będzie ponad tysiąc ton stali i ok 26 tys. metrów kwadratowych szkła hartowanego.

W ramach całego kontraktu, za ponad 796 milionów złotych przebudowany zostanie 4,6-kilometrowy odcinek trasy wraz z mostem.

Inwestycja obejmuje między innymi zburzenie i odbudowanie 16 obiektów inżynierskich - między innymi 7 wiaduktów, 6 estakad. Do przebudowy zostanie wykorzystanych 8255 ton stali zbrojeniowej.

Wyremontowanych zostanie dwadzieścia dziewięć obiektów - między innymi 11 wiaduktów, 9 estakad i 6 kładek i przejść dla pieszych. Powstanie 14 nowych obiektów, takich jak ekrany akustyczne czy nowy wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej, w kierunku Poznania.

Jak zapewnia rzeczniczka GDDKiA, inwestycja będzie zakończona zgodnie z terminem czyli w połowie października 2015 roku:


Sylwia Starzyńska s.starzynska@tvn.pl

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • pol92

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.07.2014 15:15 ~pol92

    zamiast budować tunele tam gdzie bloki są 5km od trasy mogli by je zbudować tam gdzie osiedla są tuz przy trasie, tak jak na bemowie przy dywizjonu 303! halas tam jest nie do zniesienia

  • realistaxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2014 11:34 ~realistaxx

    Prościej i taniej jest zrobić trasę w wykopie. Ale oczywiście niw w tym śmiesznym kraju. Ktoś musi się nachapać przy tych ekranach, a my zapłacimy.

  • Heidfeld

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.06.2014 13:01 ~Heidfeld

    1,5 miliona słojów robi swoje - najechało sie tego - najazd szarańczy - paranoja, korki i hałas

  • pszemcio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2014 13:41 ~pszemcio

    może taniej byłoby wyburzyć te bloki, ludzi przesiedlić i wtedy bez ekranów? 90mln to sporo kasy. Ewentualnie wysiedlić tylko z najwyższych pięter i normalne ekrany...

  • h2o

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.04.2014 19:18 ~h2o

    Do "rodowity"
    Zapraszam do Wiednia - tam zobaczysz jak autostrada biegnie przez miasto

  • Linde

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.04.2014 17:26 ~Linde

    Bemowianin~Bemowianin

    No cudownie,będą tunele bo mieszkańcom z górnych pieter będzie hałas przeszkadzać.
    A ile tych wysokich bloków tam jest? Jakoś na Bemowie nikt się nie martwi o hałas a bloki stoją przy samej trasie i są tylko marne ekrany dzwiękochłonne które guzik dają. Tam lepiej jest zrobić tunele, a nie na osiedlu Potok.


    Kolego Bemowanin Zapomniałeś dodać,że wiekszość osiedli wzdłuż trasy na Bemowie,powstała gdy trasa s8 już była..Gro tych ludzi miało pełną swiadomość,gdzie i za jaką kasę,kupują swoje mieszkanie.
    ps.Dalej na Bemowie są stawiane, nowe osiedla tuż przy trasie szybkiego ruchu...

  • oli

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.04.2014 16:40 ~oli

    Mieszkam na osiedlu ruda od 1981 roku kiedyś nie było takiego ruchu jak teraz jak ktoś nie wierzy to niech przyjedzie i pomieszka to się przekona.

  • Bemowianin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.04.2014 14:00 ~Bemowianin

    No cudownie,będą tunele bo mieszkańcom z górnych pieter będzie hałas przeszkadzać.
    A ile tych wysokich bloków tam jest? Jakoś na Bemowie nikt się nie martwi o hałas a bloki stoją przy samej trasie i są tylko marne ekrany dzwiękochłonne które guzik dają. Tam lepiej jest zrobić tunele, a nie na osiedlu Potok.

  • Drogowy patriota

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.04.2014 11:10 ~Drogowy patriota

    Wszystkie opisy bardzo ładne, co to się zmieni, jakie obiekty zostaną odremontowane, co będzie przebudowane. Ale jakoś ucichła przebudowa kolektora ścieków, który miałby odprowadzać wodę z opadów pod tym "cudem techniki" jakim jest tunel. Nie chciałbym, żeby się okazało, że wykonawcy zapomniało się przebudować te rury i potem będziemy mieli kryty basen ekspresowy znany na cały świat... Wolałbym, żeby Polska inaczej się wyróżniała...

  • mis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.04.2014 10:44 ~mis

    nie ma co stawiać na bylejakość, ja tunele popieram.

    Chcemy żeby się żyło przyjemniej w tym ciągle nieprzyjemnym mieście.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »