Informacje

17.01.2018 16:32 Koleje Mazowieckie zawarły umowę

71 pociągów za ponad 2 miliardy złotych "Największe zakupy w historii kolei"

SERWISY:

Dostawy pierwszych pociągów dla Kolei Mazowieckich z podpisanego kontraktu wartego 2,2 miliardy złotych mają trafić do samorządowego przewoźnika w ciągu roku po podpisaniu pierwszej umowy realizacyjnej, najprawdopodobniej na przełomie 2018/2019 roku - poinformował w środę dziennikarzy Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

"To będą największe zakupy w historii polskich spółek kolejowych" - tak o zamówieniu napisali na stronie internetowej pracownicy Kolei Mazowieckich. Spółka podpisała w środę umowę ramową na dostawę 71 nowych pociągów od firmy Stadler Polska za 2,2 miliarda złotych.

Kolejarze dodają, że przetarg tej skali to "wielkie wyzwanie, ale i wielkie korzyści". Wszystkie pojazdy będą pochodziły od jednego producenta, co - według nich - ma kluczowe znaczenie przy ich późniejszej eksploatacji i utrzymaniu. "Więcej pojazdów to przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Będzie można wydłużyć ich zestawienia, a jednocześnie zapewnić tzw. rezerwę taborową" - zapewniają dalej kolejarze w swoim komunikacie.

Jakie będą nowe pociągi?

Nowe pociągi mają być jednoprzestrzenne, klimatyzowane i wyposażone w bezprzewodowy dostęp do internetu. Mają osiągać prędkość nie mniejszą niż 160 kilometrów na godzinę. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów. Będą wyposażone również w toalety, interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej oraz defibrylatory AED.

Spośród 71 pociągów 61 mają to być składy pięcioczłonowe, które zostaną skierowane do obsługi Warszawy i 39 ościennych gmin. Natomiast 10 składów dwuczłonowych trafi na trasy wokół Radomia.

Pierwsze pociągi do Działdowa

- Przed nami do podpisania sześć umów realizacyjnych i konkretne dostawy będą odbywały się najprawdopodobniej od przełomu roku 2018/2019 do roku 2022. Pierwsze pociągi, w stosunku do których będzie podpisana umowa realizacyjna, mają obsługiwać linię do Działdowa- powiedział prezes Stępień. - To ma być umowa na sześć pięcioczłonowych pociągów - dodał.

Prezes podkreślił, że spółka będzie starała się o dofinansowanie 50 proc. wartości kontraktów unijnymi środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wyjaśnił, że informacje o dofinansowaniu miały być przekazane w grudniu ubiegłego roku, ale do tej pory jeszcze ich nie ma. - Liczymy na to, że w każdej chwili takie informacje się pojawią - powiedział Stępień.

Dalej poinformował, że spółka złożyła sześć wniosków o dofinansowanie na nowe pociągi w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Stępień powiedział, że gdyby okazało się, że spółka dostanie potwierdzenie dofinansowania z CUPT-u na mniejszą liczbę pociągów niż 71, to wtedy zostanie podpisana umowa realizacyjna na tyle składów, na ile zostanie przyznane dofinansowanie. - Ewentualnie szukamy finansowania brakującego w innych źródłach na przekład w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego - dodał.

Stępień poinformował, że o ile spółce uda się pozyskać połowę środków na sfinansowanie pociągów, to resztę będzie organizowała sama zaciągając kredyt konsorcjalny. - Najprawdopodobniej będzie to konsorcjum polskich banków - dodał.

O realizację tego największego w historii polskiej kolei przetargu ubiegało się trzech producentów: Newag S.A., Stadler Polska Sp. z o.o. oraz konsorcjum firm Pesa Bydgoszcz S.A. i ZNTK "Mińsk Mazowiecki" S.A. Oferta Stadlera uzyskała najwyższy wynik.

Podpisanie umowy ze Stadlerem opóźniały odwołania innych producentów - Pesy i Newagu. Firmy te odwołały się od wyboru wykonawcy do Krajowej Izby Odwoławczej. Bez skutku, bowiem na początku grudnia ich skargi zostały oddalone. To otworzyło Kolejom Mazowieckim drogę do podpisania umowy.

 

CZYTAJ TAKŻE O TRWAJĄCYM REMONCIE LINII OBWODOWEJ:

 

kw/PAP

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Toms

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 18:08 ~Toms



    Ansver~Ansver

    Nie ma to jak wspierać zagraniczne marki jak Stadler.... A co z Pesa Dart??? Dużo bardziej funkcjonalny i dużo ładniejszy no i najważniejsze... POLSKI!!!
    Toms~Toms



    Flirty się montuje w Siedlcach. Poza tym PESA nie ma chyba co narzekać na bezrobocie i tak 80% nowych pojazdów szynowych w Polsce to ich produkcja.
    Grunt żeby wreszcie EN57 trafiły tam gdzie ich miejsce - do muzeum.
    nemesis~nemesis

    Wspieranie PESY czy NEWAGu jest korzystniejsze z punktu widzenia rozwoju gospodarki w dłuższej perspektywie. Chodzi o to by firmy te mogły rozwijać technologię, Stadler robi to od klikudziesięciu lat.

    Natomiast w czym przeszkadzają ci mało zawodne en57 nie wiem, ao ale nie musisz bycinteligentny


    EN 57 są może i mało zawodne ale i mało wygodne. Komfort jazdy zbliżony do tramwajów typu N albo K. "Mikolstwu" mówimy nie, tabor powinien być nowoczesny a nie "pudrowany na nowoczesny". A co do kraju pochodzenia produktu, to on ma dla mnie dziesięciorzędne znaczenie, a pierwszorzędne jakość tego produktu.
    A Stadler to raczej wyższa półka jak chodzi o jakość.
    Przestańmy sobie wmawiać że "dobre bo polskie", jest tylko "dobre bo dobre". (co nie oznacza że nie ma dobrych polskich produktów)

  • kolejowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 11:37 ~kolejowy

    To TYLKO umowa ramowa.
    Żadnego zakupu jeszcze nie podpisano.
    Nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.
    Nie jest powiedziane, że KM kupi 71 składów. Nie wiadomo nawet, czy kupi jakiekolwiek...

    Rzeczywiste zamówienia wymagają odrębnych umów. Umowa ramowa pozwala zlecać takie umowy bez przetargu.

    Propaganda sukcesu by Struzik?

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 10:48 ~nemesis


    Ansver~Ansver

    Nie ma to jak wspierać zagraniczne marki jak Stadler.... A co z Pesa Dart??? Dużo bardziej funkcjonalny i dużo ładniejszy no i najważniejsze... POLSKI!!!
    Toms~Toms



    Flirty się montuje w Siedlcach. Poza tym PESA nie ma chyba co narzekać na bezrobocie i tak 80% nowych pojazdów szynowych w Polsce to ich produkcja.
    Grunt żeby wreszcie EN57 trafiły tam gdzie ich miejsce - do muzeum.

    Wspieranie PESY czy NEWAGu jest korzystniejsze z punktu widzenia rozwoju gospodarki w dłuższej perspektywie. Chodzi o to by firmy te mogły rozwijać technologię, Stadler robi to od klikudziesięciu lat.

    Natomiast w czym przeszkadzają ci mało zawodne en57 nie wiem, ao ale nie musisz bycinteligentny

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 10:43 ~nemesis

    tylko po co, skoro KM nie potrafią zsynchronizować połączeń z innymi przewoźnikami, skoro ostatnie pociągi wyjeżdżają z Warszawy przed północą a potem dopiero rano, skoro brak bezpośrednich połączeń np do Płocka, skoro nie można wygodnie dojechać kolejami regionalnymi poza granice województwa, np do Kielc?

    To tak na szybki. Kretynizmy w KM się mnożą

  • kolo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 08:46 ~kolo

    Ansver~Ansver

    Nie ma to jak wspierać zagraniczne marki jak Stadler.... A co z Pesa Dart??? Dużo bardziej funkcjonalny i dużo ładniejszy no i najważniejsze... POLSKI!!!


    Tia, a Ukrainiec siedzi i zawija...

  • wwl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 07:50 ~wwl

    nic tylko pościć nowe składy do Małkini.. długo będą nowe..

  • AdamZ28

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 07:03 ~AdamZ28


    Ansver~Ansver

    Nie ma to jak wspierać zagraniczne marki jak Stadler.... A co z Pesa Dart??? Dużo bardziej funkcjonalny i dużo ładniejszy no i najważniejsze... POLSKI!!!
    Toms~Toms



    Flirty się montuje w Siedlcach. Poza tym PESA nie ma chyba co narzekać na bezrobocie i tak 80% nowych pojazdów szynowych w Polsce to ich produkcja.
    Grunt żeby wreszcie EN57 trafiły tam gdzie ich miejsce - do muzeum.

    Osobiście nic nie mam przeciwko tym EN57 po liftingu. Przynajmniej dużo miejsc siedzących. Te świeże wagony piętrowe, to jest coś. Takich bym sobie życzył na wszystkich trasach.

  • oset

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2018 06:35 ~oset

    może nieprzypadkowo pociąg na zdjęciu nazywa się "Flirt". mam nadzieję, że przedziały będą zamykane, koedukacyjne i dwuosobowe.

  • pracownik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2018 21:22 ~pracownik

    narodowiec~narodowiec

    ciekawe czy podatki płaca w Polsce czy Szwajcarii?


    Niech PESA sprzedaje swoje wyroby do Rosji, Ukrainy, Kazachstanu i Uzbekistanu, a my kupujmy pociągi produkowane w Polsce z najlepszą technologią, jakością i estetyką wykonania.

  • xxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2018 21:18 ~xxx

    I tym sposobem idea patriotyzmu gospodarczego legła właśnie w gruzach... Tyle milionów odstąpić dla obcego kapitału! Oj nieładnie, Pan Premier nie będzie zadowolony!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Koza buszuje po parku. "Właściciel powiedział, że jest u dentysty"

Koza buszuje po parku. "Właściciel powiedział, że jest u dentysty"

Koza terroryzuje Park Praski - zaalarmowała reporterka24. Na Kontakt24 wysłała zdjęcie zwierzęcia z dostojną brodą i budzącymi respekt rogami. Według relacji... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »