Informacje

24.02.2015 06:28 PROJEKT DO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

300 tysięcy do wielkomiejskości. Chcą ucywilizować Grzybowską i Królewską

SERWISY:

Bikebuspas w jedną, ścieżka rowerowa w drugą stronę, obok nich zieleń, wyremontowane chodniki, ławki i stojaki na jednoślady. Tak już w 2016 mogą wyglądać ulice Królewska i Grzybowska między Marszałkowską i al. Jana Pawła II. A wszystko za niespełna 300 tysięcy złotych. Projekt ucywilizowania tego odcinka drogi przygotowało Forum Rozwoju Warszawy jako propozycję do budżetu obywatelskiego.

W ostatnich latach Królewska i Grzybowska niespodziewanie nabrały wielkomiejskiego sznytu. Niespodziewanie, bo zmieniły się wyłącznie dzięki prywatnym inwestycjom, bez kierunku nadanego przez urbanistów planem miejscowym. Budynki o przyzwoitej architekturze stworzyły dwie zaskakująco spójne pierzeje. Partery niemal w całości przeznaczono na usługi. Niby nic wielkiego, tak to w mieście powinno wyglądać, ale w warszawskich warunkach to wciąż wydarzenie.

Usprawnienia dla autobusów i rowerów

- To jakby awers Świętokrzyskiej, gdzie poprawiono infrastrukturę, ale wciąż brakuje "miasta". Tutaj ulica ma wielkomiejską oprawę, ale na poziomie chodnika jest zapuszczona – zauważa Patryk Zaremba z Forum Rozwoju Warszawy, które zaproponowało zmiany. Jakie konkretnie?

Na jezdni w kierunku centrum jeden pas przewidziano dla autobusów i rowerów, tak aby te pierwsze nie musiały stać w korkach. – Oczywiście buspas nie musi obowiązywać przez całą dobę, można ograniczyć jego funkcjonowania do godzin szczytu – zastrzega Zaremba.

Jednocześnie FRW proponuje, żeby z szerokiej jezdni w kierunku Woli (ok. 5 m szerokości) wydzielić pas dla rowerów. – To lepsze niż ścieżka na chodniku. Dzięki temu piesi byliby oddzieleni od szybkiego ruchu kołowego – przekonuje nasz rozmówca.

Więcej zieleni, mniej słupków

Parkowanie na ul. Królewskiej (w rejonie biurowca Saski Crescent) ma zostać przeniesione na jezdnię, żeby samochody nie rozjeżdżały chodnika i nie niszczyły drzew.

Koncepcja zakłada również, że ulice staną się bardziej zielone. Zamiast barierek oddzielających pasy miałyby pojawić się odporne na sól i trudne warunki rośliny. Drzewa i krzewy pojawiłyby się także po zewnętrznych stronach obu jezdni (tam, gdzie były kiedyś). Zniknęłyby za to biało-czerwone słupki.

"Na całej długości ulic należy dostawić ławki i stojaki dla rowerów, ewentualnie również donice z kwiatami" – czytamy w opisie wniosku. – Ale nie w takiej liczbie jak na Świętokrzyskiej, chodzi najwyżej o kilkanaście sztuk – zastrzega Patryk Zaremba.

Wszystko za niespełna 300 tysięcy

Plan nie zakłada wymiany chodników, co najwyżej na ich remont w miejscach, gdzie jest to niezbędne. Przede wszystkim dlatego, ze jest to koncepcja niskokosztowa. Wstępny kosztorys zakłada, że wykonanie projektu, dosadzenie zieleni, remont chodników, zamiana organizacji ruchu, montaż 10 ławek i 20 stojaków rowerowych wyniesie ok. 290 tysięcy złotych.

Nasuwa się jednak pytanie, czy budżet obywatelski służyć ma realizacji zadań infrastrukturalnych, z których nie wywiązuje się miasto. Nasz rozmówca przyznaje, że sam ma pewne wątpliwości. – Ale mam nadzieję, że taki remont byłby dla władz dzielnicy zachętą, żeby dalszy odcinek Grzybowskiej, który przedstawia się katastrofalnie, uporządkować już bez udziału środków z tego budżetu – podsumowuje Zaremba.

51 milionów do podziału

Aby projekt został zrealizowany musi najpierw zostać pozytywnie zweryfikowany przez urzędników. Jeśli stwierdzą, że jest wykonalny w ciągu roku, przejdzie to drugiego etapu, czyli głosowania mieszkańców.

Do budżetu partycypacyjnego zgłoszono w tym roku ponad 2300 projektów. Do podziału jest 51 milionów złotych. Finałowe głosowanie odbędzie się w drugiej połowie czerwca.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • PiotrasWawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.07.2015 17:18 ~PiotrasWawa

    mieszkaniec ulicy~mieszkaniec ulicy

    Ja mieszkam na Grzybowskiej, moja rodzina mieszkała tam od lat 50. Mam samochód i używam go na co dzień. I tak są duże korki na Grzybowksiej i Królewskiej. NIE ŻYCZĘ SOBIE ŻADNEGO BUSPASA NA MOJEJ ULICY !!! NIECH AUTORZY POMYSŁU ROBIĄ SOBIE BUSPASY W SWOICH RODZINNYCH MIEJSCOWOŚCIACH !!! Ręce precz od Grzybowksiej i Królewskiej. Dziękuję.

    NIE znasz się. Powinny być BUS pasy w obie strony, porządne ścieżki rowerowe w dwie strony (ale takie szerokie, wygodne), duże szerokie chodniki żeby dało się postawić donice i ławki a dopiero jak starczy miejsca to zostawić jezdnie. Miejsc parkingowych też nie robić bo zachęca do jeżdżenia autem. Kilka stojaków na rowery i będzie super. Nowocześnie i zgodnie z panującą modą. Przecież wszyscy jeździmy na rowerach.

  • aldi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2015 17:49 ~aldi

    Stałam dzisiaj w korku na przebudowanej Świętokrzyskiej i podziwiałam donice.
    Po przebudowie Świętokrzyska głównie stoi. Nic dziwnego, zwężona do 1 pasa, zaopatrzona w dużą liczbę świateł oraz 2 wąziutkie ronda. A kiedyś była trasą prowadzącą do Mostu Świętokrzyskiego.
    W ciagu 30 min., kiedy stałam w korku, obok mnie ścieżką rowerową, dla której zwężono jezdnię, przejechał 1 (słownie: jeden) rowerzysta.
    Kierunki ruchu oddzielono podwyższonym krawężnikiem i pasem kostki. Stojąc w korku zastanawiałam się, co było, gdyby teraz musiał przejechać wóż straży pożarnej albo karetka. Gdzie miałabym zjechać, żeby ustąpić pojazdowi na sygnale? Nie ma miejsca, pas wąziutki. Może zaplanowano, że karetki będą jeździć slalomem między donicami?
    Przebudowanej Świętokrzyskiej daję czerwoną kartkę. Mam nadzieję, że szybko ten bubel zostanie poprawiony.
    Jeśli podobnie ma wyglądać Grzybowska, to ja dziękuję, pędzę po taczki, żeby szanownych projektantów wywieźć daleko.

  • Mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2015 12:14 ~Mieszkaniec

    Łapy precz od tych ulic! Zniszczona Świętokrzyska Wam nie wystarczy?? Takie poronione pomysł pomysłodawcy niech realizują pod własnymi oknami

  • asik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2015 05:29 ~asik

    Znów złodzieje zabierają jezdnie samochodom. Będzie wyglądać tak brzydko jak świętokrzyska. Wymienić tych urzefadow a będzie ładniej. Dwa pasy bez pedałów i buspasow

  • wa wa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2015 01:41 ~wa wa

    HGW niech da z puli miasta gdzie rozdaje swoim a nie sięgała po kase od państwa

  • Rosomak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.02.2015 00:10 ~Rosomak




    Rosomak~Rosomak

    "Na Świętokrzyskiej poprawiono infrastrukturę"...
    Co takiego? Likwidacja dwóch pasów ruchu na ważnej arterii Warszawy, łączącej Wolę z Pragą przez most, likwidacja trzech czwartych miejsc parkingowych, to poprawa? Ktoś tu ma nie tak z główką.
    stary_gniewny~stary_gniewny


    1) Litoci! arterią nazywasz ulicę, która zwęża się do jednego pasa ruchu i po drodze jest wąskie rondo?
    2) Czy też przed remontem Świętokrzyskiej Tamka też była szeroka, tylko źli urzędnicy na złość mieszkańcom ją zwęzili?
    U
    Braciszek Tuck~Braciszek Tuck


    Ja odpowiem.

    1) Przed PRZEBUDOWĄ tej ulicy, nie remontem. Trzeba mieć minimum wiedzy budowlanej. Remont to odtworzenie w dotychczasowym kształcie. I owszem, była to wtedy arteria śródmiejska. Po przebudowie to ulica wewnętrzna.
    2) Tamki się nie czepiaj, ironia kiepsko ci wychodzi. Przez odpowiednią organizację ruchu jeździło się po niej nie najgorzej.

    PS. Jeżeli chcesz się przyłączyć do chóru nieudaczników chwalących poronione pomysły ratusza, to współczuję. Nie gra się w orkiestrze, która fałszuje.

    Peany~Peany

    Gdyby nie zespół fałszujących potakiewiczów, piejących z zachwytu nad każdą Haniną poronioną przebudową, jeszcze by nam kobiecina wpadła w depresję, albo co gorszego. A tak - ma zapewnione dobre samopoczucie cały czas.

    Ten zespół wyraźnie zajęty jest jednym. Utrzymaniem się w łaskach u Hani. Na myślenie nie starczy już czasu.

  • mieszkaniec ulicy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.02.2015 22:59 ~mieszkaniec ulicy

    @Lack
    Kolego/kolezanko korki sa w godzinach szczytu aczkolwiek sa troche mniejsze niz byly jak byla zamknieta Swietokrzyska i caly ruch (w tym autobusy) walily (staly wckorku) na grzybowskiej. Jezeli Ty nie widzisz lub nie odczuwasz Tych korkow teraz to uwierz mi ze je odczujesz jak "naukowcy" nam zabiora jeden pas na busorowerowiespas.

  • Tomko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.02.2015 22:43 ~Tomko

    "...bo zmieniły się wyłącznie dzięki prywatnym inwestycjom, bez kierunku nadanego przez urbanistów planem miejscowym..." No to już mamy tłum chętnych,palących się do naprawienia tego "błędu". Co bu tu jeszcze spieprzyć, panowie ? Co by tu spieprzyć...?

  • Peany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.02.2015 22:16 ~Peany



    Rosomak~Rosomak

    "Na Świętokrzyskiej poprawiono infrastrukturę"...
    Co takiego? Likwidacja dwóch pasów ruchu na ważnej arterii Warszawy, łączącej Wolę z Pragą przez most, likwidacja trzech czwartych miejsc parkingowych, to poprawa? Ktoś tu ma nie tak z główką.
    stary_gniewny~stary_gniewny


    1) Litoci! arterią nazywasz ulicę, która zwęża się do jednego pasa ruchu i po drodze jest wąskie rondo?
    2) Czy też przed remontem Świętokrzyskiej Tamka też była szeroka, tylko źli urzędnicy na złość mieszkańcom ją zwęzili?

    Braciszek Tuck~Braciszek Tuck


    Ja odpowiem.

    1) Przed PRZEBUDOWĄ tej ulicy, nie remontem. Trzeba mieć minimum wiedzy budowlanej. Remont to odtworzenie w dotychczasowym kształcie. I owszem, była to wtedy arteria śródmiejska. Po przebudowie to ulica wewnętrzna.
    2) Tamki się nie czepiaj, ironia kiepsko ci wychodzi. Przez odpowiednią organizację ruchu jeździło się po niej nie najgorzej.

    PS. Jeżeli chcesz się przyłączyć do chóru nieudaczników chwalących poronione pomysły ratusza, to współczuję. Nie gra się w orkiestrze, która fałszuje.


    Gdyby nie zespół fałszujących potakiewiczów, piejących z zachwytu nad każdą Haniną poronioną przebudową, jeszcze by nam kobiecina wpadła w depresję, albo co gorszego. A tak - ma zapewnione dobre samopoczucie cały czas.

  • Luck

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.02.2015 22:08 ~Luck

    mieszkaniec ulicy~mieszkaniec ulicy

    Ja mieszkam na Grzybowskiej, moja rodzina mieszkała tam od lat 50. Mam samochód i używam go na co dzień. I tak są duże korki na Grzybowksiej i Królewskiej. NIE ŻYCZĘ SOBIE ŻADNEGO BUSPASA NA MOJEJ ULICY !!! NIECH AUTORZY POMYSŁU ROBIĄ SOBIE BUSPASY W SWOICH RODZINNYCH MIEJSCOWOŚCIACH !!! Ręce precz od Grzybowksiej i Królewskiej. Dziękuję.


    Gdzie Ty widzisz korki na Grzybowskiej, albo Królewskiej? To są jedne z najmniej zatłoczonych ulic w Śródmieściu, nawet w godzinach szczytu z łatwością się tędy przejeżdża. Jeszcze chyba nie stałem na światłach na ich skrzyżowaniu dłużej niż jedną turę.
    A mieszkam przy grzybowskiej, więc wiem o czym mówię.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »