Informacje

16.07.2013 16:22 Od poprzedniego remontu minął rok

22 mln zł na kolejny remont Dworca Centralnego

SERWISY:

- 22 mln zł będzie kosztować remont Dworca Centralnego, który ma być przeprowadzony w tym roku - poinformował we wtorek Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA. Od poprzedniego remontu dworca, który przeprowadzono przed Euro 2012, minął rok.

W ramach prac kolejarze planują wymianę szklanej elewacji budynku dworca od strony Al. Jerozolimskich, uszczelnienie przeciekającej konstrukcji i ocieplenie hali głównej. Jak wyjaśnił podczas wtorkowej konferencji prasowej Ciżkowicz, ma to sprawić, że w hali głównej dworca będzie cieplej. Po remoncie może się też zmienić aranżacja przestrzeni w hali dworcowej. Kolejarze nie wykluczają, że znikną na przykład szklane piramidy, które zamontowano przy poprzednim remoncie, przed Euro. W piramidach miały się mieścić np. punkt informacji turystycznej lub punkty handlowe, ale podczas pierwszej zimy okazało się, że jest w nich tak zimno, że pracownicy muszą siedzieć w kurtkach.

Remont do grudnia

Cały remont ma się skończyć w grudniu. Poza uszczelnieniem dworca i ociepleniem hali, planowana jest także wymiana schodów ruchomych i montaż podnośników dla osób niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi w wózkach. We wschodniej galerii w hali głównej zostanie wydzielone miejsce dla punktów gastronomicznych. Jak poinformowali we wtorek kolejarze, zacznie tam działać np. McDonalds.

Na początku czerwca został ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji uszczelnienia konstrukcji Centralnego i wykonanie na jej podstawie prac budowlanych.  Utrudnią one życie nie tylko podróżnym, ale i kierowcom. Teren budowy wyjdzie częściowo na al. Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie. Wykonawca będzie musiał więc przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu oraz uzyskać niezbędne zgody Zarządu Dróg Miejskich, inżyniera ruchu i Zarządu Transportu Miejskiego.

Remont na Euro

Przeciekająca konstrukcja dworca jest problemem od lat. Cieknąca ze stropów woda utrudniała remont dworca przed Euro 2012, a nawet po jego zakończeniu zdarzało się, że np. na tory spływała woda.

Na poprzedni remont i czyszczenie Centralnego przed Euro wydano ok. 60 mln zł, teraz kolejarze planują wydać ok. 22 mln zł. Lifting - bo tak kolejarze nazywali remont - polegał na wyczyszczeniu hali głównej i podziemi dworca. Zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, biletomaty oraz punkty informacyjne.

Warszawski Dworzec Centralny skończy w grudniu 38 lat. Budowę kończono w 1975 r. w pośpiechu, by otworzyć go przed planowaną wizytą ówczesnego sekretarza KPZR Leonida Breżniewa. Z tego powodu zrezygnowano z wykonania niektórych elementów, choć były one w projekcie. Nie powstały np. planowane ciągi komunikacyjne.

PAP,wp/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • fan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.07.2013 23:07 ~fan

    Rosomak~Rosomak

    Dworzec Centralny jest paskudny. Arseniusz Romanowicz zasłużył się licznymi innymi projektami - ten po prostu nie udał mu się. Bo i po co taki dworzec w centrum miasta? Tory i perony i tak są pod ziemią, a na powierzchni stoi brzydkie gmaszysko, w nim zaś różne budki. Z gazetami, z biletami, z przekąskami. Ot, taka zawalidroga. Tam, gdzie dworce są wielkimi budynkami, jest to uwarunkowane tym, że tory są w poziomie terenu. Tutaj nie ma to sensu.

    Czyżby rząd powołał 40 milionów znawców architektury?

  • Azerate

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 16:56 ~Azerate

    Co rok to remont. Pozdrowienia dla króliczka i jego kolegów, którzy wygrali ustawiony przetarg na poprawienie własnego partactwa, który zaskutkuje koniecznością kolejnego remontu za rok.

  • Jacan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 14:39 ~Jacan

    A ja miałem ostatnio gości z Nowego Jorku, Toronto, Lipska i Bratysławy, którzy objeżdżają Europę dookoła. Byli zachwyceni Centralnym pod względem architektonicznym. Ponadto byli w szoku ogromu przejść podziemnych i tego, że jest tam czysto, że są markowe kawiarnie i bary szybkiej obsługi. Zwrócili też uwagę na "przesadne" (ich zdaniem) udogodnienia dla niewidomych w postaci wypustek na podłodze. Swoją drogą PKiN też im się bardzo podobał.

    Tu nie pozostaje mi nic innego jak przywołać przykład Wieży Eiffla, której Paryżanie nienawidzili i dopiero jak turyści im powiedzieli, że jest piękna i zaczęli płacić żeby ją zobaczyć to Paryżanie ją pokochali. Dlatego zamiast się kłócić i nawoływać do wyburzenia socjalistycznych budowli pomyślmy jak je zmodernizować, żeby na nich zarobić, bo mają potencjał.

  • Rosomak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 13:09 ~Rosomak

    Dworzec Centralny jest paskudny. Arseniusz Romanowicz zasłużył się licznymi innymi projektami - ten po prostu nie udał mu się. Bo i po co taki dworzec w centrum miasta? Tory i perony i tak są pod ziemią, a na powierzchni stoi brzydkie gmaszysko, w nim zaś różne budki. Z gazetami, z biletami, z przekąskami. Ot, taka zawalidroga. Tam, gdzie dworce są wielkimi budynkami, jest to uwarunkowane tym, że tory są w poziomie terenu. Tutaj nie ma to sensu.

  • sum

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 13:02 ~sum

    pzdr~pzdr

    jak się zniknie złote tarasy to i dworzec odzyska swój urok.

    To ten dworzec ma urok? Szpeci miasto.

  • pzdr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 12:27 ~pzdr

    jak się zniknie złote tarasy to i dworzec odzyska swój urok.

  • tah

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 08:07 ~tah

    ci co mówią wyburzyć nie znają sie na architekturze. To jest jeden z lepszych budynków dworcowych w całej Europie. Gdyby zburzyli to powstałby taki gniot jak dworzec wileński.

  • Aradan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 05:34 Aradan

    dziad~dziad

    To coś powinno się wyburzyć i wybudować od nowa. Pięknie się ta buda komponuje z całym otoczeniem. Ręce opadają.


    Ta buda niedługo zostanie uznana za zabytek architektury gierkowskiej (jak Pajac jest zabytkiem stalinowskim) i wtedy już w ogóle żadnego ruchu nikt nie wykona.

  • kola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 00:29 ~kola

    będziemy teraz mieć najdroższy stadion na świecie i najdroższy dworzec, a wszystko otoczone najdroższą obwodnicą, a potem sie okaże że tyle pszlo na boku, że nie wystarczyło na odpowiednie materiały i trzeba poprawiać, ale to juz zupełnie inna historia

  • Nieciej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.07.2013 00:08 ~Nieciej

    paveboj, blisko wschodniego końca każdego z czterech peronów masz schody ruchome ustawione na płasko (nieważne czy jeżdżą, czy nie) - nie miały one być niczym innym jak podjazdami/pochylniami właśnie.

    dziad, chyba tylko twoje ręce opadają... Ten budynek jest drugim po PKiN symbolem tego miasta...

    NewCentral, chyba nigdy nie byłeś na Centralnym i w okolicach, bo wiedziałbyś że na twój projekt nie ma tam dość miejsca należącego do kolei lub miasta, to raz - dwa: nie stać kolei na wyburzenie i postawienie od nowa czegokolwiek, więc to co napisałeś jest mrzonką. Ciesz się, że jakiekolwiek obiekty i tory w ogóle są jeszcze remontowane, bo polska kolej jest blisko granicy upadłości i gdyby nie była finansowana z budżetu, to dawno nie byłby potrzebny Centralny.

    zing, gdyby były dla ciebie lub do podziału z twoim udziałem, to byś był z pewnością cicho siedział. Wkręć się tam, może ci coś skapnie...

    mmm, czy Centralny należy do miasta i jego prezydenta, czy tylko uprawiasz brudną propagandę lub publicznie robisz z siebie idiotę?

    objektywny, to kontynuacja remontu (peronowych schodów ruchomych wtedy nie wymieniano, przynajmniej niczego takiego tam nie zauważyłem), a uszczelnić tego dworca, podobnie jak W-wy Śródmieścia bez rozkopania całego ścisłego centrum nie da się zrobić - to błędy i brakoróbstwo na etapie budowy, a nie problem powstały przed rokiem czy pięcioma - te dworce ciekły prawie od nowości.

    emma, Skrę to należałoby wyburzyć, a nie remontować - ona niszczała już w latach 80-tych, gdy była tam jeszcze niedzielna giełda (ostatnia cykliczna impreza na tym obiekcie), a dziś jest ruiną i czekam już tylko aż sama się w jakiejś części zawali. Ponadto remontu Skry nie może finansować kolej - to nie miasto remontuje dworce kolejowe, tylko kolej - więc nie dałoby się przesunąć środków z remontu Centralnego na remont Skry.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »