Informacje

07.04.2015 06:31 Burzliwe dzieje podziemnej kolejki

20 lat temu ruszyło metro

SERWISY:


Plany budowy podziemnej kolejki w Warszawie powstały już w latach 20. ubiegłego wieku. Jednak pierwszy pociąg stołecznego metra wyruszył dopiero 7 kwietnia 1995 r., a kolejka jeździła tylko między stacjami na Kabatach i przy Politechnice.

W styczniu 1982 r. Wojciech Jaruzelski ogłosił w Sejmie podjęcie decyzji o rozpoczęciu w następnym roku budowy I linii metra w Warszawie. Prace rozpoczęły się w kwietniu 1983 roku od wbicia pierwszego stalowego pala pomiędzy obecnymi stacjami Stokłosy i Ursynów.

Pod koniec 1994 r. pierwszy odcinek metra był przygotowany do rozpoczęcia eksploatacji, ale pierwszy pociąg wyruszył na gotowy odcinek metra 7 kwietnia 1995 r. - przypomina na swojej stronie internetowej Metro Warszawskie. Odcinek metra o długości 11 km przebiegał od stacji Kabaty do stacji Politechnika.

"Lokalna kolejka" dla Ursynowa i Mokotowa

Historyk Warszawy Jarosław Zieliński powiedział PAP, że było to wówczas dziwne metro, bo - jak to ocenił - "była to lokalna kolejka między Ursynowem i skrajem Mokotowa". Linia była krótka i np. nie rozładowała w większym stopniu korków w al. Niepodległości.

- Na pewno było ważne dla mieszkańców Ursynowa, jednak dojazd jedynie do Politechniki sprawiał, że metro początkowo nie cieszyło się zbyt wielkim powodzeniem. Było wielką ciekawostką, wydawało się bardzo nowoczesne, chociaż ostatnie stacje rozczarowywały, a w szczególności Politechnika, która była wybudowana przy największych oszczędnościach - powiedział Zieliński.

Dodał, że wielu mieszkańców Ursynowa nie zdecydowało się na jazdę metrem i dalej jeździło samochodami, ponieważ metrem nie mogli dojechać w pobliże miejsca praca. Sytuacja zmieniła się dopiero, gdy uruchomiona została stacja Centrum - powiedział Zieliński.

Wspominał, że w momencie uruchomienia metra na stacji Kabaty wysiadało się właściwie w szczerym polu. - Tam jechało się właściwie z ciekawości, żeby zobaczyć po kolei wszystkie stacje - powiedział.

Plany przerwane przez wojnę

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały w latach 20. ubiegłego wieku. Zakładały budowę dwóch krzyżujących się linii metra: pierwszej, na najbardziej obciążonym kierunku północ - południe, która biegłaby od pl. Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód - zachód, łączącej Wolę z Pragą - przypomina na swojej stronie internetowej Metro Warszawskie.

W 1927 r. wykonano wiercenia geologiczne, a następnie opracowano projekt przejścia tunelu metra pod budowanym tunelem średnicowym PKP oraz połączenia stacji metra z Dworcem Głównym.

Miasto podjęło rozmowy z przedstawicielami zachodnich konsorcjów nt. współfinansowania budowy podziemnej kolejki. Jednak kryzys gospodarczy na początku lat 30. zahamował te działania. Do prac studialnych nad projektem metra powrócono w 1938 r. Powstał projekt sieci o łącznej długości 46 km, która miałaby być zrealizowana etapami w ciągu 35 lat. Przyjęto założenie, że linia metra przebiegałaby nie tylko pod ziemią, ale również na jej powierzchni - w zależności od ukształtowania terenu.

Do września 1939 r. opracowano ogólne plany i profile dwóch linii metra, plany skrzyżowań tunelu z siecią wodociągową i kanalizacyjną, wykonano wstępne obliczenia konstrukcji oraz wstępne kosztorysy budowy. Wojna i zniszczenia, które przyniosła, pogrążyły marzenia stolicy o metrze.

Doczekaliśmy także II linii

Obecnie warszawiacy mają do dyspozycji dwie linie metra. Pierwsza łączy południowy Ursynów i północne dzielnice z centrum miasta. Na początku marca otwarto centralny odcinek drugiej linii o długości ponad 6 kilometrów, który łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji.

Tak wyglądało otwarcie II linii metra:

PAP/jk/ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • poll

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 15:27 ~poll

    wybór jedynie słuszny~wybór jedynie słuszny

    Metro mogliśmy mieć już dawno,po wojnie sowieci rozważali jaki by tu "dar" sprezentować Warszawie,do wyboru było właśnie metro,duża dzielnica mieszkaniowa no i oczywiście pałac kultury,zgadnijcie co uznano za najbardziej potrzebne w zrównanej z ziemią Warszawie?


    Mogli nam obiecać jeszcze jako nr 4 most na księżyc ale i tak "wybraliby" PKiN bo wymagał najmniej nakładów ze strony ZSRR a i tak był wielkim darem narodu rosyjskiego. Więc nie siej propagandy;)

  • wybór jedynie słuszny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 14:06 ~wybór…

    Metro mogliśmy mieć już dawno,po wojnie sowieci rozważali jaki by tu "dar" sprezentować Warszawie,do wyboru było właśnie metro,duża dzielnica mieszkaniowa no i oczywiście pałac kultury,zgadnijcie co uznano za najbardziej potrzebne w zrównanej z ziemią Warszawie?

  • Henio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 14:05 ~Henio

    doludkowwarszawskich~doludkowwarszawskich

    Warszawska chołota jak się rzuciła oglądać metro :) Dla nich to jak święto narodowe. Oj co za zacofane ludki warszawskie :D

    Te chołt odwal się od Wawy.W niedziele poszło się zobaczyć i przejechać pod rzeką i stwierdzić z satysfakcją,że marzenie Pana Prezydenta Stażyńskiego o tumelu na Prage jest i działa.

  • Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 13:24 ~Warszawiak

    ~doludkowwarszawskich
    "Warszawska chołota jak się rzuciła oglądać metro :) Dla nich to jak święto narodowe. Oj co za zacofane ludki warszawskie :D"

    "Hołota"

  • madzia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 12:57 ~madzia

    kum~kum

    Myślę że ta rocznica to dobry czas na wyjaśnienie czemu codziennie na Politechnice metro stoi 2 minuty ?

    Abyś mógł poznać dziewczyne

  • suchar

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 11:49 ~suchar

    we wrocławiu też budują linię metra.
    mają już pół metra :P

  • doludkowwarszawskich

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 10:53 ~doludkowwa…

    Warszawska chołota jak się rzuciła oglądać metro :) Dla nich to jak święto narodowe. Oj co za zacofane ludki warszawskie :D

  • hihihihihi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 10:19 ~hihihihihi

    kum~kum

    Myślę że ta rocznica to dobry czas na wyjaśnienie czemu codziennie na Politechnice metro stoi 2 minuty ?


    Jak stoi na stacji tyle czasu albo na Młocinach brakuje pociągu (czas oczekiwania dwa razy dłuższy) to znaczy że któryś skład wypadł i go "przetaczają". A tak żeby się zepsuć i można było przetoczyć to najczęściej psują się Inspiro.

  • ada

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 10:12 ~ada

    kum~kum

    Myślę że ta rocznica to dobry czas na wyjaśnienie czemu codziennie na Politechnice metro stoi 2 minuty ?

    Było parokrotnie pisane. Stary system nie pozwala wjechać pociągowi na odcinek Politechnika - Pola M. gdy nie zjechał z niego pociąg poprzedzający.

  • PrawdaoRP

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2015 09:31 ~PrawdaoRP

    Ale propaganda!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »