Informacje

07.03.2019 18:03 o minutę

17 linii tramwajowych przyspieszy.
Algorytmy "szyte na miarę"

SERWISY:

Warszawskie tramwaje przyspieszą. - Podpisaliśmy umowy, dzięki którym w kilkunastu miejscach tramwaj krócej będzie czekał na zmianę świateł - poinformowali tramwajarze.

Tramwaje przyśpieszą na 17 liniach. W praktyce oznacza to skrócenie czasu przejazdu przez każde skrzyżowanie o około minutę.

Jak to działa?

Czujniki zamontowane przy torach wykryją nadjeżdżające tramwaje i przełączą sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu tak, by skład nie czekał na zmianę świateł.

"Algorytmy opracowują pracownicy Tramwajów Warszawskich – dla każdego skrzyżowania jest rozwiązanie "szyte na miarę", a zanim je wprowadzimy, testujemy je w środowisku komputerowym" – informują tramwajarze.

Dodają, że najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, na którym wprowadzili takie rozwiązania, było rondo Radosława, przez które przejeżdża osiem linii tramwajowych.

Od kiedy?

Wykonawcami prac będą firmy Dynniq Poland i Siemens Mobility. Wartość umów wynosi 5,8 mln zł brutto.

"Wykonawcy, w zależności od konkretnego skrzyżowania, opracują i uzgodnią dokumentację projektową potrzebną do wprowadzenia inwestycji, wykonają prace w terenie np. zajmą się montażem czujników na skrzyżowaniach, zaprogramują zaprojektowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich nowoczesny system sterowania z priorytetem tramwajowym w sterownikach sygnalizacji świetlnej" – czytamy w komunikacie.

Pierwsze składy mają przyspieszyć za około cztery miesiące.

Gdzie?

Zmiany dotyczą:

– Trzech skrzyżowań Węzła Młociny: Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego, Nocznickiego – Kasprowicza, Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich.

– Młynarska / Żytnia

– al. Solidarności / Sierakowskiego

– Starzyńskiego / Namysłowska

– Jagiellońska / Ratuszowa

– 7 skrzyżowań w rejonie placu Bankowego - alei Solidarności – Andersa, śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowania Solidarności – Andersa, przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacji metra Ratusz Arsena, pl. Bankowy – przejście dla pieszych. Solidarności – Bielańska (przejście dla pieszych przez północną jezdnię Solidarności), Solidarności – Bielańska (przejście dla pieszych przez południową jezdnię  Solidarności), Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości.

Czytaj też o przetargu na nowe składy:

kz/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Anna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.03.2019 00:15 ~Anna

    bałałajka~bałałajka

    hehehe, będzie bardzo fajnie ;) Kiedy na Białołęce puścili tramwaje do pętli Nowodwory, to by przejść przez pasy (!) czasem trzeba uzbroić się w życiowe pokłady cierpliwości. Nawet, gdy to nie są godziny szczytu, zmuszenie algorytmu wciskaniem przycisku dla pieszych 2,4^4 klik/s nie zdaje rezultatu. Przewiduję, że frustracja Warszawiaków rozleje się na dobre po całym mieście ;) Natomiast listy i uwagi mieszkańców to rzecz drugorzędna. Jeśli czyta to ktoś z TW, to błagam, ogarnijcie temat :)


    A kogo obchodzi ta POD dzielnica Wawy? Jakim cudem w ogóle to jest część Wawy?

  • bałałajka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 17:59 ~bałałajka

    hehehe, będzie bardzo fajnie ;) Kiedy na Białołęce puścili tramwaje do pętli Nowodwory, to by przejść przez pasy (!) czasem trzeba uzbroić się w życiowe pokłady cierpliwości. Nawet, gdy to nie są godziny szczytu, zmuszenie algorytmu wciskaniem przycisku dla pieszych 2,4^4 klik/s nie zdaje rezultatu. Przewiduję, że frustracja Warszawiaków rozleje się na dobre po całym mieście ;) Natomiast listy i uwagi mieszkańców to rzecz drugorzędna. Jeśli czyta to ktoś z TW, to błagam, ogarnijcie temat :)

  • rpc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 17:06 ~rpc

    Dzięki tym algorytmom w ogóle nie można przejść na zielonym Marymonckiej przy AWF!

  • jaga

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 16:55 ~jaga

    kolejna głupota jak do tej pory na innych skrzyzowaniach działa to przez chwilę a potem koniec ale czas został już skrócony na przejazd i mozna dumnie ogłośić jak to rzekomo tramwaje przyspieszają a w rezultacie będzie więcej opóżnień , kolizji wypadków , tramwaje do nie metro a tak się chyba wydaje władzom firmy, to jak ogłaszanie ze tramwaje przyspieszają bo podniesli prędkość do 70 km\h tylko ze wagony nie pojadą szybcie niż 50 km\h.

  • Alvin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 14:40 ~Alvin

    AR23~AR23

    Działa to tak. Tramwaj zatrzymuje się przed skrzyżowaniem, a pasażerowie wysiadają. W tym czasie jest czerwone dla samochodów i autobusów, więc te poruszają się wolniej i generują smog. Robi się zielone, a pasażerowie tłoczą się na wysepce, bo teraz to oni mają czerwone i nie mają możliwości dojścia do chodnika. Tworzą się niebezpieczne sytuacje, bo pasażerowie często próbują się przemieścić bliżej przejścia przechodząc po ulicy lub torowisku.
    Jak tramwaj dojeżdża do kolejnego skrzyżowania, to oczywiście ma czerwone, aby zdążył wypuścić pasażerów przed zmianą świateł. Oczywiście autobusy i samochody też czekają - dobry przykład to ul. Niepodległości.
    To jeden z najgłupszych pomysłów o jakim słyszałem. Dodatkowo po co inwestować w tramwaje zamiast w buspasy dla autobusów elektrycznych - to jest przyszłość miejskiej komunikacji. Bez ryzyka blokady, jak jeden się popsuje. Bez całej tej trakcji elektrycznej będącej wątpliwą ozdobą miasta i z uwolnioną dodatkową powierzchnią ulic oraz możliwością tworzenia szerokich ulic jednokierunkowych, które rozwiązują często problemy korków.



    Święte słowa, szczególnie o buspasach dla elektryków. Klasyczny tramwaj to tak jak klasyczny pociąg - przeżytek po prostu.

  • anty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 13:33 ~anty

    Ktoś to analizuje w terenie? czy tylko pseudo analitycy, dłubiąc w nosie przed komputerem??? Młynarska/Żytnia to chyba jakiś żart. Tramwaje na tym skrzyżowaniu nie stoją, Żytnia ma bardzo krótki cykl zielony a tramwaje jeżdżą Młynarską. Problemem jest skrzyżowanie Młynarska/Górczewska gdzie cykl zielony dla Młynarskiej jest prawie dwa razy krótszy niż pustej Górczewskiej. Mega korek sięga Koła :P

  • fvryk6

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 13:24 ~fvryk6


    end~end

    Chciałbym mocno wierzyć, ale znając życie te "algorytmy szyte na miarę" spowodują jeszcze więcej "zgromadzeń" tramwajowych, gdzie zespoły po trzy sztuki jeżdżą przez cały dzień jeden za drugim.
    Xavery~Xavery

    Algorytmy są dobre w idealnym świecie. W realnym życiu rzadko kiedy spełniają swoją rolę. Dlatego programiści wymyślili konstrukcję try-catch. Ciekawe czy algorytmy tramwajowe też przewidują taką konstrukcję na wypadek samochodu stojącego na torowisku (np. na Nowowiejskiej).

    A co ma obsługa wyjątków do założeń algorytmu? Zablokowany przejezd nie jest problemem natury technicznej. Jakby im czujniki pourywać, to wtedy try catch może się przydać przy próbie odczytu. Kolega student pierwszego roku?

  • iza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 12:21 ~iza

    Yoyo~Yoyo

    a co z torami na moście Poniatowskiego? tramwaje tam jada 3 km/h inaczej by sie wykoleiły. Żenada w środku miasta

    tu chodzi o hałas !!!

  • qperNIK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 12:13 ~qperNIK

    Skrzyżowanie "al. Solidarności / Sierakowskiego" przydałoby się skrócić zielone na Solidarności (czerwone dla pieszych). Tam się nie korkuje a przez długie czerwone dla pieszych tworzą się niebezpieczne sytuacje.
    Często dochodzi do potrąceń bo piesi widząc uciekające im tramwaje przebiegają na czerwonym. Czerwone trwa tam tak długo, że czasem "zmieści" się w nim kilka tramwajów czy autobusów.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2019 10:22 ~warszawiak

    Już to widzę! Zwłaszcza lewoskręty przegubowych wielkich autobusów na Rondzie Dmowskiego w Aleje i z Alej na Rondzie de Gaulle’a w Nowy Świat bardzo te linie "przyśpieszą"! Ten wymieniony lewoskrętny syf należy natychmiast skasować!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »