Informacje

23.12.2010 13:12 Zmiany na kolei

16 pociągów dla KM: od Pesy czy Stadlera?

SERWISY:

 

Nie firma Stadler, a bydgoska PESA ma wyprodukować 16 pociągów dla Mazowsza. W najbliższym czasie podpisze umowę z Kolejami Mazowieckimi - donosi "Gazeta Stołeczna".

Epopeja z dostarczaniem pociągów trwa od kilkunastu miesięcy. Przetarg na początku tego roku wygrał Stadler, ale przewoźnik go unieważnił. Szwajcarska firma odwołała się do sądu i sprawę wygrała.

Później pieniędzy na nowe pociągi zaczęły szukać Koleje Mazowieckie. Gdy znalazły fundusze, wydawało się, że sprawa dobiega końca. Okazało się jednak, że to nie koniec problemów. - Wezwaliśmy firmę Stadler do podpisania umowy, ale ta zrezygnowała - mówi portalowi tvnwarszawa.pl Donata Nowakowska, rzecznik KM.

Za 91,7 mln Euro

Jak podaje "GS", zadania podejmie się za to PESA, która zgłosiła drugą ofertę. - Termin podpisania umowy wyznaczono na 3 stycznia. Staniemy na głowie, żeby zdążyć z dostawą pociągów do końca 2011 r. - mówi gazecie Tomasz Zaboklicki, prezes PESY. 16 składów typu Elf będzie kosztowało 91,7 mln euro brutto.

Informacji tych nie potwierdzają jednak władze KM. - Poinformujemy opinię publiczną, jeżeli zostaną podjęte wiążące decyzje - zapewnia Nowakowska.

ran/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • fox

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.12.2010 15:55 ~fox

    Nieważne polskie czy zagraniczne ważne żeby było niezawodne.A PESY to totalna pomyłka, szykuje się paraliż miasta.Po kilku latach użytkowania można zapomnieć o komforcie podróżowania.Tak się dzieje kiedy kupuje się prototyp na skalę masową.Miejmy tylko nadzieję, że będą bezpiecznie dla pasażerów jak i dla prowadzących owe pojazdy.Wyrazy współczucia dla kolejarzy.Najlepiej chyba wyjdzie metro zakupując składy simensa.

  • www.koleje.waw.pl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 23:59 ~www.koleje.waw.pl

    Mam pytanie do osób narzekających na PESĘ.
    Jak dokonaliście tego swojego porównania? Z tego co wiem w Warszawie nie ma ani jednego tramwaju Bombardiera lub Stadlera... więc jak to porównaliście? Natomiast co do Flirta i Elfa także trudno mówić o jakimś porównaniu skoro ten drugi jeszcze nie pojawił się na mazowieckich torach.

    Zadziwiające jest to, że pomimo tylu lat, które minęły od zmian w Polsce Polacy ciągle uważają, że to co zagraniczne jest lepsze bo zagraniczne.

    Ja tam wolę, żeby polskie firmy wygrywały przetargi. Z każdym kolejnym będą coraz lepsze. Dobrym przykładem jest Newag. Ich pierwsze modele zakupione przez SKM (które de facto były przebudowanymi starymi EN57) to buble. Natomiast najnowsze jednostki, które pojawiły się na warszawskich torach są już o wiele lepsze.

  • Syf

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 16:59 ~Syf

    Tramwaje Pesy to porażka, co chwile awarie czy inne problemy. Nie zdążyło przyjść ich nawet 50 a z prawie wszystkimi już były problemy. Kupią kolejny syf od Pesy i znów będą awarie - tym razem na kolej.

  • Nieciej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 16:51 ~Nieciej

    ~Ewa - skąd pewność, że nie jeździ bo jest uszkodzona?? Na rozkładzie masz napisane że ten to, a ten kurs ma obsłużyć PESA, czy jak??

    ~żenua - żaden Solaris po 3 latach nie wygląda jak 25-letni Ikarus, bo 25-letni Ikarus przeszedł przez ten czas dwie odbudowy od podstaw i w sumie niewiele w nim Ikarusa (mosty i drzwi). Mylisz Solarisy z Neoplanami N4020 - to one będąc w wieku ostatnich dostarczonych Ikarusów (1997 rok) często dziś nie nadają się już nawet do odbudowy (z TD z 99 roku będzie tak samo) - Ikarusy z tego i dwóch poprzednich roczników kasuje się w ramach idei wycofania ich z ruchu, a nie z powodu całkowitej śmierci technicznej, do której im baaaardzo daleko.

    Przypominam że tramwaje PESY jakoś udało się doprowadzić do stanu używalności, mimo że była to w sumie konstrukcja prototypowa no i jeżdżą teraz zdecydowanie więcej niż stoją, jak było kiedyś.

    Przepłacanie Niemcom lub Szwajcarom za coś co możemy wyprodukować u nas mija się z celem.

  • Szemot

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 16:37 ~Szemot

    W artykule nie napisano najważniejszego i robi się ze Stadlera niepoważną firmę. Tym całym przetargiem powinno zając się CBA. Czemu? Otóz nie napisano najwazniejszego czyli czemu Stadler nie podpisał umowy o któą walczyłw sądzie i wygrał. Ponieważ KM zazyczyły aby dostarczył 16 pociągów w terminie 18 miesięcy nie od podpisania umowy tylko rozstrzygnięcia przetargu. Na co uczciwie Stadler powiedział, ze w rok pociągów nie zdązy dostarczyć. PESA zakasa teraz rękawy i się zapewne nie wyrobi tym bardziej ,ze na te same pociągi jest dużo zamówień ze śląska, Wielkopolski i Małopolski. Ale pesa będzie wpoala wypuścić bubel i ewentualnie zapłącić karę za opóźnienia. A Stadler uczciwy zalezy mu na dobrym imieniu marki i nie będzie obiecywałczegoś czego nie będzie w stanie dotrzymać. Do tych informacji powinniście dojść drodzy redaktorzy bo trochę zmienia ton całego newsa

  • PW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 15:25 ~PW

    Dobre, bo polskie.
    Kiedyś się musimy nauczyć produkować dobre i konkurencyjne wyroby. Dobrze, że je kupujemy. Nawet jeżeli będą trochę droższe w eksploatacji (w co wątpię).
    Kupując cudze i krytykując własne zawsze będziemy pośmiewiskiem Europy, źródłem taniej siły roboczej.

  • biggus dickus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 14:35 ~biggus dickus

    Skórka za wyprawkę. Bądźmy szczerzy - składy PESY są bardziej awaryjne niż Stadlera.

  • garfi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 14:31 ~garfi

    Żadna pesa nie ma się co równać ze stadlerowskim flirtem. Jedyny plus to cena, ale też nie do końca bo reszta kasy pójdzie w szybkie remonty

  • żenua

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 14:22 ~żenua

    Pesa tak jak i solaris to kupa gruzu. Po 2-3 latach maszyny z tych firm sa zuzyte jak 25-letnie Ikarusy...

  • Kolejorz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2010 14:01 ~Kolejorz

    Przecież ta pesa to jedno wielkie g. Wystarczy się przejachać szwarcarskim flirtem co jeździ do siedlec albo bombardierem do radomia lub łukowa aby mieć porównanie.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »