Informacje

16.03.2019 07:00 w wesołej

13 firm chce stworzyć koncepcję kontrowersyjnej obwodnicy

SERWISY:

Drogowcy otworzyli oferty w przetargu na opracowanie koncepcji Wschodniej Obwodnicy Warszawy, której przebieg budzi kontrowersje wśród mieszkańców i władz stolicy. Chętnych jest trzynaście firm.

Koncepcja ma dotyczyć tak zwanego wariantu zielonego trasy S17 - prowadzącego nasypem przez centrum Wesołej. To dla niego w grudniu wydana została decyzja środowiskowa z rygorem natychmiastowej wykonalności. O jej zawieszenie i uchylenie rygoru apelowali mieszkańcy Wesołej i prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

13 ofert

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wśród 13 złożonych ofert najniższą cenę, 3,9 mln zł, zaoferowało konsorcjum COMPLEX PROJEKT Sp. z o. o. Biuro Projektowo – Konsultingowe, Firma Projektowa WANECKI Sp. z o. o. Natomiast najwyższą cenę, 8,4 mln zł, ma oferta złożona przez TPF Sp. z o.o.,

Inwestor założył na ten cel 6,5 miliona złotych. Teraz GDDKiA będzie analizowała oferty, a później wskaże zwycięzcę przetargu.

Jeżeli nie będzie odwołań od wyboru, drogowcy planują podpisać umowę w czerwcu.

"Zadaniem projektanta będzie opracowanie dokumentacji zawierającej uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak na przykład zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową. Projektant przeprowadzi również szczegółowe badania warunków geologicznych" - podaje GDDKiA.

Koncepcja ma być gotowa po roku od podpisania umowy. Drogowcy planują, że pod koniec przyszłego roku ogłoszoną przetarg na ostateczny projekt i prace. Inwestycja ma być realizowana w latach 2022-24.

Kontrowersyjna inwestycja

Przypomnijmy: według pierwszej koncepcji trasa miała przebiegać przez południową część dzielnicy, z dala od jej centrum, częściowo w tunelu (tak zwany wariant czerwony). Taki projekt w 2007 roku dostał decyzję środowiskową wydaną przez Grażynę Gęsicką - ówczesną minister rozwoju regionalnego w rządzie Prawa i Sprawiedliwości. Po długich bataliach sądowych decyzja ta została unieważniona.

Po latach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wróciła do projektowania WOW przez Wesołą. Początkowo nadal wskazywała wariant czerwony jako preferowany, by w 2015 zmienić zdanie i wskazać jednak zielony - na nasypie przez centrum Wesołej, przy urzędzie gminy, przedszkolach i szkołach.

Jak tłumaczyli drogowcy, powodem jest między innymi to, że zmieniły się kryteria oceny lokalizacji. Początkowo najważniejszy przy wyborze był wpływ drogi na środowisko, a więc również jakość życia mieszkańców. Stanowił 3/4 całej oceny. W 2015 roku waga tego aspektu została jednak zrównana z pozostałymi kryteriami. Teraz na decyzję drogowców środowisko wpływa tylko w 1/3. Liczy się dokładnie tak samo, jak kryteria techniczne i ekonomiczne.

W lipcu "Gazeta Stołeczna" napisała, że rząd zrezygnuje z prowadzenia drogi po nasypie przez centrum dzielnicy. Powołała się na wiceministra infrastruktury Marka Chodkiewicza. Miał on wtedy powiedzieć, że zamiast nasypu w Wesołej rozważane są inne rozwiązania.

Pierwsze to trasa na powierzchni terenu lub w tunelu przez środek Wesołej (wariant "zielony") lub tunel bliżej osiedla Zielona (wariant "czerwony"). Wiceminister pytany w lipcu o pieniądze na tunel uspokajał dziennikarzy, że znajdą się fundusze na ten cel.

Po wyborach samorządowych sprawa ucichła, a mieszkańcy ponownie protestowali, bo termin wydania decyzji środowiskowej nieubłaganie się zbliżał. Nic jednak nie wskórali. Gdy wariant forsowany przez GDDKiA otrzymał zielone światło, znów wyszli na ulicę - tym razem przed siedzibę PiS przy Nowogrodzkiej.

Mieszkańcy i ratusz mówią "nie"

Mieszkańcy złożyli też odwołanie od grudniowej decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Ich zdaniem została wydana z naruszeniem przepisów, a jej autorzy nie wzięli pod uwagę między innymi aktualnych analiz akustycznych. Wariant czerwony, czyli biegnący przez południową część dzielnicy, byłby według nich lepszy nie tylko dla środowiska, ale i dla komfortu ich życia. Podczas styczniowego protestu przypominali, że przed laty ludzie kupowali działki z dala od trasy planowanej w tunelu i płacili więcej, żeby nie mieszkać przy obwodnicy.

Ratusz i Rada Warszawy popierają argumenty protestujących mieszkańców. W odwołaniu od decyzji środowiskowej prezydent Rafał Trzaskowski wskazywał, że budowa trasy przez centrum Wesołej jest niezgodna z dokumentami planistycznymi miasta i województwa mazowieckiego. Zaznaczył też, że budowa trasy w wariancie zielonym spowoduje zniszczenie Lasu Milowego, a w decyzji nie został także uwzględniony problem oddziaływania sąsiedztwa drogi na ujęcia wód podziemnych w rejonie Sulejówka i Wesołej.

kz/ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • dociekliwy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 17:51 ~dociekliwy

    Poinformowany~Poinformowany

    nie widzisz dociekliwy gdzie jest osiedle w wesołej obok wow? cóż, na indolencję się nic nie poradzi, ale podpowiem - na pewno nie koło twego domku w lesie obok wariantu czerwonego, którego tak bronisz... cd dyskusji nie będzie...
    ps szanowni użytkownicy tego forum - oferta zamiany aktualna - gratis dodaję słuchawki na uszy, ciemne okulary i maskę przeciwgazową, plus dodatkowo na pewno wzrośnie wam wartość nieruchomości, obok wow, to rarytas

    ps. Nie dla obwodnicy przez Wesołą


    Szanowny Panie "Poinformowany", nie mieszkam w Wesołej, lecz na Mokotowie. Od 40 lat patrzę z bliska na korek na ulicy Sikorskiego i Dolince Służewieckiej - spowodowany w znacznej części brakiem mostu Południowego i obwodnicy. Mam nadzieję, że dożyję takiej chwili kiedy ludzie zamiast stać w tym korku pojadą wygodną drogą.

  • Agnieszka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 17:34 ~Agnieszka

    Poinformowany~Poinformowany

    nie widzisz dociekliwy gdzie jest osiedle w wesołej obok wow? cóż, na indolencję się nic nie poradzi, ale podpowiem - na pewno nie koło twego domku w lesie obok wariantu czerwonego, którego tak bronisz... cd dyskusji nie będzie...
    ps szanowni użytkownicy tego forum - oferta zamiany aktualna - gratis dodaję słuchawki na uszy, ciemne okulary i maskę przeciwgazową, plus dodatkowo na pewno wzrośnie wam wartość nieruchomości, obok wow, to rarytas

    ps. Nie dla obwodnicy przez Wesołą


    Jestem zainteresowana, jaka jest powierzchnia mieszkania, ile pokoi, jaki adres, jaka cena?

  • Poinformowany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 11:49 ~Poinformowany

    nie widzisz dociekliwy gdzie jest osiedle w wesołej obok wow? cóż, na indolencję się nic nie poradzi, ale podpowiem - na pewno nie koło twego domku w lesie obok wariantu czerwonego, którego tak bronisz... cd dyskusji nie będzie...
    ps szanowni użytkownicy tego forum - oferta zamiany aktualna - gratis dodaję słuchawki na uszy, ciemne okulary i maskę przeciwgazową, plus dodatkowo na pewno wzrośnie wam wartość nieruchomości, obok wow, to rarytas

    ps. Nie dla obwodnicy przez Wesołą

  • toja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 10:18 ~toja

    obwodnica w budowie~obwodnica w budowie

    Czy waga udziału w decyzji aż w 33% uzależniona od mieszkańców - to dużo , czy mało? Moim zdaniem całkiem sporo, gdyby było więcej, nic by nigdzie nie powstało. Na pewno 33% jest zgodne z prawem. Można dyskutować, czy dla następnych inwestycji powinno być to bliżej 25%, czy bliżej 37% ? Najważniejsze, że proces przygotowania budowy obwodnicy trwa i te dywagacje nie mogą go opóźnić.

    I 0% jest zgodne z prawem:) to jest część oceny inwestora, te wagi są przypisywane dość uznaniowo - np w Wesołej raz było to 75%, później nagle 33%, ot tak bez wyraźnego powodu, bo tak się GDDKiA, ale jakiemuś dyrektorowi chciało. Inwestor w zasadzie może wnioskować o dowolny wariant, natomiast opłacamy z naszych podatków cała strukturę Dyrekcji Ochrony Środowiska i to jej celem istnienia jest zbadanie poprawności wyboru wariantu z punktu widzenia środowiska. Powinna ona zrobić nieco więcej niż przekopiować część dokumentacji inwestora. Ale niestety tak działają urzędy - interesuje je wyłącznie dokument, a nie stan faktyczny. Dlatego w przeszłości były próby budowy drogi przez dolinę Rozpudy, czy całkiem niedawno wytrzebienia Puszczy Białowieskiej. Dziwnym trafem obie inwestycje w rejonie działania RDOŚ Białystok...
    I jeszcze jedno - ocena środowiskowa to nie ocena społecznych uwarunkowań, tu mieszczą się wszelkie oddziaływania inwestycji na przyrodę.
    Przypominam też, że już jedna koncepcja programowa tej trasy już powstała - w wariancie czerwonym, a procedura odwoławcza dopiero się rozpoczęła. Jeśli zakończy się uchyleniem DŚU, to wszystkie pieniądze wydane na przygotowania do budowy, będą zwyczajnie zmarnowane.

  • dociekliwy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 10:11 ~dociekliwy

    Poinformowany~Poinformowany

    ja mieszkam na osiedlu ok 150 m od planowanego wariantu zielonego (tego niby tak przyjaznego dla mieszkańców) kupując mieszkanie nikt nie mówił, że to cos ma być obok - zapraszam wszystkich tu się tak negatywnie wypowiadających o walce naszej z wow o przyjazd i może zamianę mieszkań?
    będziecie mieli super widok na wielką, głośną, śmierdząca maszkarę - czekam na oferty.



    Przepraszam, gdzie jest to osiedle z mieszkaniami zbudowane 150m od wariantu zielonego? Jaki adres? Jak patrzę na mapę to jest kilkanaście domków, nie ma żadnego osiedla mieszkaniowego. Może się mylę, proszę mnie oświecić.

  • Poinformowany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2019 08:22 ~Poinformowany

    ja mieszkam na osiedlu ok 150 m od planowanego wariantu zielonego (tego niby tak przyjaznego dla mieszkańców) kupując mieszkanie nikt nie mówił, że to cos ma być obok - zapraszam wszystkich tu się tak negatywnie wypowiadających o walce naszej z wow o przyjazd i może zamianę mieszkań?
    będziecie mieli super widok na wielką, głośną, śmierdząca maszkarę - czekam na oferty.

    ps. czytam jak przeciwnicy wariantu czerwonego wow robią z siebie altruistów, szkoda że nikt się nie zapyta ich płaczącego lidera skąd ta troska o mieszkańców Wesołej w jego działaniach...

  • obwodnica w budowie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 20:35 ~obwodnica…

    Czy waga udziału w decyzji aż w 33% uzależniona od mieszkańców - to dużo , czy mało? Moim zdaniem całkiem sporo, gdyby było więcej, nic by nigdzie nie powstało. Na pewno 33% jest zgodne z prawem. Można dyskutować, czy dla następnych inwestycji powinno być to bliżej 25%, czy bliżej 37% ? Najważniejsze, że proces przygotowania budowy obwodnicy trwa i te dywagacje nie mogą go opóźnić.

  • toja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 19:21 ~toja

    Robert~Robert

    " Teraz na decyzję drogowców środowisko wpływa tylko w 1/3. Liczy się dokładnie tak samo, jak kryteria techniczne i ekonomiczne."
    W decyzji RDOŚ środowiskowe ma 50%, więc proszę nie pisać kłamstw.

    wyciągane są średnie z 3 modeli. W każdym modelu jeden z parametrów dostaje 50%, dwa pozostałe po 25%. Co jak łatwo policzyć daje średnio 33% dla ostatecznej oceny. Warto tu przypomnieć, że to nie jest standardowy rozkład parametrów. Każda inwestycja ma te wagi przypisywane indywidualnie i inaczej, czasami jest ich więcej, np. względy społeczne oceniane są oddzielnie niż środowiskowe. Tutaj łącznie względy społeczne i środowiskowe dostały łącznie 33%. Po 33% dostały też względy ekonomiczne, czyli cena, i 33% techniczne, czyli łatwość wykonania. Czyli jak łatwo policzyć decyduje wygoda GDDKiA.

  • Robert

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 17:58 ~Robert

    " Teraz na decyzję drogowców środowisko wpływa tylko w 1/3. Liczy się dokładnie tak samo, jak kryteria techniczne i ekonomiczne."
    W decyzji RDOŚ środowiskowe ma 50%, więc proszę nie pisać kłamstw.

  • anatol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2019 14:19 ~anatol

    zamiast sadzić lasy, to oni będą je wycinać... mądrale...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »