Informacje

25.10.2014 08:42 kontrakt terytorialny

11 stacji metra, tramwaje, obwodnica. Warszawa liczy na pieniądze z UE

SERWISY:


Budowa 11 stacji metra, obwodnicy śródmiejskiej, nowych odcinków sieci tramwajowych czy wymiana wagonów to inwestycje zgłoszone przez samorząd województwa mazowieckiego do kontraktu terytorialnego. Umowa określa najważniejsze projekty współfinansowane z pieniędzy UE.

Jak powiedział PAP dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego z Urzędu m.st. Warszawy Maciej Fijałkowski, w listopadzie rząd powinien podpisać z marszałkiem woj. mazowieckiego kontrakt terytorialny. - To porozumienie w sprawie najważniejszych inwestycji, które powinny być zrealizowane z pieniędzy rządowych czy samorządowych na terenie województwa, przy wsparciu funduszy unijnych - podkreślił.

Dyrektor zauważył, że inwestycje, które znajdą się w kontrakcie, muszą być zrealizowane do 2023 r. - Stolica postawiła na projekty, które będą w największym stopniu służyły jej mieszkańcom. Spora ich część dotyczy poprawy dostępności komunikacyjnej miasta - zaznaczył.

Metro i tramwaje

Do końca jeszcze nie wiadomo, które inwestycje znajdą finansowanie w ramach kontraktu. Ocenił, że sztandarowym przedsięwzięciem dla stolicy jest budowa 11 stacji metra tak, by usprawnić komunikacyjnie obszar od ul. Powstańców Śląskich na Bemowie w kierunku Targówka. Poinformował, że będzie to kosztowało ok. 8 mld zł. - Liczymy, że otrzymamy dofinansowanie unijne w wysokości 85 proc. wartości tego przedsięwzięcia - zaznaczył.

- Z pieniędzy unijnych będziemy budować ponadto sporo ścieżek rowerowych i parkingów. Istotne dla nas będą również inwestycje tramwajowe. Chcemy, by modernizowane odcinki sieci tramwajowych były zlokalizowane głównie po stronie praskiej i na Mokotowie, ale także w innych częściach miasta. Planujemy też zakup nowego taboru tramwajowego. Wartość tych projektów to 2,2 mld zł - zapowiedział Fijałkowski.

Dyrektor poinformował ponadto, że stolica zgłosiła inwestycje, których celem jest podnoszenie efektywności energetycznej. Chodzi o termomodernizację budynków i obniżanie emisji CO2. Ich wartość to 170 mln zł.

Ważne dla stolicy, jak mówił dyrektor, będą również inwestycje drogowe. Chodzi m.in. o budowę obwodnicy śródmiejskiej, która ma rozładować ruch na Pradze. Projekt ten jest wart blisko 1 mld zł.

Drogi i spalarnia

Jak mówił dyrektor, władze stolicy liczą też na dofinansowanie budowy ciągu ul. Marsa i Żołnierskiej na odcinku od węzła Marsa do granicy miasta, dzięki czemu usprawnione zostanie połączenie z ekspresową obwodnicą miasta i Marek.

- Ponadto w planach jest budowa połączeń rozprowadzających ruch z budowanej obwodnicy ekspresowej w ciągach dróg S2 i S8, w tym nowy odcinek ul. Wału Miedzeszyńskiego od budowanej obwodnicy do Traktu Lubelskiego. Koszt tego projektu sięgnie 1,9 mld zł - podkreślił Maciej Fijałkowski.

W kontrakcie terytorialnym, jak zaznaczył, powinna się znaleźć też budowa instalacji termicznego przetwarzania odpadów komunalnych i przebudowa kompleksu Sinfonii Varsovii przy ul. Grochowskiej.

Kontrakt Terytorialny będzie obowiązywał w latach 2014-2020. Finansowanie inwestycji w nim zapisanych ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. Dokument jest negocjowany przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju z poszczególnymi województwami.

PAP/su/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ppp

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 13:18 ~Ppp

    Ale strategia... Co tam jest na wschodzie Warszawy, że tam takie trasy robią... A co z wylotem na Gdańsk???

  • Kompletna bzdura

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.10.2014 09:57 Kompletna bzdura

    qwerty~qwerty

    i kolejne 1.9 mld zł na drogę, która i tak się zakorkuje.
    Za taką kasę można kupić 1900 autobusów albo 800 autobusów elektrycznych. Ale beton umysłowy woli dalej zasmradzać powietrze i korkować co się tylko da.
    Warszawa ma już dość arterii na 50 lat, teraz powinno się budować co najwyżej ulice lokalne, remontowac a resztę pieniędzy inwestować tylko w transport publiczny.


    Albo 1.9 mln rowerów, to by rozwiązało problemy komunikacyjne.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 21:14 ~qwerty

    i kolejne 1.9 mld zł na drogę, która i tak się zakorkuje.
    Za taką kasę można kupić 1900 autobusów albo 800 autobusów elektrycznych. Ale beton umysłowy woli dalej zasmradzać powietrze i korkować co się tylko da.
    Warszawa ma już dość arterii na 50 lat, teraz powinno się budować co najwyżej ulice lokalne, remontowac a resztę pieniędzy inwestować tylko w transport publiczny.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 21:11 ~qwerty

    Dużo miejsca na tych peronach...
    Czy wymiary stacji i wyjść liczył ten sam wybitny umysł co na stacji Ratusz, która się teraz zapycha do granic możliwosci?

  • GenowefaPIrazyDwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 18:48 ~GenowefaPIrazyDwa

    L- Pani Genowefo, a ile powstanie stacji?
    GP- 11!... A dla kogo ten wywiad?
    L- dla Dziennika Telwizyjnego.
    GP- To bez kozery powiem Pińcset. Co jo godom, MILION! 10 MILIONÓW!!!....

  • Łodełyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 17:16 ~Łodełyk

    Jaki jest sens inwestować w tramwaje, które są najwolniejszym środkiem transportu w Warszawie, stoją na każdych światłach, a jak już jadą to 10 km/h. Nawet drzwi się w tramwaju otwierają i zamykają trzy razy wolniej niż w autobusie. Ciekawe dlaczego. Czy pasażerowie tramwajów są tak głęboko upośledzeni, że zbyt gwałtowne zamkniecie drzwi mogło by ich spłoszyć? I jeszcze co miesiąc ktoś musi się szynami napawać, żeby się nie wykolejały. Na Bródnie niedawno nowiutkie szyny kładli, pół roku nawet nie pojeździli a już znowu stoją tablice, że remont i żeby 10 km/h jechać. A jak jakimś cudem nie ma żadnego remontu, to jakaś nadwrażliwa mieszkanka napisze skargę i też jej pod oknem postawią ograniuczenie 10 km/h, żeby jej ruch szynowy nie przeszkadzał w nasłuchiwaniu ciszy miasta. Ostatnio to się nawet tramwaje przed zwrotnicami zatrzymują. Po prostu stają, postoją chwilę zupełnie bez powodu i dopiero jadą dalej. Ktoś wie po co?
    To jest naprawdę jakaś mega porażka z tymi tramwajami. Naprawdę trzeba jakieś społeczne konsultacje zrobić, czy to co dostajemy naprawdę jest warte pieniędzy topionych w ten tramwajowy cyrk. Gdybym miał wybór na pewno jeździłbym autobusem.

  • Widzo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 16:04 ~Widzo

    dada~dada

    czy dobrze widzę,czy tam mało miejsca na peronie????

    No

  • sPOłecznik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 15:40 ~sPOłecznik

    Kiedy POdjadą gustowne taczki wymoszczone obornikiem i zabiorą bufet z sitwa - dalieko, dalieko na Dalnyj Wastok, na wsiu żizń ?!!!

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 15:04 ~stonka

    Mój dziadek mawia: Umiesz liczyć? Licz na siebie.Co nie znaczy że nie warto się starać jak "dają".

  • dada

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.10.2014 15:03 ~dada

    czy dobrze widzę,czy tam mało miejsca na peronie????

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »