Informacje

04.05.2017 21:27 Kolejarze ogłosili przetarg

Z Warszawy Głównej
znów odjedziemy pociągiem

SERWISY:


Nieczynna od dwóch dekad Warszawa Główna znów ma być stacją kolejową.
Kolejarze ogłosili właśnie przetarg na przebudowę dworca. Prace mają się zakończyć do 2020 roku i pochłonąć 69 mln zł.

Dzięki przebudowie możliwa będzie obsługa pociągów jadących do Warszawy od strony zachodniej (przede wszystkim z kierunku Radomia).

Warszawa Główna jest położona przy Towarowej 3 na Ochocie. Jej tory i perony są nieczynne od 20 lat. Zarosły krzewami i są przeznaczone do rozbiórki. Po remoncie stacja ma być wyposażona w dwa zadaszone perony o długości 350 metrów. PLK zamontują tu też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjną.

Ponadto, na co zwraca uwagę portal rynek-kolejowy.pl, układ torowy od strony południowej ma być tak zaprojektowany, aby zapewnić w przyszłości możliwość dosunięcia projektowanych torów linii średnicowej do torów stacji Warszawa Główna. "Nowa stacja kolejowa zaprojektowana będzie w zagłębieniu na poziomie zbliżonym do linii średnicowej" - podaje portal.

Kładka i ścieżka dla rowerów

Inwestycja przewiduje też budowę nowej kładki dla pieszych ze ścieżką rowerową, która połączy od strony zachodniej perony stacji Warszawa Główna z ul. Kolejową i Al. Jerozolimskimi.

Zgodnie z deklaracjami kolejarzy, odnowiona stacja ma stać się w przyszłości węzłem komunikacyjnym łączącym różne środki transportu. Pomoże też w organizacji ruchu podczas przebudowy linii średnicowej, choć - jak twierdzą PLK – nie jest niezbędna sprawnego przeprowadzenia prac.

"Projektuj i buduj"

Przetarg ogłoszono w systemie "projektuj i buduj". Wybrany wykonawca będzie musiał nie tylko wykonać projekt, ale też opracować całą dokumentację i uzyskać niezbędne pozwolenia, które potem umożliwią mu prace budowlane. Termin składania ofert upływa 12 czerwca.

Według szacunków PLK, prace będą kosztować 69 mln zł netto. W ocenie zgłoszeń ważne kryterium stanowić będzie cena (60 proc.). Oprócz tego, kolejarze będą zwracać uwagę na doświadczenie wykonawcy (20 proc.) i możliwość skrócenia terminu realizacji prac (20 proc.). Zgodnie z planem, wykonawca będzie miał 29 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.

Siedziba muzeum

W latach 1945–1965 pełniła funkcję głównego dworca kolejowego w Warszawie. Zmieniło się to w latach 60. Rozbudowano warszawską linię średnicową i część pociągów zaczęła kursować pomijając Warszawę Główną.

Dekadę później ruch został ograniczony jedynie do pociągów elektrycznych zmierzających w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska-Kamiennej i Kielc. Decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu podjęto w 1997 roku.

Obecnie tymczasowo znajduje się tam Stacja Muzeum (czyli dawne Muzeum Kolejnictwa), która niebawem ma zostać przeniesiona do nowej lokalizacji na Odolanach.

Zobacz jak ma wyglądać nowa Stacja Muzeum:

PAP/kw/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Michu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.05.2017 08:26 ~Michu


    Michu~Michu

    Wszyscy entuzjaści ponownego otwarcia Głównej niech wezmą pod uwagę, że to był dworzec tymczasowy...
    ami~ami


    Możesz napisać coś więcej o tej tymczasowości bo to mnie zaciekawiło.


    Bardzo łatwo coś na ten temat znaleźć, np. tutaj:https://pl.wikipedia.org/wiki/Warszawa_G%C5%82%C3%B3wna_Osobowa

  • rick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.05.2017 20:04 ~rick

    A te krowy to byś przywiózł od ojców ?




    samożycie~samożycie

    Bardzo się cieszę, że odbudowana będzie Warszawa Główna. To nasza historia, b. miłe wspomnienia. To był port, z którego wyjeżdżało się nad morze, w góry (lata 50-te i 60-te). Te słynne pulmanowskie wagony i oczywiście parowozy buchające parą. Swietnie, że nie było wtedy telefonów komórkowych, ludzie więcej rozmawiali ze sobą, byli bardziej życzliwi.
    fffsw~fffsw

    Proponuje wprowadzić jeszcze tramwaje konne, przecież to też historia:) A te dać do innego miasta:)
    marcepan~marcepan

    Ja bym wprowadził krowy na Ochotę Mokotów itp które pasły się kilkadziesiąt lat temu tu i robiły piękne kupy:) Przecież to też historia:)

  • Gościuwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.05.2017 19:15 ~Gościuwa

    Anita~Anita

    Podsumujmy:
    Wydadzą 67 mln na odbudowe dworca Warszawa Główna, który jest dokładnie obok dworca W-wa Ochota.
    Więc tak - jakby miały tam jeździć takie skm czy km (jak teraz na ochote) to bardziej opłacałoby się wyremontować sam przystanek ochota.
    Natomiast jakby miały tam jeździć dalekobieżne to jest to jeszcze głupszy pomysł, bo do centrum dojeżdża wszystko - metro, pociągi, wkd, tramwaje i autobusy. Na ochotę trzeba by się jeszcze przesiadać. No chyba że zostawią oba. Wtedy byśmy mieli dwa gigantyczne przystanki pociągów dalekobieżnych niecałe 2km od siebie.
    Genialny plan.

    Proszę przeczytać informacje o tej inwestycji dokładnie. I ze zrozumieniem.

  • Anita

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.05.2017 10:33 ~Anita

    Podsumujmy:
    Wydadzą 67 mln na odbudowe dworca Warszawa Główna, który jest dokładnie obok dworca W-wa Ochota.
    Więc tak - jakby miały tam jeździć takie skm czy km (jak teraz na ochote) to bardziej opłacałoby się wyremontować sam przystanek ochota.
    Natomiast jakby miały tam jeździć dalekobieżne to jest to jeszcze głupszy pomysł, bo do centrum dojeżdża wszystko - metro, pociągi, wkd, tramwaje i autobusy. Na ochotę trzeba by się jeszcze przesiadać. No chyba że zostawią oba. Wtedy byśmy mieli dwa gigantyczne przystanki pociągów dalekobieżnych niecałe 2km od siebie.
    Genialny plan.

  • Gościuwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2017 19:31 ~Gościuwa


    ami~ami

    Obecnie trwa modernizacja odcinka Dw. Gdański - W-wa Zachodnia i po modernizacji układu torów możliwa będzie podróż z np. Legionowa do Piaseczna bez konieczności przesiadki (obecnie takiej możliwości nie ma).
    kulejorz~kulejorz

    Możliwość oczywiście jest bo angliki to umożliwiają (na sygnał zastępczy) ale była rzadko używana z racji całkowitej blokady zachodniej głowicy stacji .....


    A blokada była na technicznie, czy tylko na słowo? Bo ja słyszałem, że nawet na SZ się nie dało.

  • ami

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2017 18:27 ~ami

    Michu~Michu

    Wszyscy entuzjaści ponownego otwarcia Głównej niech wezmą pod uwagę, że to był dworzec tymczasowy...


    Możesz napisać coś więcej o tej tymczasowości bo to mnie zaciekawiło.

  • Toms

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2017 18:17 ~Toms



    stefania~stefania

    po co komu ta stacja? lepiej niech przerobia zachodni, zeby mogly tam dojezdzac pociagi do gdanskiego, a nie jak teraz trzeba kilometr isc piechotą, a moze nawet zrobilo by się "kółko" jak w berlinie
    Jacek~Jacek



    Bo Zachodni studnią bez dna nie jest podobnie jak i linia średnicowa. Jeżeli jeszcze zwiększą liczbę przejeżdżających tamtędy pociągów to pociągi nie jadące dalej na Pragę zakorkują go całkowicie, a tak część będzie można skierować na Główny. Będzie to działać odrobinę jak w przypadku Wschodniego i Wileńskiego.
    Nie da się zrobić wjazdu z linii obwodowej w perony Zachodniego, ale da się właśnie skierować pociągi stamtąd do Głównego.
    mamm~mamm

    tylko tam nie ma infrastruktury drogowej, czy parkingów. Kilkanaście samochodów i już zablokuje się woski wjazd. Kompletna głupota


    Nie ma, ale będzie. Poza tym czy wszyscy co mają auta muszą nimi jeździć nawet żeby się przesiąść na pociąg? To przecież plac Zawiszy, mnóstwo tramwajów, autobusów, SKM, WKD. Po co się tam pakować samochodem żeby dalej pojechać pociągiem?

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2017 17:28 ~waw

    mm1992~mm1992

    A po co to odbudowują? Żeby do centrum nie można było dojechać.

    Co, po co?

  • mm1992

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2017 16:31 ~mm1992

    A po co to odbudowują? Żeby do centrum nie można było dojechać.

  • kulejorz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2017 14:24 ~kulejorz

    ami~ami

    Obecnie trwa modernizacja odcinka Dw. Gdański - W-wa Zachodnia i po modernizacji układu torów możliwa będzie podróż z np. Legionowa do Piaseczna bez konieczności przesiadki (obecnie takiej możliwości nie ma).

    Możliwość oczywiście jest bo angliki to umożliwiają (na sygnał zastępczy) ale była rzadko używana z racji całkowitej blokady zachodniej głowicy stacji .....

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

 Zostawiła zepsute auto. W maju. Stoi na trawniku do dziś

Zostawiła zepsute auto. W maju. Stoi na trawniku do dziś

Trzy miesiące temu kobieta zaparkowała samochód na trawniku, wyszła z niego i… do tej pory nie wróciła. Mieszkańcy są oburzeni, a straż miejska rozkłada... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »