Informacje

15.03.2016 06:19 Jaka przyszłość ulicy?

Towarowa: wolska aleja
czy śródmiejska obwodnica?

SERWISY:

Przyjazna pieszym i rowerzystom, zielona, elegancka i nowoczesna. Taka jest Towarowa na wizualizacjach młodych architektów. Na razie jednak ich odważne pomysły nie przystają do oficjalnych planów miasta.

Inicjatywa przemyślenia na nowo ulicy Towarowej wyszła od deweloperów. To rzadkość. Troska i refleksja prywatnych inwestorów na temat miasta zwykle nie wykracza poza obręb działek, na których budują. Ale szefowie dwóch dużych firm - Ghelamco i Skanska - najwyraźniej doszli do wniosku, że autostradowy charakter Towarowej i chaotyczny rozwój okolicy, którego jesteśmy świadkami, nie podnoszą prestiżu i atrakcyjności ich inwestycji. Dlatego przyszli z propozycją do wiceprezydenta Warszawy Michała Olszewskiego.

W inicjatywę włączyły się m.in. Wolskie Centrum Kultury, Muzeum Woli i Muzeum Powstania Warszawskiego i Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich. - Chcieliśmy, aby ta dyskusja wyszła poza ramy dyskusji o planie miejscowym. Stąd formuła warsztatowa - tłumaczył Olszewski.

W efekcie sześć młodych pracowni architektonicznych stworzyło sześć koncepcji Towarowej. Tydzień temu napisaliśmy o nich na tvnwarszawa.pl, w sobotę autorzy zaprezentowali je mieszkańcom w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Miejsce dla pieszych i rowerzystów

Prawie wszystkie projekty zakładają zwężenie arterii. Wyjątkiem jest tu praca zespołu R_ewolucja z SGGW, w której ulica pozostaje trzypasmowa i zachowuje swoją komunikacyjną funkcję, a wręcz zwiększa się jej przepustowość, dzięki wytyczeniu buspasa na torowisku tramwajowym. Najdalej w zwężaniu drogi poszła +48 Grupa Projektowa, która postuluje przerzucenie ruchu na jedną nitkę Towarowej i przeznaczenie drugiej na zieleń.

Pomysł na linearny park wzdłuż ulicy to również stale powracająca propozycja. + 48 postuluje także trzy zielone skwery: przy Kercelaku, na wysokości Muzeum Powstania Warszawskiego oraz w okolicy ronda Daszyńskiego, gdzie niebawem wyrośnie nowe centrum handlowe porównywalne wielkością z Arkadią (w miejscu dzisiejszego Jupitera). Inwestor zapowiedział już odtworzenie placu Kazimierza Wielkiego od strony Miedzianej.

Grupa BudCud chciałaby miniparków także na dachu przyszłego centrum oraz na Srebrnej przed Muzeum Woli. Mimo braku fizycznej styczności, jedność Parku Laboratorium podkreślałaby zaprojektowana specjalnie z myślą o tych miejscach rodzina mebli miejskich.

R_ewolucja dostrzega potencjał w niezagospodarowanych klepiskach czy dzikich parkingach, które - nawet ze świadomością tymczasowości działań – można przekształcać w zieleńce.

"Wąska dzielnica biurowa"

Przemysław Chimczak (Cztery Pory Woli) podkreślał jak ważne jest zaangażowanie w zmiany prywatnych firm i "tworzenie z ich udziałem przestrzeni prywatno-publicznej, jak Rockefeller Center". - Na zasadzie wymiany: idziemy na jakieś ustępstwa np. zgadzamy się na więcej kondygnacji budynku, a w innych kwestiach dostajemy coś w zamian - wysokiej jakoś przestrzeń publiczną – tłumaczył. Podczas późniejszej dyskusji okazało się, że takie wiązane transakcje budzą wśród niektórych sprzeciw.

Kamil Miklaszewski z +48 przekonywał, że duże znaczenie dla jakości przyszłości Towarowej mają prostopadłe ulice. - Towarowa to ulica graniczna, prowadzi znikąd donikąd. Życie jest w prostopadłych ulicach. Dlatego należy obniżyć jej rangę, poprzecinać ją – argumentował i dowodził, że wieżowce należy stawiać tylko wzdłuż Towarowej ("dzielnica biurowa tak, ale wąska"), ale dalej ograniczać wysokość budynków i różnicować ich funkcję. – Aby uniknąć efektu Służewca – przestrzegał.

Miklaszewski opisał tez mechanizm psucia przestrzeni przez zapisy planu zagospodarowania przestrzennego. Plan pozwala budować wysoko, co wpływa na znaczny wzrost cen działek. Powstają na nich wysokie biurowce, które wypełniają szybko zapotrzebowanie na powierzchnię biurową. Pozostałe działki w okolicy pozostają puste, bo rynek nie wchłania już nowych biur, ale spekulacyjna wartość terenu została tak wywindowana, że nie opłaca się też budować nisko ani tym bardziej go sprzedawać.

Zmienią przebieg obwodnicy?

Dyskusja ta pozostanie akademicką, póki w ratuszu nie zapadną rewolucyjne decyzje. Bo, jak zauważył Marek Mikos, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, w strategicznych dokumentach miasta Towarowa pozostaje częścią obwodnicy śródmiejskiej, więc zmniejszanie jej przekroju byłoby z nimi sprzeczne.

Nadzieję na zmiany dał niedawno wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz, który na Twitterze przyznał, że urzędnicy pracują nad alternatywą dla obwodnicy w ciągu Towarowa-Okopowa, na rzecz al. Prymasa Tysiąclecia. "Towarowa przy obecnych planach zabudowy za 10-15 lat będzie ulicą śródmiejską jak dziś al. Jana Pawła II. Więc żadnych tuneli czy estakad" – napisał.

SZEŚĆ POMYSŁÓW NA TOWAROWĄ:

bako/ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • HWG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.03.2016 07:24 ~HWG

    mats~mats

    super pomysł. trzeba stawiać na komunikację miejską, towarowa już teraz jest niemal w centrum.
    Zieleni nigdy za dużo, szczególnie na Woli.


    ...i w doniczkach!

  • mats

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 22:38 ~mats

    super pomysł. trzeba stawiać na komunikację miejską, towarowa już teraz jest niemal w centrum.
    Zieleni nigdy za dużo, szczególnie na Woli.

  • Czejen

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 20:21 ~Czejen

    Od obwodnicy śródmiejskiej powinni się "odstosunkować". System powinien składać się z kilku takich kręgów i jednej "przelotówki", aby tam koncentrować ruch. Wewnątrz ringów można by już sobie ruch uspokajać, jak się chce. Jeszcze tylko sprawić, by komunikacja zbiorowa nie wyglądała jak parodia i można się bawić na całego. Ale nie można całego miasta zamienić w park, niestety.
    A inwestorzy niech się taką "troską" udławią.

  • fff

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 17:48 ~fff


    michal~michal

    Tam jest tyle miejsca, że jedno nie wyklucza drugiego - 4 pasy w każdą strone i placo-parko-chodnik spokojnie się zmieszczą.

    A gadanie, że 2, 3 czy 4 pasmowe ulice to autostrady to bzdura. Zobaczcie miasta na tak uwielbianym Zachodzie - Nowy Jork, Madryt, Paryż, Barcelona. Tam większośc ulic ma minimum 2 pasy (tak, w centrum miasta).
    olo~olo

    Takich szerokich szlaków komunikacyjnych nie ma prawie nigdzie w cywilizowanym swiecie. NYC to głownie jednokierunkowe ulice np trzy pasmowe. Nie ma tam tramwajów i szerokich trawników. Generalnie szer. szlaku komunikacyjnego 3x węższa

    Wow, a to wszystko znasz z jakiejś kreskówki?

  • PiotrG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 14:44 ~PiotrG

    IMHO wcale nie trzeba zwężać jezdni żeby wygospodarować więcej miejsca na zieleń i ścieżki rowerowe. Od Chłodnej do Placu Zawiszy tory tramwajowe są oddzielone od jezdni szerokim pasem zieleni, który można zmiejszyć i na niego przenieść jezdnie. Żeby nie powstało przez to morze betonu torowiska trzeba zrobić zielone (co już jest praktykowane w innych miejscach). Poza tym plany mi się podobają. Trzeba walczyć o więcej zieleni! :)

  • mrówka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 14:19 ~mrówka

    "Troska i refleksja prywatnych inwestorów..." taaaak? naprawdę? Narysujemy ładne obrazki i dostaniemy zgodę na więcej kondygnacji. Albo zwężenie ulicy pod hasłem wygody pieszych i są dodatkowe metry na zabudowę jak na Rondzie Dmowskiego.

  • ghj

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 14:16 ~ghj

    gosc~gosc

    Proponuję wybrać rower albo autobus zamiast auta i wtedy wszyscy będziemy mogli żyć w zieleni i oddychać czystym powietrzem, a nie żyć w kupie betonu i spalin... Ale hm fakt, to niezgodne z Polską tradycją... W swoim własnym smrodzie się udusiny


    Miasto zawsze będzie miastem, pooddychać świeżym powietrzem to możesz na wsi.

  • poszło

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 14:15 ~poszło

    qwe~qwe

    Zanim ktoś dojedzie do domu tymi wąskimi uliczkami to przez 3/4 roku będzie ciemno. Na spacer to sobie pójdzie w okresie od maja do lipca.

    Proponuję też zbadać ile rowerów jedzie przez godzinę ścieżką rowerową na Świętokrzyskiej podczas zamieci śnieżnej w okolicach 20-23 grudnia.

    Proponuję abyś sprawdził ile zużywasz wody i prądu w domu między 3:00 a 4:00 a potem zastanów się czy na pewno potrzebujesz tych mediów...

  • oooo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 14:13 ~oooo

    wwiak~wwiak

    Super pomysł. Wreszcie ktoś zrozumiał, ze miasto jest do mieszkania, a nie tranzytu. Nie moja wina, że Legionowo, NDM, Marki, Wesoła, Wołomin, Tłuszcz, Otwock, Piaseczno, Raszyn i mniejsze wiochy zamiast na ojcowiźnie uprawiać rolę, marzą o pracy w korporacji w Warszawie. Są super koleje, metro, tramwaje i autobusy. Korona im z głowy nie spadnie jak przesiada sie w komunikacje miejska


    Korona ci z głowy nie spadnie jak wrócisz do siebie, skoro przeszkadza ci miasto

  • Bobek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.03.2016 14:06 ~Bobek

    qwe~qwe

    Zanim ktoś dojedzie do domu tymi wąskimi uliczkami to przez 3/4 roku będzie ciemno. Na spacer to sobie pójdzie w okresie od maja do lipca.

    Proponuję też zbadać ile rowerów jedzie przez godzinę ścieżką rowerową na Świętokrzyskiej podczas zamieci śnieżnej w okolicach 20-23 grudnia.


    zamieci sniezne 20-23 grudnia?
    to chyba 10 lat temu?
    klimat sie zmienia, teraz zima to 5-10 stopni, w sam raz na rower.

    a spojrzmy na taka np danie - tam nawet przy -5 jezdza na rowerach masowo i... nie biora antybiotykow, nie szprycuja sie lekarstwami i maja o wiele mniej ofiar wirusow typu grypa, niz my.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Tak obezwładniali nożownika

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Pożegnanie starych kolejek

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Huk i brzęk tłuczonego szkła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Nie chcą mostu Krasińskiego

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Strefy Kiss and Ride już działają

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Ścieżka już rozpruta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To miejsce ożywi Nową Pragę

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Na chodniku, przy pasach, pod znakiem. "Mistrz parkowania" z Ochoty

Na chodniku, przy pasach, pod znakiem. "Mistrz parkowania" z Ochoty

Kierowca tego forda mondeo ma za nic pieszych. Swoje auto postawił dokładnie na wysokości przejścia dla pieszych, zastawiając przy tym chodnik. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »