Informacje

06.03.2017 06:32 szczegóły inwestycji

Tędy pojedzie tramwaj na Wilanów. Największa taka inwestycja od lat

SERWISY:

Bez tunelu pod Polem Mokotowskim, ale z pierwszym podziemnym przystankiem w Warszawie. Tak będzie wyglądała największa inwestycja tramwajowa Warszawy od 1989 roku, planowana równocześnie na Woli, Ochocie, Mokotowie, Wilanowie i... Muranowie.

18 kilometrów będzie miała łącznie linia tramwajowa na Wilanów. Nazwa myląca o tyle, że nowa trasa połączy kilka dzielnic: zacznie się na Woli, w drodze do celu przetnie Ochotę i Mokotów, a przy okazji przyniesie też zmiany w północnej części Śródmieścia.

Inwestycja podzielona jest na sześć etapów, które mają być realizowane w latach 2019-21. Wyjątkiem będzie... odcinek A, na Woli. - Możliwe, że powstanie nieco później. To zależy od koordynacji prac PKP PLK przy Dworcu Zachodnim, a także od funduszy na przedłużenie trasy tramwajowej do Kasprzaka - informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Tak czy owak inwestor - Tramwaj Warszawskie - uzupełnia dokumenty, wybiera warianty i czeka na decyzje środowiskowe. Pierwszą - dla odcinka B, z tunelem pod dworcem Zachodnim - uzyskały pod koniec stycznia.

Ale po kolei...

Odcinek A: wolskie wąsy

Nowa trasa zacznie się przy Kasprzaka. Od - także jeszcze niewybudowanej - linii wzdłuż tej ulicy odbijać będzie na wysokości Ordona. Tory powstaną po zachodniej stronie, przetną ją na wysokości Parafialnej i wjadą do tunelu pod al. Prymasa Tysiąclecia.

Drugie połączenie nowej trasy z resztą sieci powstanie na skrzyżowaniu Kasprzaka z Płocką i Krzyżanowskiego. Tory wzdłuż tej ostatniej i skweru Pawełka dotrą do Kolejowej. Na wysokości zbiorników gazowych składy zjadą pod ziemię. Dwa "wąsy" połączą się w rejonie ulicy Tunelowej.

Tramwaje Warszawskie przygotowują wniosek o decyzję środowiskową dla tego odcinka. Odcinek A i B połączy tunel pod Dworcem Warszawa Zachodnia.

Odcinek B: podziemny dworzec

Pod peronami Dworca Zachodniego powstanie pierwszy w stolicy podziemny przystanek tramwajowy, który umożliwi wygodną przesiadkę do pociągów. Na Ochocie tramwaje wyłonią się z tunelu już za parkiem Zachodnim, na środku ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, którą dotrą do Grójeckiej, gdzie nowe tory połączą się z istniejącymi.

Długość tego odcinka to około 1,4 km. Na ten etap TW mają już decyzję środowiskową.

Odcinek C: z widokiem na Pole

Jeśli Zarząd Transportu Miejskiego zdecyduje się na stworzenie linii, która bezpośrednio połączy Wolę z Wilanowem, to kolejny etap podróży jej składy pokonają po istniejącym już torowisku, wzdłuż Banacha. Miną pętlę i - to już będę nowe tory - przetną Żwirki i Wigury.

I tu kolejne ważne rozstrzygnięcie: tramwajarze porzucili niezwykle kosztowny pomysł budowy tunelu pod Polem Mokotowskim. Składy ominą park po północnej stronie ulicy Rostafińskich, dotrą do skrzyżowania Boboli z Rakowiecką, gdzie nowe tory znów połączą się starymi, dając możliwość stworzenia połączenia Woli i Ochoty z biurowym Służewcem.

Odcinek C będzie miał 1,7 km długości. - Na ten etap złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji środowiskowej, uzupełniamy także inne dokumenty oraz przygotowujemy raporty o oddziaływaniu na środowisko – informuje rzecznik TW.

Odcinek D: wąs Gagarina, odnoga na Stegny

Na Mokotowie powstanie najdłuższy i najbardziej skomplikowany odcinek. Będzie liczył 7,2 kilometra. Ulicą Rakowiecką tory doprowadzone zostaną do Puławskiej, gdzie powstać ma węzeł przesiadkowy, łączący nowe i stare trasy.

- Będzie to węzeł naziemny, z kompletem relacji i wydzielonymi torami do skrętów w prawo, w Goworka i w Rakowiecką. Przystanki powstaną na wszystkich wylotach skrzyżowań – informuje Powałka.

W dół składy zjadą Goworka i Spacerową. Przy skrzyżowaniu z Belwederską powstanie rozjazd - tramwaje na Wilanów pojadą Sobieskiego, natomiast wzdłuż Gagarina powstanie odnoga, która na razie skończy się torami odstawczymi przy Czernikowskiej, a w przyszłości może być przedłużona na Siekierki.

To nie jedyny "wąs" planowany na Mokotowie. Kolejny powstanie na wysokości osiedla Stegny. Część składów będzie mogła skręcić w ulicę św. Bonifacego. Pętla powstanie w miejscu, gdzie dziś kończą bieg tylko autobusy.

Na ten odcinek złożony jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.

 

Odcinek E: wąs wilanowski

Tramwaje na Wilanów dotrą środkiem ulicy Sobieskiego i dalej al. Rzeczypospolitej. Na wysokości Branickiego powstanie kolejny rozjazd. Wzdłuż tej ostatniej ulicy tramwaje dotrą do torów odstawczych z możliwością zawracania przy Przyczółkowej i planowanej w tym miejscu galerii handlowej.

Główna trasa zostanie pociągnięta jeszcze kawałek dalej - do powstającej właśnie Południowej Obwodnicy Warszawy. Przed nią powstaną kolejne tory odstawcze. TW chcą wszystkie zaplanowane odnogi budować razem z głównym szlakiem, ale nie ukrywają, że priorytet ma ten drugi.

- Trasa będzie się kończyła tuż przed obwodnicą, ale projekt jej wiaduktu nad aleją Rzeczpospolitej będzie uwzględniał poprowadzenie przedłużenia trasy tramwajowej w przyszłości. Wszystko będzie zależało od tempa rozwoju urbanistycznego terenów na południe od POW – tłumaczy rzecznik TW.

Spółka oczekuje na wydanie decyzji środowiskowej na ten liczący 4,5 km odcinek.

 

BONUS: pętla na Muranowie

Ostatni etap trasy - odcinek F - powstanie... na Muranowie. Będzie to nowa, jednokierunkowa pętla - składy jadące ze Śródmieścia miną Stawki i okrążą wieżowiec North Gate, skręcając w Międzyparkową (te tory istnieją już dziś), i zaraz potem w Bonifraterską, którą dotrą do Muranowskiej (nowy tor), by wrócić na Andersa.

Zaplanowano pojedynczy tor o długości 500 metrów. Po co? Po zbudowaniu torów planowane jest stworzenie linii z Wilanowa do centrum miasta, gdzie dziś nie ma żadnej pętli. Nie ma też jednak sensu, by tramwaje dublowały metro aż na Żoliborz.

Ale budowa tego odcinka nie jest jeszcze przesądzona. Alternatywą jest stworzenie zawrotki z torem odstawczym w okolicy Muzeum Historii Żydów Polskich lub torów odstawczych na wysokości Ogrodu Krasińskich. - Dla tego odcinka nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, więc nie można mówić o ostatecznej decyzji co do wyboru tego wariantu – podsumowuje Powałka.

Pytany o koszty, Powałka odpowiada, że... nie zostały jeszcze oszacowane. Wiadomo jednak, że będzie to największa i najdroższa od 1989 roku inwestycja Tramwajów Warszawskich. Kolejne odcinki będą powstawały w zależności od uzyskiwanych pozwoleń i środków, w tym unijnych, o które stara się inwestor.

Stołeczny ratusz szykuje się do rekordowej wymiany taboru szynowego:

Sławomir Krejpowicz/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • gggg456

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2017 10:50 ~gggg456

    Wszystko ok ale tramwaj ul Sobieskiego jest kompletnie bez sensu. Tam wystarczy buspas. Na pierwszy rzut oka widać że nikt nie będzie tłukł się tramwajem z Wilanowa 40 minut do centrum jak może dojechać na metro Wilanowska. Tramwaje będa jeździć puste i kasa pójdzie w błoto. Tramwaj powinien iść Wilanowską i zapewnić komunikację z Mordoru na Wilanów i Ursynów (przesiadka na M Wilanowska). Z Wilanowskiej skręcać dopiero w Rzeczpospolitej.

  • Stoliczanin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.03.2017 10:09 ~Stoliczanin

    Odcinek E - skoro zwiastuje zawrót przy galerii handlowej to może w końcu dostanie ona pozwolenia na budowę. No i bardzo obiecująco brzmi fakt, że trasa pociągnie się aż do obwodnicy południowej. Do tgo dorzucić P+R i miasto ogarnia korki jak nigdy :)

  • Dolny Mokotów

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2017 08:37 ~Dolny Mokotów

    Wspólnoty mieszkaniowe już w zeszłym roku wystosowały sprzeciw skierowany do odpowiednich władz dzielnicy. Jeśli zajdzie potrzeba nasz protest się zaostrzy.

    Nie chcemy tramwaju pod oknami, dajcie nam żyć w spokoju!

  • Bartek Wawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.03.2017 00:40 ~Bartek Wawa

    Spacerowa przecięta torowiskiem. Hańba!!!!

  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2017 19:56 WARSZAWA…

    lola~lola

    trudno mi sobie wyobrazić zjeżdżający i podjeżdżający pod górę ulicą Spacerową tramwaj w zimie, skoro wielokrotnie widziałam jak na prostej drodze koła ślizgały się tak, że tramwaj nie mógł ruszyć

    Masz rację. Będzie się działo !!!

  • TAK DLA TRAMWAJÓW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2017 19:13 ~TAK DLA TRAMWAJÓW



    Pracuś~Pracuś

    Wszyscy jesteście śmieszni, jeśli myślicie, że ta linia coś poprawi i ludzie przesiądą się do komunikacji miejskiej. Pamiętajcie o tym, że niektórzy z nas mają pracę o takim charakterze, gdzie trzeba być mobilnym. Popieram budowę Czerniakowskiej BIS, która odciąży Dolny Mokotów. Ale jak ma pomóc w tym tramwaj? Moi drodzy, z Rakowieckiej, Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina zrobi się taki kocioł, w którym spokojnie będzie tylko o 3 nad ranem, kiedy wszyscy śpią. Zrozumcie w końcu, że ktoś chce na tym zarobić a nie pomóc nam - Warszawiakom. Technicznie, jest to dla mnie absurdalny pomysł.

    Serdecznie pozdrawiam wszystkich pieniaczy, którzy ostają za czymś, czego skutków nawet nie rozumieją.

    TAK DLA TRAMWAJÓW~TAK DLA TRAMWAJÓW



    Pracusiu drogi jakby autami do pracy jeździli tylko ci co używają samochodów jako narzędzia pracy albo dowożą nimi jeszcze dzieci do przedszkoli i szkół, współmałżonka/partnera do pracy, to ruch by się o 2/3 zmniejszył. Niestety większość dojeżdża do pracy autem dla wygodnictwa i tyle. Spójrz w jak wielu samochodach jedzie tylko kierowca.
    Ta linia tramwajowa powstanie, pogódź się z tym albo uciekaj z Wawy.
    nie śpij wróg czuwa~nie śpij wróg czuwa

    W Korei północnej, zastąpienie transportu indywidualnego, transportem zbiorowym się sprawdziło, więc i u nas się musi udać!

    Z Towarzyszami intensywnie nad tym pracujemy. By żyło się lepiej, nam wszystkim (z zarządu).



    Nie wiem jak jest w Korei Płn. nie byłem i się nie wybieram, ale jak tak czytam niektórych to ich planem by było zastąpienie transportu zbiorowego indywidualnym, a tak to chyba nie ma nigdzie. Z resztą sam pomyśl, czy nie byłoby Ci lepiej poruszać się po mieście w ramach swojej pracy gdyby z ulic zniknęło chociaż kilka % samochodów osób które mają pracę nie wymagającą mobilności.

  • uncja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2017 19:09 ~uncja

    Tiaaa, tramwaj połączy Wolę z Wilanowem. I już po godzinie z okładem będzie się na miejscu... podczas gdy samochodem dojedzie się w 20 minut.

    Nie widzę kompletnie sensu w budowaniu linii tramwajowej na Sobieskiego, która nijak nie przyspieszy przejazdu buspasem. Wystarczyłoby uzupełnić brakujące fragmenty.

  • TAK DLA TRAMWAJÓW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2017 19:07 ~TAK DLA TRAMWAJÓW



    Pracuś~Pracuś

    Wszyscy jesteście śmieszni, jeśli myślicie, że ta linia coś poprawi i ludzie przesiądą się do komunikacji miejskiej. Pamiętajcie o tym, że niektórzy z nas mają pracę o takim charakterze, gdzie trzeba być mobilnym. Popieram budowę Czerniakowskiej BIS, która odciąży Dolny Mokotów. Ale jak ma pomóc w tym tramwaj? Moi drodzy, z Rakowieckiej, Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina zrobi się taki kocioł, w którym spokojnie będzie tylko o 3 nad ranem, kiedy wszyscy śpią. Zrozumcie w końcu, że ktoś chce na tym zarobić a nie pomóc nam - Warszawiakom. Technicznie, jest to dla mnie absurdalny pomysł.

    Serdecznie pozdrawiam wszystkich pieniaczy, którzy ostają za czymś, czego skutków nawet nie rozumieją.

    TAK DLA TRAMWAJÓW~TAK DLA TRAMWAJÓW



    Pracusiu drogi jakby autami do pracy jeździli tylko ci co używają samochodów jako narzędzia pracy albo dowożą nimi jeszcze dzieci do przedszkoli i szkół, współmałżonka/partnera do pracy, to ruch by się o 2/3 zmniejszył. Niestety większość dojeżdża do pracy autem dla wygodnictwa i tyle. Spójrz w jak wielu samochodach jedzie tylko kierowca.
    Ta linia tramwajowa powstanie, pogódź się z tym albo uciekaj z Wawy.
    proletariusze powstańcie~proletariusze powstańcie


    Tak dla kołchozów!
    Tak dla hoteli robotniczych!
    Tak dla kolektywnej własności!

    Precz z własnością prywatną!
    Przecz z burżuazją!
    Precz z wygodnictwem i ciepła wodą!



    Nie. Najlepiej jak wszyscy będą jeździć autami. Pokasujmy komunikację miejską, bus pasy, tory tramwajowe.Kto chce się poruszać po mieście niech kupi auto albo jeździ taksówką.
    Budowa tramwaju be bo "burżujom" utrudni poruszanie się samochodami, no ja nie mogę.

  • reruvv

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2017 16:45 ~reruvv


    Wkurzona ~Wkurzona

    To oburzające!

    Zróbcie najpierw tramwaje na Gocławiu i Tarchominie! Zamiast wymyślać jakieś bzdurne plany, których nie da się zrealizować bez szkody dla ludzi i otoczenia!!!

    Kretynizm i nic poza tym. Po Mokotowie i Woli jeździ pełno autobusów, bez problemu można się przemieszać. Górczewską poprowadzą metro.

    A inne dzielnice to co???

    Ładujecie tramwaje tam, gdzie nie da się już palca wetkną, bez względu na to czy ma to jakikolwiek sens dla podróżujących i dla mieszkańców, którym zatrujecie życie!

    Jesteście zwykłymi bandytami!!!!!!!!!
    gość~gość


    No i ja bym też puścił tramwaj z Woli na Mokotów do Wołoskiej. Dalej bym się nie pchał. Ale to pomysł-prezent HGW dla Lemingradu.


    Lemingrad wolałby tramwaj przez aleję Wilanowską do Mordoru..

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2017 12:46 ~gość

    Wkurzona ~Wkurzona

    To oburzające!

    Zróbcie najpierw tramwaje na Gocławiu i Tarchominie! Zamiast wymyślać jakieś bzdurne plany, których nie da się zrealizować bez szkody dla ludzi i otoczenia!!!

    Kretynizm i nic poza tym. Po Mokotowie i Woli jeździ pełno autobusów, bez problemu można się przemieszać. Górczewską poprowadzą metro.

    A inne dzielnice to co???

    Ładujecie tramwaje tam, gdzie nie da się już palca wetkną, bez względu na to czy ma to jakikolwiek sens dla podróżujących i dla mieszkańców, którym zatrujecie życie!

    Jesteście zwykłymi bandytami!!!!!!!!!


    No i ja bym też puścił tramwaj z Woli na Mokotów do Wołoskiej. Dalej bym się nie pchał. Ale to pomysł-prezent HGW dla Lemingradu.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Straż założyła blokadę, ale handel z poloneza kwitnie

Straż założyła blokadę, ale handel z poloneza kwitnie

Nazwę dla takiego punktu sprzedaży detalicznej można by wybrać w konkursie. Możliwości jest wiele: PHU "Biały Polonez", Punkt Handlowy "Żółta... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »