Informacje

05.02.2017 11:19 tak ma wyglądać

Podziemna Warszawa Zachodnia. Kolejarze przebudują popularny dworzec

SERWISY:

 

Mocno "pachnący" PRL-em dworzec Warszawa Zachodnia całkowicie się zmieni. Kolejarze przygotowują się do przebudowy i pokazują pierwsze wizualizacje. Na nowy podziemny dworzec złoży się m.in. hala z kasami, poczekalnia, sklepy i kawiarnie. Zachodnia ma być przygotowana do lepszej obsługi pasażerów i pozbawiona barier architektonicznych.

Przebudowa stacji rozpocznie się w 2019 roku. Kolejarze chcą, aby Dworzec Zachodni stał się wygodnym węzłem przesiadkowych łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe i dworzec dla autobusów dalekobieżnych. Będą też przystanki dla komunikacji miejskiej, postoje taksówek, parkingi dla samochodów i stojaki rowerowe.

- W najbliższym czasie wybierzemy wykonawcę dokumentacji projektowej. Warszawa Zachodnia będzie multimodalnym węzłem komunikacyjnym. Pasażer będzie miał możliwość wygodnego i sprawnego łączenia kolei z komunikacją miejską ( będzie można przesiąść się do tramwaju-red.) – przekonuje w nadesłanym komunikacie Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.

Wygodny peron i hala

Kolejarze planują przede wszystkim przebudować perony – tak aby powstał jeden duży, wygodny dla pasażerów i wyposażony w specjalne świetliki. Powstać ma też nowa hala peronowa – z funkcjonalnym oznakowaniem i lepszym doświetleniem.

"Całkowicie zmieni się również przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz zostanie połączone m.in. z przestrzenią poczekalni i kas biletowych" – zapowiada PKP.

Planuje się także budowę nowego peronu obsługującego pociągi do "Stacji Muzeum", które to muzeum będzie zlokalizowane na obecnej stacji Warszawa Szczęśliwice.

Cały obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wybudowane zostaną nowe windy – dostępne nie tylko dla niepełnosprawnych, ale też dla rodziców z wózkami dziecięcymi czy rowerzystów.

Największy ruch pociągów pasażerskich w kraju

Kolejarze zapewniają, że koncepcja przebudowy dworca została wykonana w oparciu o szczegółowe badania i analizy ruchu. "Między innymi wykorzystano innowacyjne mikrosymulacje ruchu pieszego" - precyzują.

Modernizacja stacji jest odpowiedzią na zwiększającą się liczbę pasażerów. Warszawa Zachodnia jest obecnie stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. W dniu roboczym korzysta z niej około 60 tysięcy osób. Według przewidywań PKP, za 13 lat, czyli w 2030 roku liczba ta ma się podwoić.

Spotkania z pasażerami

Budowa planowana jest na lata 2019-2021. "Pełną funkcjonalność uzyska po ukończeniu modernizacji linii średnicowej, na której roboty planowane są w latach 2020 – 2024" – czytamy w komunikacie PKP.

Plany dotyczące przebudowy stacji mają poznać teraz pasażerowie i mieszkańcy. PKP PLK deklarują przeprowadzenie cyklu spotkań informacyjnych jeszcze w pierwszych kwartale tego roku.

 

 

Kilka dni temu przy Dworcu Zachodnim wyremontowano tunel:

 

 

kw//ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Luck

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2017 20:53 ~Luck


    Luck~Luck

    Dworzec PKP to nie jest dworzec PKS!
    Dworzec Warszawa Zachodnia, który większość ludzi kojarzy, to dworzec PKS z którym PKP nie ma nic wspólnego!
    Dworzec PKP, to nowa realizacja obok biurowca, pod ziemią. Więc nie przypominam sobie, żeby wiało tam PRL-em. Najpierw sprawdźcie do kogo co należy w tamtych rejonach. Bo za co innego odpowiada PKP, PKS i m.st. Warszawa.
    stonka~stonka

    Kolega z dworca na STACJĘ i perony się kiedyś wybrał czy tylko w macu kanapkę nabywa?

    Mowa o dworcu, nie o stacji. Przejścia podziemne i stacje przyznaje - nie są w dobrym stanie. Ale dworzec PKS, to nie dworzec PKP, czego wiele ludzi nie rozumie i narzeka na PKP będąc na dworcu PKS.

  • fazi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2017 16:25 ~fazi

    lepiej niech budują wiadukty na torami aby ludzie w korkach nie stali przed szlabanami

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2017 15:10 ~stonka

    Majk~Majk

    Od pewnego czasu już trwa przebudowa tego dworca która nawet się chyba zakończyła. Powstał nowy budynek i nowe przejście podziemne. A tutaj nagle temat: zaczynamy przebudowę - to po co były dotychczasowe prace ? Zmarnowane pieniądze ?

    Dworzec był przebudowywany na zlecenie PKP S.A. w związku z budową dwóch biurowców, gdzie spółka X-city (powołana przez PKP S.A.) wniosła grunt będący własnością PKP S.A. W ranach współpracy został wybudowany łącznik z dworca do budynku West Station. Stacja, a w szczególności perony, są nadzorowane przez PKP PLK S.A. (Polskie Linie Kolejowe). Ja bym o marnowaniu nie pisał, raczej o etapowaniu. A po drugie, plany PLK'i a realizacja planów PLKi to dwie różne rzeczy. Warto wspomnieć choćby budowę dworca Łódź Fabryczna: pierwotnie miał być uruchomiony do 28 lutego 2015. Faktycznie, 9 grudnia 2016 – dworzec został dopuszczony do eksploatacji.

  • Perseida

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2017 10:51 ~Perseida

    Brawo! Gratuluję projektantom i Kolejarzom. Wygląd powali na kolana każdego, kto pojedzie jedną stację dalej tzn. do slumsów Warszawa Ochota. Kontrast godny Nobla.

  • Albor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2017 09:32 Albor

    HypnosHypnos
    Będzie się można przesiąść do tramwaju ? Super ! A tramwajarze o tych planach już wiedzą ?


    Wiedzą!
    Byś czytał więcej to może byś wiedział o planach budowy linii tramwajowej z Wilanowa do Warszawy Zachodniej (a nawet dalej do Kasprzaka), przez Pole Mokotowskie, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.02.2017 22:33 ~stonka

    Luck~Luck

    Dworzec PKP to nie jest dworzec PKS!
    Dworzec Warszawa Zachodnia, który większość ludzi kojarzy, to dworzec PKS z którym PKP nie ma nic wspólnego!
    Dworzec PKP, to nowa realizacja obok biurowca, pod ziemią. Więc nie przypominam sobie, żeby wiało tam PRL-em. Najpierw sprawdźcie do kogo co należy w tamtych rejonach. Bo za co innego odpowiada PKP, PKS i m.st. Warszawa.

    Kolega z dworca na STACJĘ i perony się kiedyś wybrał czy tylko w macu kanapkę nabywa?

  • Gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.02.2017 22:32 ~Gość

    Ciekawe gdzie są windy z peronu do korytarza pomiędzy peronówego?!

  • Majk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.02.2017 22:12 ~Majk

    Od pewnego czasu już trwa przebudowa tego dworca która nawet się chyba zakończyła. Powstał nowy budynek i nowe przejście podziemne. A tutaj nagle temat: zaczynamy przebudowę - to po co były dotychczasowe prace ? Zmarnowane pieniądze ?

  • Bigos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.02.2017 20:18 ~Bigos


    antyGalas~antyGalas

    Ludzie to nie krety, żeby ich pod ziemię wciskać!
    woj~woj


    Polać mu jeszcze !!! Dobry jest.

    I kaszanka....

  • Baca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.02.2017 20:17 ~Baca

    antyGalas~antyGalas

    Ludzie to nie krety, żeby ich pod ziemię wciskać!

    Jedz w gory tam sa wyciagi.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Zablokowali przejście dla pieszych. Obok przedszkola i przychodni

Zablokowali przejście dla pieszych. Obok przedszkola i przychodni

Brak miejsca do parkowania? Dla tych kierowców to nie problem. Postanowili swoje auta zostawić na przejściu dla pieszych. Nie przejęli się nawet bliskością... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »