Informacje

10.03.2017 08:23 bedą w 17 miejscach

Pieszy nadchodzi, włączają się lampy. Takich przejść będzie więcej

SERWISY:


Czujnik ruchu wykrywa pieszego, aktywują się odblaskowe lampy, które ostrzegają podjeżdżających do zebry kierowców. Tak działa "aktywne przejście". Jedno z nich drogowcy testują na Targówku.

"W ubiegłym roku pilotażowo aktywne przejście wybudowaliśmy na ulicy Kondratowicza, przy Parku Bródnowskim" – informuje Zarząd Dróg Miejskich.

Lampy i czujniki

Na czym polega to rozwiązanie? W dużym skrócie ostrzega kierowców o tym, że do pasów zbliża się pieszy. Jest to możliwe, dzięki systemowi wykrywania złożonego z czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 ("przejście dla pieszych") z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej.

W praktyce wygląda to tak: gdy pieszy podchodzi do zebry wykrywa go czujnik. Przesyła sygnał do elementów odblaskowych i lamp, a te się włączają. "To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu" – zaznaczają drogowcy.

I dodają, że właśnie ogłosili przetarg na montaż aktywnych przejść w 17 miejscach na terenie Warszawy. Powstaną w tych miejscach: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska – Drogowa, ks. Popiełuszki – Gojawiczyńskiej, Krasińskiego – Czarnieckiego, Mickiewicza – Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Wybrzeże Helskie – most Śląsko-Dąbrowski, Grochowska – Mińska, Waszyngtona – Niekłańska, Waszyngtona – Modrzewiowa, Marszałkowska – Senatorska, Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna – Okrąg, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. Niepodległości – Lenartowicza i al. KEN – Telekiego.

Wykonawcy wybrani w przetargu będą odpowiedzialni za opracowanie pełnej dokumentacji technicznej oraz budowę przejść w terenie. Prace powinny zakończyć się do połowy października. Chętni mają czas na zgłaszanie się do 20 kwietnia do godz. 10.00.

Mniej wypadków

Urzędnicy ratusza podają, że w porównaniu z 1990 r. liczba wypadków spadła o 64 procent, zaś w ciągu ostatnich 10 lat odnotowano spadek o 43 procent. - Systematycznie spada też liczba ofiar śmiertelnych: w 1990 r. na warszawskich drogach zginęło pięciokrotnie więcej osób niż w 2015 r. W 2015 roku odnotowano o 147 wypadków mniej niż w roku poprzednim – to spadek o 13 proc. w ciągu roku – wylicza ratusz.

Jednak w 2016 roku wypadków było nieco więcej niż w 2015 roku – wstępne dane podają liczbę 922 (wzrost z 905). Wzrosła też liczba rannych rannych (z 1032 do 1055). Za to zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych (z 62 do 54 osób). W 2015 r. na drogach zginęło 35 osób, w 2016 roku – 33. Warto zaznaczyć, że piesi stanowią ponad 60 procent ofiar.

ran//ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.03.2017 12:15 WARSZAWA…

    Anna ~Anna

    jak czytam komentarze, to mi sie włos jeży... Ludzie, po to są znaki ostrzegające, że w niedalekiej odległości jest przejście dla pieszych, aby ZWOLNIĆ! Pomyślcie, jakby to Ktoś z Waszych Bliskich chciał przejść, więc noga z gazu. Inaczej można nazwać Wszystkich tych co tego nie robią... potencjalnymi... Dopowiedz sobie... jeśli Myślisz!


    Kierowca ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności zbliżając się do przejścia dla pieszych,ale taki sam obowiązek ma pieszy,który przed wejściem na pasy powinien się rozejrzeć.oczywiście za bardzo duża ilość wypadków z udziałem pieszych odpowiadają kierowcy,ale piesi też mają dużo za uszami

  • Anna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.03.2017 08:57 ~Anna

    jak czytam komentarze, to mi sie włos jeży... Ludzie, po to są znaki ostrzegające, że w niedalekiej odległości jest przejście dla pieszych, aby ZWOLNIĆ! Pomyślcie, jakby to Ktoś z Waszych Bliskich chciał przejść, więc noga z gazu. Inaczej można nazwać Wszystkich tych co tego nie robią... potencjalnymi... Dopowiedz sobie... jeśli Myślisz!

  • takaprawda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 20:27 ~takaprawda

    Dzisiaj przetestowałem te ledy. Stoję jak idiota przy przejściu a debile zapier... z 80/50. Tak, widzą mnie i mają mnie w .... tak to działa :) Stoisz? To stój dalej, a teraz wchodzi jakaś niedołężna babcia z kiepskim wzrokiem, albo zmęczony niekontaktujący gość po całym dniu ciężkiej roboty.

  • Maniek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 20:22 ~Maniek


    Maniek~Maniek

    Bardzo mi się podoba pomysł zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Mam jednak nadzieję, że to bezpieczeństwo zostanie osiągnięte nie kosztem utrudnienia życia kierowcom tylko poprzez zmuszenie pieszych do myślenia. Dobrym rozwiązaniem byłoby ustawienie przeszkód tak aby każdy pieszy przed wejściem na przejście dla pieszych musiał pokonać przeszkodę. Wtedy kierowcy mieli by czas na dostrzeżenie pieszego wkraczającego na jezdnię, a pieszy miał by szansę na zorientowanie się, że wkracza na niebezpieczny teren i na uruchomienie nieczynnego mózgu. Do czasu ustawienia tych przeszkód dla pieszych proponuję aby pieszy bez prawa jazdy mógł przechodzić przez ulicę tylko pod opieką osoby, która ma prawo jazdy.
    selekcja naturalna~selekcja naturalna


    Puchalski nigdy nie zgodzi się na żadne spowalniacze przed przejściem dla pieszych.

    Ograniczało by to swobodę rowerzystom :)

    To może to wprowadzi w miejscach przejść pieszych przez ścieżki rowerowe?

  • fifi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 19:27 ~fifi








    Maniek~Maniek

    Bardzo mi się podoba pomysł zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Mam jednak nadzieję, że to bezpieczeństwo zostanie osiągnięte nie kosztem utrudnienia życia kierowcom tylko poprzez zmuszenie pieszych do myślenia.
    qcspps~qcspps

    Ale co takiego miałoby być kosztem kierowców? To, że mają stanąc przed przejściem i obserwować pieszych? To nie jest duży koszt dla kierowcy i jego samochodu a nagroda może być wielka, uratowanie ludzkiego życia a raczej nie zabicie kogos.

    Dla kierowcy i samochodu naciśnięcie hamulca to nie jest duży koszt. Serio, spróbuj.
    nnn~nnn

    Jak idziesz , to przed przejściem się zatrzymaj i spojrzyj czy nic nie nadjeżdża. To nie jest duży koszt. Serio, spróbuj. A może ci uratować życie.
    Dziadek tetryk~Dziadek tetryk

    W odróżnieniu od kierowcy, pieszy ma prawo być głuchy lub niedowidzący, więc dlatego zgodnie z Kodeksem drogowym, to NA KIEROWCY spoczywa obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy dojeździe do przejścia. Nie mówiąc już o prędkości 50 km/h
    selekcja naturalna~selekcja naturalna

    Przechodź tak przez tory.
    IQ w społeczeństwie wzrośnie :)
    Dziadek tetryk~Dziadek tetryk

    Nie rozmawiamy o torach kolejowych tylko o oznakowanych przejściach dla pieszych, więc może sam popracuj nad własnym IQ :-)
    matka siedzi z tyłu~matka siedzi z tyłu

    Jeśli ktoś jest tak głuchy i ślepy, że nie widzi nadjeżdżającego samochodu, to jakim cudem znalazł przejście?
    Ba, jak wyszedł z domu?

    A tory kolejowe również w Warszawie nie są rzadkością, i jeśli ktoś nie widzi samochodów, to jaką masz pewność że nie zabłądzi na tory?
    Dyskutować nie ma sensu~Dyskutować nie ma sensu


    "Dziadek tetryk" i wszystko jasne.



    ale mądrale.. giną piesi na przejściach kiedy są przepuszczani przez 1 samochód a 2gi się nie zatrzymuje.. tu jest wina kierowcy, gamonie !

  • fifi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 19:22 ~fifi

    ona~ona

    Do przejścia dla pieszych powinien prowadzić slalom między barierkami.

    dla samochodów tak samo

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 17:26 ~waw

    HGW wciąż się nie nauczyła, że donice nie zastąpią zieleni miejskiej, rowerki transportu, a błyskotki nie zastąpią klasycznej sygnalizacji świetlnej?

    Już nigdy tego nie pojmie.

  • LyingLion

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 16:29 ~LyingLion

    Krok w dobrą stronę, jeszcze dobrze byłoby, żeby pojawiał się jakiś sygnał widoczny w dzień, że ktoś jest na przejściu.

  • ona

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 15:05 ~ona

    Do przejścia dla pieszych powinien prowadzić slalom między barierkami.

  • MIESZKANIEC

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.03.2017 14:56 ~MIESZKANIEC

    A CO W DZIEN PROPONUJA. JA JESTEM ZA ŚWIATŁAMI TYPU CHCESZ PRZEJŚĆ WCISKASZ PRZYCISK. WTEDY WSZYSCY POWINNI BYĆ ZADOWOLENI. O TAKIE WALCZĘ NA KŁOBUCKIEJ 18 -TIRY,BETONIARKI STRACH DZIECI SAME PUSZCZAC DO SZKOŁY.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dziura "naprawiona" kamizelką od tygodnia czeka na załatanie

Dziura "naprawiona" kamizelką od tygodnia czeka na załatanie

Jadących ulicą Rostafińskich wita nietypowe zabezpieczenie dziury w jezdni. Została oznakowana... odblaskową kamizelką. "Zmyślność ta dech w piersi... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »