Informacje

20.03.2017 18:14 projekt zmian

Ministerstwo chce pozwolić na droższe parkowanie w centrum

SERWISY:

 


Nawet 9 złotych za godzinę w strefie płatnego parkowania - taką możliwość przewiduje nowa propozycja Ministerstwa Rozwoju. Jednak zdaniem stołecznych drogowców, trzeba też podnieść wysokość kary za parkowanie bez uiszczenia opłaty. Inaczej podwyżka nie rozwiąże problemów.


Władze stolicy od dawna mówią o podniesieniu stawek za płatne parkowanie. W płatnych strefach miasto wydało już tak dużo abonamentów dla mieszkańców, że wolnych miejsc jest jak na lekarstwo. System przestał działać, a wpisane do ustawy kwoty wiążą urzędnikom ręce. Rozwiązaniem miały być podziemne parkingi, ale ratusz nie znalazł prywatnych partnerów do inwestycji. I znów padł argument zbyt niskich stawek w strefie, które skutecznie zabiłyby ofertę - siłą rzeczy droższych - postojów podziemnych.

Stawka razy trzy

Ale pojawiło się światełko w tunelu - propozycja Ministerstwa Rozwoju, która przewiduje możliwość podniesienia opłat. Dokładnie pojawił się projekt zmiany ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz innych (napisała o nim poniedziałkowa "Gazeta Stołeczna"). Wprowadza nowy rodzaj strefy płatnego parkowania, tzn. w ścisłych centrach miast i centrach dzielnic dużych miast (chodzi o miasta powyżej 200 tys. mieszkańców).

- W tych strefach samorządy będą mogły ustalić wysokość opłaty za parkowanie w granicach trzykrotności obecnego limitu – wyjaśnił nam Paweł Nowak z Ministerstwa Rozwoju.

To oznacza, że warszawscy radni mogliby podnieść stawkę za pierwszą godzinę parkowania z 3 do 9 zł.

- Wprowadzenie przez władze miast nowej wysokości opłat nie będzie zatem możliwe w każdym mieście i nie na terenie całego miasta. Samorządy będą mogły pozostawić opłaty na obecnym poziomie. Dodatkowe przychody z tytułu ewentualnego podniesienia stawek będą zasilały kasy samorządów, a nie budżetu państwa – zaznacza Nowak.

Zbyt mała kara

O propozycje spytaliśmy Zarząd Dróg Miejskich, który opiekuje się strefą płatnego parkowania. Dyrektor Łukasz Puchalski przyznaje, że są miejsca, gdzie istnieje spory deficyt miejsc postojowych. Chodzi głównie o okolice Pałacu Kultury i Nauki czy Starego Miasta. Tam mogłaby na przykład zostać wytyczona strefa śródmiejska. Nie chce jednak mówić o ewentualnej podwyżce stawki.

- Moim zdaniem powinna jednocześnie wzrosnąć opłata dodatkowa, która teraz wynosi 50 zł. A to nie zostało przez ministerstwo wskazane do zmiany - zauważa Puchalski.

Chodzi o kary dla tych kierowców, którzy zostawiają auta w strefie płatnego parkowania, ale nie płacą za to.

– Gdy zostawiają auto w strefie na jeden dzień, to płacą około 32 złotych, a kara za cały dzień to 50, więc jest to nierównomierne – przekonuje dyrektor ZDM. Oznacza to, ze część kierowców uzna, że warto zaryzykować niepłacenie. – Dla przykładu bilet  jednorazowy komunikacji miejskiej kosztuje 4,4 złotego, a kara za jego brak ponad 250 złotych – dodaje.

Tylko 50 kontrolerów

Do tego nie zawsze kontrolerzy są w stanie obejść całą strefę. Teraz ZDM ma 50 kontrolerów, którzy chodzą parami. – Ze względów bezpieczeństwa, bo zdarzały się ich pobicia. Idą obok siebie i każdy sprawdza co drugi samochód – wyjaśniał szef drogowców w rozmowie z "Gazetą Stołeczną". I zdradził, że trwają rozmowy ze strażą miejską o stworzeniu patroli mieszanych.

Jak ministerstwo odnosi się do propozycji podniesienia opłaty dodatkowej? Najkrócej mówiąc: nie widzi takiej potrzeby.

"Statystycznie parkujemy w centrach miast na krócej niż na 3 godziny np. w Warszawie jest to niecałe półtorej godziny. Dlatego nowelizacja, w obecnym kształcie, nie przewiduje zmiany kwoty 50 zł, czyli najwyższej jaką samorządy mogą pobrać za nieuiszczenie opłaty parkingowej. Po 3 godzinach parkowania, nawet jeśli samorząd zdecyduje się podnieść opłatę godzinową trzykrotnie, wysokość tej dodatkowej wciąż będzie większa niż wysokość nieuiszczonej opłaty za ten czas" - tłumaczy przedstawiciel resortu w mailu do naszej redakcji.

Puchalski zaznacza, że projekt dopiero otwiera możliwość zmian. Ma nadzieję, że procedowany będzie w trybie rządowym, czyli z konsultacjami społecznymi.

Ministerstwo Rozwoju zapewnia, że ostateczne brzmienie przepisów nie jest przesądzone. Trwają uzgodnienia z innymi ministerstwami. Potem jeszcze prace rządowe i parlamentarne.

ZDM niebawem uruchomi aplikację ułatwiającą parkowanie w centrum Warszawy:

ran/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2017 22:05 ~Piękny Roman



    RoccoCocco~RoccoCocco

    I jeszcze raz.
    Jako mieszkaniec jednej z najstarszych ulic tego miasta, a więc i posiadacz abonamentu za 30zł rocznie - stwierdzam:
    1) że abonament ten powinien kosztować dokładnie tyle ile roczny bilet na komunikację miejską w strefie pierwszej i być wydawany tylko jeden na jedno mieszkanie
    2) że opłata za prakowanie w strefie powinna kosztować dokładnie tyle ile bilet 20 minutowy, czyli 3,40zł za każde rozpoczete 20 minut parkowania
    3) że opłacie podlegać powinno parkowanie na całym obszarze strefy (z wyłączeniem prywatnych placów), a nie tylko na wyznaczonych miejscach jak teraz
    4) że mandat za brak biletu lub abonamentu powinien wynosić dokładnie tyle ile mandat za jazdę bez biletu komunikacją miejską czyli 266zł
    5) i że wynagrodzenie za odholowanie nieprawidłowo zaparkowanych samochodów powinno być dla strażników miejskich wypłacane prowizyjne, według następującego podziału obowiązującej obecnie stawki 480zł: 100zł dla strażnika, 100zł dla miasta i 280zł dla holownika.
    Dziękuję za uwagę.
    sss~sss

    A jak już zamordujesz transport, to co? Podnosimy czynsze w centrum do poziomu szwajcarskich?
    RoccoCocco~RoccoCocco


    A jak już zamorduję korki, to transport publiczny rozkwitnie...


    Ciekawe odloty macie w tym ratuszu :D

  • RoccoCocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2017 17:38 ~RoccoCocco


    RoccoCocco~RoccoCocco

    I jeszcze raz.
    Jako mieszkaniec jednej z najstarszych ulic tego miasta, a więc i posiadacz abonamentu za 30zł rocznie - stwierdzam:
    1) że abonament ten powinien kosztować dokładnie tyle ile roczny bilet na komunikację miejską w strefie pierwszej i być wydawany tylko jeden na jedno mieszkanie
    2) że opłata za prakowanie w strefie powinna kosztować dokładnie tyle ile bilet 20 minutowy, czyli 3,40zł za każde rozpoczete 20 minut parkowania
    3) że opłacie podlegać powinno parkowanie na całym obszarze strefy (z wyłączeniem prywatnych placów), a nie tylko na wyznaczonych miejscach jak teraz
    4) że mandat za brak biletu lub abonamentu powinien wynosić dokładnie tyle ile mandat za jazdę bez biletu komunikacją miejską czyli 266zł
    5) i że wynagrodzenie za odholowanie nieprawidłowo zaparkowanych samochodów powinno być dla strażników miejskich wypłacane prowizyjne, według następującego podziału obowiązującej obecnie stawki 480zł: 100zł dla strażnika, 100zł dla miasta i 280zł dla holownika.
    Dziękuję za uwagę.
    sss~sss

    A jak już zamordujesz transport, to co? Podnosimy czynsze w centrum do poziomu szwajcarskich?


    A jak już zamorduję korki, to transport publiczny rozkwitnie...

  • odcięte małe sklepy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2017 09:40 ~odcięte…

    Ok, ale takie same opłaty, wprowadźmy na parkingach centrów handlowych :)
    Wszak HGW powinna stać na straży uczciwej konkurencji :))

  • niewolnictwo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2017 09:01 ~niewolnictwo

    Podnoszenie cen ma rozwiązać problem braku miejsc parkingowych?

    To podniesienie czynszy, rozwiąże problem mieszkaniowy!
    Podniesienie opłat za leczenie rozwiąże problem braku miejsc w szpitalach!
    Podniesienie cen biletów, zlikwiduje tłok w komunikacji!
    Drastyczne podniesienie ceny ścieków, ograniczy wydalanie.

    Genialna recepta. Ciekawe czyja?

  • lol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2017 20:16 ~lol


    qqruzNIK~qqruzNIK

    A co z mieszkańcami?
    Mieszkam w strefie. Pod domem mam kartę mieszkańca. Jednak wioząc dziecko do szkoły, przedszkola, lekarza, na zajęcia dodatkowe czy gdziekolwiek muszę płacić jak za zboże. Mój samochód i tak jest w strefie cały czas, więc nie zwiększam tu tłoku. O ile sam mogę (i tak robię) jechać rowerem lub autobusem to z dziećmi już nie jest tak łatwo. Mieszkańcy spoza strefy nie mają tego problemu. Co innego jest przyjechać raz i coś załatwić a co innego, żyć w strefie codziennie. Czy miasto pomyśli o mieszkańcach? Niby płatne parkowanie ma zachęcać do rezygnacji z przyjazdu samochodem. A mnie do czego ma zachęcić? Do zmiany placówek edukacyjnych na takie w innych dzielnicach - żebym więcej paliwa wypalał i dłużej stał w korkach, czy abym zmęczone i marudzące dzieci woził tramwajem ze szkoły na basen, judo czy naukę tańca?
    (Nie) przyjazne miasto...
    Takie tam~Takie tam


    A ilu w strefie mieszka bez samochodu? czy oni dostają tak jak Ty coś za prawie darmo. Może jakieś rekompensaty dla niezmotoryzowanych. Właśnie o to chodzi byś w ogóle przestał mieć samochód bo skoro mieszkasz w centrum to nie jest ci on potrzebny. Dzieci to twoja wymówka. dorosną zestarzejesz się i znowu będziesz miał wymówkę. A co do tego, że nie zwiększasz tłoku w strefie bo ciągle w niej jesteś. Zwiększasz i to całodobowo...
    Własność powinna rodzić obowiązki a nie przywileje...

    Czy wy jesteście jacyś ograniczeni? Dlaczego tylko osoby spoza centrum miałyby prawo mieć samochód. Samochody służą do wożenia dzikiej ilości zakupów, swoich starych rodziców do lekarza, dzieci na zajęcia i tak dalej. Może zakażecie posiadania samochodów w ogóle??? No ale sobie wtedy też, a to już boli.

  • miriam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2017 20:01 ~miriam

    v5p9ke~v5p9ke

    Czyli bogatych stać a biednych nie. A może lepiej dać każdemu po godzinie/dwie/trzy na parkowanie. Nie miałoby znaczenia limit twojego portfela a czas parkowania. A jak pracujesz w centrum to przyjeżdżaj komunikacją. A kara 3 godziny prac społecznych. Wtedy każdy czy inżynier, prezes telewizji, dyrektor, czy magazynier byliby równi wobec prawa. A chyba o to chodzi.

    Tak właśnie powinno być. W centrum parkowanie tylko dla mieszkańców - koszt niższy od opłat za parkowanie w garażu wykupionym, bo jednak nie oznacza to przydziału miejsca, tylko jego teoretyczną dostępność + dla reszty ograniczone do maks. 3 godzin i skończy się przyjeżdżanie do pracy i stawianie samochodu na 8 godzin.

  • lol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2017 19:59 ~lol

    mało~mało

    dlaczego tak mało pierwsza godzina 30 zł !!! czy ktoś próbował zaparkować w Śródmieściu. 9zł to nadal za mało żeby wysadzić z samochodów leniwców!!!

    No ale zaraz, to kto twoim zdaniem ma mieć prawo parkować w centrum, bo ktoś jednak powinien, żeby tych kontrolerów i zgraję urzędasów utrzymać. Tylko mafia, wygrani w lotto i bogaci ministrowie? To tak ma wyglądać miasto przyjazne MIESZKAŃCOM? lol.

  • sss

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2017 18:14 ~sss

    RoccoCocco~RoccoCocco

    I jeszcze raz.
    Jako mieszkaniec jednej z najstarszych ulic tego miasta, a więc i posiadacz abonamentu za 30zł rocznie - stwierdzam:
    1) że abonament ten powinien kosztować dokładnie tyle ile roczny bilet na komunikację miejską w strefie pierwszej i być wydawany tylko jeden na jedno mieszkanie
    2) że opłata za prakowanie w strefie powinna kosztować dokładnie tyle ile bilet 20 minutowy, czyli 3,40zł za każde rozpoczete 20 minut parkowania
    3) że opłacie podlegać powinno parkowanie na całym obszarze strefy (z wyłączeniem prywatnych placów), a nie tylko na wyznaczonych miejscach jak teraz
    4) że mandat za brak biletu lub abonamentu powinien wynosić dokładnie tyle ile mandat za jazdę bez biletu komunikacją miejską czyli 266zł
    5) i że wynagrodzenie za odholowanie nieprawidłowo zaparkowanych samochodów powinno być dla strażników miejskich wypłacane prowizyjne, według następującego podziału obowiązującej obecnie stawki 480zł: 100zł dla strażnika, 100zł dla miasta i 280zł dla holownika.
    Dziękuję za uwagę.

    A jak już zamordujesz transport, to co? Podnosimy czynsze w centrum do poziomu szwajcarskich?

  • RoccoCocco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2017 17:23 ~RoccoCocco

    I jeszcze raz.
    Jako mieszkaniec jednej z najstarszych ulic tego miasta, a więc i posiadacz abonamentu za 30zł rocznie - stwierdzam:
    1) że abonament ten powinien kosztować dokładnie tyle ile roczny bilet na komunikację miejską w strefie pierwszej i być wydawany tylko jeden na jedno mieszkanie
    2) że opłata za prakowanie w strefie powinna kosztować dokładnie tyle ile bilet 20 minutowy, czyli 3,40zł za każde rozpoczete 20 minut parkowania
    3) że opłacie podlegać powinno parkowanie na całym obszarze strefy (z wyłączeniem prywatnych placów), a nie tylko na wyznaczonych miejscach jak teraz
    4) że mandat za brak biletu lub abonamentu powinien wynosić dokładnie tyle ile mandat za jazdę bez biletu komunikacją miejską czyli 266zł
    5) i że wynagrodzenie za odholowanie nieprawidłowo zaparkowanych samochodów powinno być dla strażników miejskich wypłacane prowizyjne, według następującego podziału obowiązującej obecnie stawki 480zł: 100zł dla strażnika, 100zł dla miasta i 280zł dla holownika.
    Dziękuję za uwagę.

  • najmojszaRacja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2017 14:40 ~najmojszaRacja

    Zelus~Zelus

    Oczywiście, jeżeli opłaty za wjazd do Warszawy, to do każdej innej gminy też. W ten sposób przejazd do Rzeszowa czy Łodzi będzie kosztował kilkadziesiąt złotych dodatkowo.


    Słusznie. Tylko ile pojazdów wjeżdża codziennie do Warszawy a ile do Rzeszowa czy Łodzi ? hę ?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Zablokowali przejście dla pieszych. Obok przedszkola i przychodni

Zablokowali przejście dla pieszych. Obok przedszkola i przychodni

Brak miejsca do parkowania? Dla tych kierowców to nie problem. Postanowili swoje auta zostawić na przejściu dla pieszych. Nie przejęli się nawet bliskością... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »