Informacje

12.04.2017 07:00 Przebudowa DK8 w Markach

"Komunikacyjny ściek" chcą zmienić w zieloną aleję

SERWISY:

Meandrujące pasy jezdni, naturalnie zwalniające ruch, zanurzone w zieleni auta mieszkańców, wygodne i szerokie chodniki, ścieżki rowerowe ławki i kawiarniane stoliki… przy al. Piłsudskiego w Markach. Dzisiaj to brzmi jak sen, ale samorządowcy deklarują, że stanie się on jawą, kiedy ruch tranzytowy wyniesie się na obwodnicę miasta.

Do zagospodarowania jest ponad 7 kilometrów prostego jak strzała odcinka drogi krajowej numer 8 od granicy z Warszawą aż po północne krańce Marek.

Po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania obwodnicy miasta (drogi ekspresowej S8), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyremontuje al. Piłsudskiego, czyli marecką arterię, która jest królestwem zmotoryzowanych.

80 tysięcy pojazdów na dobę

- Z roku na rok uciążliwości wzrastają. Obecnie przejeżdża tędy około 80 tys. pojazdów na dobę. W większości to ruch ciężki, tiry, które rozjeżdżają miasto. Wiele ulic jest zamkniętych, nie ma prawo- i lewoskrętów, skrzyżowania są niedostosowane dla ruchu lokalnego. My to nazywamy ściekiem komunikacyjnym, inaczej nie można nazwać tej ulicy - mówi Jacek Orych burmistrz Marek.

Dlatego władze samorządu, niczym kania dżdżu, wypatrują końca budowy obwodnicy Marek, bo po nim ruch w mieście spadnie według szacunków do 20 kilku tysięcy pojazdów na dobę. W planach jest nie tylko odzyskanie drogi dla mieszkańców, ale także przekształcenie jej w miejski ciąg, skryty w zieleni, dostosowany do potrzeb pieszych i rowerzystów.

W koncepcji samorządowców, od węzła Marki do pierwszych większych zabudowań prowadzić ma okazała aleja z szerokim pasem rozdzielającym, a na nim drzewa. Zieleń ma także odgradzać ruch kołowy od rowerowego oraz pieszego. - Będzie to taka zielona brama zapraszająca do miasta. Tam jest szeroki pas z drogą serwisową, gdzie można zieleń w taki sposób urządzić – tłumaczy burmistrz.

Aleja będzie meandrować

W części śródmiejskiej nie zbraknie miejsc do zaparkowania wzdłuż ulicy. W rejonie magistratu zaplanowano parking Park and Ride. Sama droga, tam gdzie to będzie możliwe, ma meandrować, aby w naturalny sposób zachęcać kierowców do zdjęcia nóg z pedałów gazu. Na całej długości alei poprowadzona zostanie droga rowerowa.

W zamyśle władz miasta, odblokowanie skrzyżowań i dróg bocznych pozwoli na przebudowę tras komunikacji miejskiej. Nowe będą przystanki autobusowe, a chodniki wzdłuż ulicy zyskają odpowiednie parametry. Dzisiaj w niektórych miejscach trotuar ma miejscami szerokość jednej płyty, a od wielotonowych tirów oddziela pieszych tylko barierka. Bezpieczeństwo poprawią wygodne prawo- i lewoskręty.

- Chcemy wykorzystać możliwe miejsca na skwery, zieleńce, aby móc ustawić tam ławki. Żeby ulica miała nowoczesne oświetlenie i miejsca dla odpoczynku – wylicza Jacek Orych.

Na realizację ambitnych zamierzeń miasto będzie musiało poczekać do końca budowy mareckiej obwodnicy. Trzeba będzie się także dogadać z GDDKiA, która wyremontuje al. Piłsudskiego.

Od krawężnika do krawężnika

- Kontrakt zakłada remont tylko jej nawierzchni, można powiedzieć od krawężnika do krawężnika i już. To cieszy, ale jest niewystarczające jeśli chodzi o potrzeby i oczekiwania mieszkańców – zauważa włodarz miasta dodając, że w czasie trwających od kilku miesięcy rozmów z GDDKiA stara się wypracować formułę prawną, aby wspólnie poprowadzić inwestycję. - Skłonni jesteśmy, aby wziąć ją na siebie, aby to miasto było realizatorem przedsięwzięcia - dodaje.

Jak informuje GDDKiA, prowadzone są "analizy pod kątem możliwości współpracy w kwestiach związanych z realizacją zamierzeń samorządu".

- Wyrażamy wolę współpracy jednak należy pamiętać, że musimy działać zgodnie z przepisami w tym w szczególności z ustawą Prawo Zamówień Publicznych i ustawą o finansach publicznych - deklaruje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA.

Za 50 mln złotych

Sprawa jest istotna, bo koszty urządzenia tak zaplanowanej zielonej al. Piłsudskiego szacuje się na około 50 mln zł i są one niebagatelne jak na możliwości mareckiego samorządu. Burmistrz chciałby, aby część funduszy GDDKiA na remont ulicy stanowiła jeden z elementów dofinansowania. Dodatkowo liczy na środki zewnętrzne np. na budowę dróg rowerowych oraz pieniądze od firm, które w ramach modernizacji będą mogły przebudować swoje wjazdy do posesji. Do "zrzutki" dołożą się też mareccy wodociągowcy. Ci z kolei będą mogli uzupełnić i dobudować brakujące fragmenty swojej infrastruktury.

Jak szacuje burmistrz Orych, pełna przebudowa głównej arterii miasta potrwałaby około półtora roku. Jednak warto, aby mieszkańcy się przemęczyli, bo na zmianie skorzystają wszyscy, także lokalny biznes.

- Bo chociażby wiele sklepów, które mają problemy nawet z dostawami, mogą rozwinąć swoją działalność. Takie obiekty jak restauracje i kawiarnie, których w Markach brakuje, mogłyby pojawić się w tym zmodernizowanym ciągu - podsumowuje.

Niedawno opisywaliśmy sytuację na wylotówce z Warszawy w Raszynie:

skw/pm/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Lola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 17:49 ~Lola

    Buhahaha, a gdzie ta zieleń? Te kawiarnie? Wśrod tych ruder wzdłuż całej ulicy? Wsród lumpeksów i składzików złomu? Najbrzydsze miasteczko Mazowsza i deptak w środku. A kto tam będzie przesiadywał w tych kawiarniach?

  • Stach z Pustelnikaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 15:50 ~Stach z…

    Pan Burmistrz nie potrafi wyremontować ulicy Matejki i Sowińskiegood jesieni ubiegłego roku, a porywa się na wielokilometrowty przez całe |marki, Pustelnik i Strugę ciąg komunikacyjny za pieniądze godne tej nazwy -0 jaka arogancja może do nauki a nie do rządzenia i do kasy

  • Dark

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 13:28 ~Dark

    Mieszkańcy staną w korku, ale za to będą mieli gdzie się szlajać późnym wieczorem.

  • zibi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 12:44 ~zibi




    Kornik~Kornik

    Optymiści.
    Po skończeniu obwodnicy i tak nie pozbędą się innych pojazdów z tego kierunku skuszonych dodatkowo szybszą trasą przez Marki. W efekcie ludzie i tak będą stać w korku, tyle że wśród pięknej zielonej alei czekając do skrętu w prawo na S8 :D
    Miasto_WwaMiasto_Wwa


    Wątpię aby ktoś chciał stać na światłach niż lecieć S8 w kierunku Radzymina.
    fyffyfyfy~fyffyfyfy


    Biorąc pod uwagę ile samochodów zjeżdża z S8 w Prymasa, żeby potem stać całą Prymasa i Jerozolimskie, a następnie Łopuszańską i dalej, zamiast jechać przez Konotopę i łącznik przy lotnisku, tylko po to, żeby nadrobić kilka kilometrów dojazdu do Mordoru, można sądzić, że obwodnicą pojadą głównie zmuszone znakami zakazu ciężarowe, a osobówki z oszczędnymi korposzczurkami dalej będą pchać się przez Marki.
    ogarnij się~ogarnij się


    źle się czujesz, czy jesteś słojem, który mysli, że na czymś się zna.

    powiedz mi jaki jest sens jechać z Bemowa obwodnicą do Mordoru?
    żeby utknąć w korku na S2 (zjazd na Marynarską?) bez jakiejkolwiek możliwości ewentualnej ucieczki w razie jakiegoś wypadku - tak jak dzisiaj?

    nie dość że Ursusem, Łopuszańską i Marynarską jest dwa razu krócej, to jeszcze mam możliwość pojechania inna trasą/objazdem jeśli tam wszystko stanie!!!

    ale rozumiem Cię, chciałeś zaistnieć w sieci, a wystarczyło błysnąć inteligencją.....



    Sorry ale Ciebie chyba pogięło. Jeżdżę codziennie z Bemowa na mordor obwodnicą. Zajmuje mi to 20 min w jedną stronę. Korki są sporadycznie jak się jakiś ćwok stuknie. Przez Łopuszańską to 30-40 min czyli 1.5-2x dłużej. Szczególnie teraz jak metro budują. Spalam zapewne też mniej niż ty. Pozdro dla cwaniaka z wawki.

  • hahaha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 12:41 ~hahaha




    Kornik~Kornik

    Optymiści.
    Po skończeniu obwodnicy i tak nie pozbędą się innych pojazdów z tego kierunku skuszonych dodatkowo szybszą trasą przez Marki. W efekcie ludzie i tak będą stać w korku, tyle że wśród pięknej zielonej alei czekając do skrętu w prawo na S8 :D
    Miasto_WwaMiasto_Wwa


    Wątpię aby ktoś chciał stać na światłach niż lecieć S8 w kierunku Radzymina.
    fyffyfyfy~fyffyfyfy


    Biorąc pod uwagę ile samochodów zjeżdża z S8 w Prymasa, żeby potem stać całą Prymasa i Jerozolimskie, a następnie Łopuszańską i dalej, zamiast jechać przez Konotopę i łącznik przy lotnisku, tylko po to, żeby nadrobić kilka kilometrów dojazdu do Mordoru, można sądzić, że obwodnicą pojadą głównie zmuszone znakami zakazu ciężarowe, a osobówki z oszczędnymi korposzczurkami dalej będą pchać się przez Marki.
    Miasto_WwaMiasto_Wwa

    Korposzczury na paliwie korpo będą cisnąć obwodnicą ;)


    zależy jak ich liczą, bo jak przełożony patrzy to i pchać samochód potrafią

  • Miasto_Wwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 11:39 Miasto_Wwa

    S8 to nie obwodnica to droga lokalna w mieście... dlatego dzwony wypadki i korki są..





    Kornik~Kornik

    Optymiści.
    Po skończeniu obwodnicy i tak nie pozbędą się innych pojazdów z tego kierunku skuszonych dodatkowo szybszą trasą przez Marki. W efekcie ludzie i tak będą stać w korku, tyle że wśród pięknej zielonej alei czekając do skrętu w prawo na S8 :D
    Miasto_WwaMiasto_Wwa


    Wątpię aby ktoś chciał stać na światłach niż lecieć S8 w kierunku Radzymina.
    fyffyfyfy~fyffyfyfy


    Biorąc pod uwagę ile samochodów zjeżdża z S8 w Prymasa, żeby potem stać całą Prymasa i Jerozolimskie, a następnie Łopuszańską i dalej, zamiast jechać przez Konotopę i łącznik przy lotnisku, tylko po to, żeby nadrobić kilka kilometrów dojazdu do Mordoru, można sądzić, że obwodnicą pojadą głównie zmuszone znakami zakazu ciężarowe, a osobówki z oszczędnymi korposzczurkami dalej będą pchać się przez Marki.
    ogarnij się~ogarnij się


    źle się czujesz, czy jesteś słojem, który mysli, że na czymś się zna.

    powiedz mi jaki jest sens jechać z Bemowa obwodnicą do Mordoru?
    żeby utknąć w korku na S2 (zjazd na Marynarską?) bez jakiejkolwiek możliwości ewentualnej ucieczki w razie jakiegoś wypadku - tak jak dzisiaj?

    nie dość że Ursusem, Łopuszańską i Marynarską jest dwa razu krócej, to jeszcze mam możliwość pojechania inna trasą/objazdem jeśli tam wszystko stanie!!!

    ale rozumiem Cię, chciałeś zaistnieć w sieci, a wystarczyło błysnąć inteligencją.....
    WAW~WAW

    Z Mordoru wracałem wiele Razy na Bemowo .. bardziej opłaca sie przez centrum :) al JPII przy Mariocie nad Wiaduktem przejezdzać niecała godzinka byłem w Domu a przez Obwodnice ..czasem i 2 godziny:/ to zajmowało taki tam kocioł dlatego jeżdżę przez centrum w Weekendy obwodnica jak najbardziej lux :) i w nocy:)

  • szpakowaty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 11:36 ~szpakowaty

    Burmistrz jest najwyraźniej zwolennikiem komunikacji pieszej i na hulajnogach, skoro używa mało eleganckiego zwrotu "komunikacyjny ściek". Pora może jednak przypomnieć sobie, że żyjemy w XXI wieku.

  • Miasto_Wwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 11:26 Miasto_Wwa



    Kornik~Kornik

    Optymiści.
    Po skończeniu obwodnicy i tak nie pozbędą się innych pojazdów z tego kierunku skuszonych dodatkowo szybszą trasą przez Marki. W efekcie ludzie i tak będą stać w korku, tyle że wśród pięknej zielonej alei czekając do skrętu w prawo na S8 :D
    Miasto_WwaMiasto_Wwa


    Wątpię aby ktoś chciał stać na światłach niż lecieć S8 w kierunku Radzymina.
    fyffyfyfy~fyffyfyfy


    Biorąc pod uwagę ile samochodów zjeżdża z S8 w Prymasa, żeby potem stać całą Prymasa i Jerozolimskie, a następnie Łopuszańską i dalej, zamiast jechać przez Konotopę i łącznik przy lotnisku, tylko po to, żeby nadrobić kilka kilometrów dojazdu do Mordoru, można sądzić, że obwodnicą pojadą głównie zmuszone znakami zakazu ciężarowe, a osobówki z oszczędnymi korposzczurkami dalej będą pchać się przez Marki.

    Korposzczury na paliwie korpo będą cisnąć obwodnicą ;)

  • wafelek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 11:20 ~wafelek




    Kornik~Kornik

    Optymiści.
    Po skończeniu obwodnicy i tak nie pozbędą się innych pojazdów z tego kierunku skuszonych dodatkowo szybszą trasą przez Marki. W efekcie ludzie i tak będą stać w korku, tyle że wśród pięknej zielonej alei czekając do skrętu w prawo na S8 :D
    Miasto_WwaMiasto_Wwa


    Wątpię aby ktoś chciał stać na światłach niż lecieć S8 w kierunku Radzymina.
    fyffyfyfy~fyffyfyfy


    Biorąc pod uwagę ile samochodów zjeżdża z S8 w Prymasa, żeby potem stać całą Prymasa i Jerozolimskie, a następnie Łopuszańską i dalej, zamiast jechać przez Konotopę i łącznik przy lotnisku, tylko po to, żeby nadrobić kilka kilometrów dojazdu do Mordoru, można sądzić, że obwodnicą pojadą głównie zmuszone znakami zakazu ciężarowe, a osobówki z oszczędnymi korposzczurkami dalej będą pchać się przez Marki.
    ogarnij się~ogarnij się


    źle się czujesz, czy jesteś słojem, który mysli, że na czymś się zna.

    powiedz mi jaki jest sens jechać z Bemowa obwodnicą do Mordoru?
    żeby utknąć w korku na S2 (zjazd na Marynarską?) bez jakiejkolwiek możliwości ewentualnej ucieczki w razie jakiegoś wypadku - tak jak dzisiaj?

    nie dość że Ursusem, Łopuszańską i Marynarską jest dwa razu krócej, to jeszcze mam możliwość pojechania inna trasą/objazdem jeśli tam wszystko stanie!!!

    ale rozumiem Cię, chciałeś zaistnieć w sieci, a wystarczyło błysnąć inteligencją.....


    Gość ma rację, ty jej nie masz. Dłużej stoisz do ronda zesłańców syberyjskich niż on objedzie całą obwodnicę.
    Jadąc obwodnicą nie musisz jechać S79, można dostać się kilkoma innymi drogami, ale najważniejsze ominąć słojową trasę z rondem zesłańców po środku.

  • WAW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2017 11:06 ~WAW




    Kornik~Kornik

    Optymiści.
    Po skończeniu obwodnicy i tak nie pozbędą się innych pojazdów z tego kierunku skuszonych dodatkowo szybszą trasą przez Marki. W efekcie ludzie i tak będą stać w korku, tyle że wśród pięknej zielonej alei czekając do skrętu w prawo na S8 :D
    Miasto_WwaMiasto_Wwa


    Wątpię aby ktoś chciał stać na światłach niż lecieć S8 w kierunku Radzymina.
    fyffyfyfy~fyffyfyfy


    Biorąc pod uwagę ile samochodów zjeżdża z S8 w Prymasa, żeby potem stać całą Prymasa i Jerozolimskie, a następnie Łopuszańską i dalej, zamiast jechać przez Konotopę i łącznik przy lotnisku, tylko po to, żeby nadrobić kilka kilometrów dojazdu do Mordoru, można sądzić, że obwodnicą pojadą głównie zmuszone znakami zakazu ciężarowe, a osobówki z oszczędnymi korposzczurkami dalej będą pchać się przez Marki.
    ogarnij się~ogarnij się


    źle się czujesz, czy jesteś słojem, który mysli, że na czymś się zna.

    powiedz mi jaki jest sens jechać z Bemowa obwodnicą do Mordoru?
    żeby utknąć w korku na S2 (zjazd na Marynarską?) bez jakiejkolwiek możliwości ewentualnej ucieczki w razie jakiegoś wypadku - tak jak dzisiaj?

    nie dość że Ursusem, Łopuszańską i Marynarską jest dwa razu krócej, to jeszcze mam możliwość pojechania inna trasą/objazdem jeśli tam wszystko stanie!!!

    ale rozumiem Cię, chciałeś zaistnieć w sieci, a wystarczyło błysnąć inteligencją.....

    Z Mordoru wracałem wiele Razy na Bemowo .. bardziej opłaca sie przez centrum :) al JPII przy Mariocie nad Wiaduktem przejezdzać niecała godzinka byłem w Domu a przez Obwodnice ..czasem i 2 godziny:/ to zajmowało taki tam kocioł dlatego jeżdżę przez centrum w Weekendy obwodnica jak najbardziej lux :) i w nocy:)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Mistrz parkowania przed komisariatem. Nie zainteresował policjantów

Mistrz parkowania przed komisariatem. Nie zainteresował policjantów

Przejechał radiowóz, przeszedł policjant. Honda zaparkowana w taki sposób, że ograniczała widoczność i blokowała chodnik, nie wzbudziła zainteresowania... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »