Informacje

09.09.2014 21:56 prace na wylotówce na janki

Kładą długowieczny asfalt. "Rekordowa gwarancja"

SERWISY:


Kawałek asfaltu pod Warszawą jest dla drogowców jak wieża Eiffla dla turystów. Przyjeżdżają specjalnie na budowę wylotówki na Janki, by go zobaczyć. Skąd takie zainteresowanie? Sprawdzał to Łukasz Wieczorek, reporter programu "Polska i  Świat" TVN24.

- Osiemnaście lat gwarancji - to jest rekordowa gwarancja nie tylko w skali Europy, ale i światowej - mówi dr inż. Igor Ruttmar, TPA Instytut Badań Technicznych.

Chodzi o asfalt, który drogowcy kładą na budowanym fragmencie trasy S8, w okolicy węzła Janki Małe. Bez generalnych remontów ma wytrzymać pół wieku, gdy zwykły wytrzymuje 20 lat. Jak to się dzieje?

Dr Ruttmar wymyślił specjalną mieszankę antyzmęczeniową - 8 centymetrowa warstwa ma sprawić, że droga pod naciskiem ciężkich aut nie będzie się rozpadać. - Ona jest bardziej elastyczna i te naprężenia od ruchu, rozciągające na spodzie tej warstwy, są eliminowane i praktycznie nie dochodziło, nawet podczas testów, do żadnych efektów zmęczeniowych - wyjaśnia Ruttman.

Testy sprawdzające

Testy nowej nawierzchni  zaczęła już Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy chcą sprawdzić, czy warto wydawać 20 proc. więcej pieniędzy na nowe rozwiązanie. Czyli, czy nowa nawierzchnia lepiej niż dotychczasowa wytrzyma upały, siarczyste mrozy i nacisk ciężarówek.

- Jeżeli testy wypadną pozytywnie, planujemy, żeby wykonawca ułożył taką nawierzchnię na całej długości trasy S8: Opacz-Paszków - mówi Małgorzata Tarnowska, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Warszawie.

Polscy kierowcy jednak nie dowierzają w magię długowiecznego asfaltu. Wiele nowych dróg, niedługo po otwarciu nadawała się do remontu. W przypadku "długowiecznej" nawierzchni, pierwszy remont ma być niezbędny dopiero za 10 lat. I tylko warstwy ścieralnej, czyli tej po której jeździmy samochodami.

Wylotówka na Janki

Umowa na budowę 11-kilometrowego odcinka trasy ekspresowej S8- Opacz- Janki Małe- Paszków została podpisana w kwietniu 2014 roku. Jak informują drogowcy ma być gotowy na przełomie 2015 i 2016 roku.

Łukasz Wieczorek,su/ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • valdi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 18:04 ~valdi

    Igor Rutmar nie wymyślił niczego nowego. Nawierzchnie długowieczne są stosowane od 20 lat w USA i Anglii. On ten pomysł po prostu skopiował. To dobrze ale, że wymyślił to nadużycie.

  • Ńik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 23:21 ~Ńik

    mal~mal

    Czy wynalazca wział poprawkę na rozkradanie połowy materiału przy budowie dróg w polsce?


    Piątka! Z podkładu nawet więcej niż połowy, bo nie widać...

  • szmal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2014 21:42 ~szmal

    Pokażcie mi droge w Warszawie, która wytrzymała bez remontu chociaz 10lat i nie jest podziurawiona lub nierówna.

  • mal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2014 14:23 ~mal

    Czy wynalazca wział poprawkę na rozkradanie połowy materiału przy budowie dróg w polsce?

  • ech

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2014 12:34 ~ech

    kocopał~kocopał

    Nie wiem skąd się wzięło kruszywo w tej podbudowie wystarczy jechać pod maximusa do Janek albo na Marki zobaczycie z czego robi się prawdziwą podbudowę z gliny wymieszanej z pyłem kominowym. A jak się zaczną robić koleiny to postawi się ograniczenie tonażowe byle portfele były pełne


    Nie zrobi się.

    Nowo budowana droga w ciągu międzynarodowym ma wytrzymywać 10t nacisku na oś.

  • BoTak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2014 01:02 ~BoTak

    w żadnym razie nieopłacalny patent poniważ 20% więcej będzie teraz rozkradane... a drogi dalej będą się psuć bo drogowcy muszą mieć pracę......

  • srrry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 23:05 ~srrry

    W Polsce 3/4 dróg jest wykonane z długowiecznego asfaltu. Istnieją 50 lat i nikt tego nie remontuje. Tak więc żadna nowość

  • konrad

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 22:54 ~konrad

    I tak będą kłaść gorszy bo tańszy w przetargu.

  • drogowiec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 20:05 ~drogowiec

    kocopał- z gliny stabilizowanej tefrą wykinuje sie nasypy w całej europie i jakos jest ok, poza tym są to nasypy wykonywane do -120 cm, reszta to tzw konstrukcja czyli pospołka, kamień stabilizacja,asfalt, więc nie pieprz popeliny.

  • Kocik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2014 19:44 ~Kocik

    pezik~pezik

    W Polsce jest kilka kawałków dróg, które mają taką nawierzchnie!!!! Skąd wiem? Bo ponad 50 lat nikt tego nie remontuje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dobre!! :))

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Ściana bluzgu i nienawiści

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Rowerzyści-widma na ulicach

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Te słupki się zginają

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Pożar przy peronach na Centralnym

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: "Duda, drugi raz się nie uda"

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Beton nie stężał, ktoś zdążył go zniszczyć

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Na metrze Wilanowska wciąż trwają lata 90.

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Mistrzowie parkowania na Balladyny. "Nie da się przejść"

Mistrzowie parkowania na Balladyny. "Nie da się przejść"

Dwa nieprawidłowo zaparkowane samochody w tym samym czasie i na tej samej ulicy. Na warszawa@tvn.pl dostaliśmy zdjęcia mistrzów parkowania z Mokotowa. Daewoo i... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »