Informacje

21.12.2016 18:17 węższa ulica, więcej zieleni, zwarte pierzeje

Centrum przesuwa się na zachód. Towarowa musi się zmienić

SERWISY:


Dziś jest miejską autostradą wygodną przede wszystkim dla kierowców. Jutro może być handlową ulicą, z zielenią, ścieżkami rowerowymi, przemyślaną architekturą i usługami w parterach. Poznaliśmy wnioski z warsztatów architektonicznych, które określiły kierunek zmian ul. Towarowej.

- Centrum Warszawy przesuwa się na zachód. Najpierw było nim Stare Miasto, potem okolica Pałacu Kultury, niebawem będzie to nowa Wola – zauważył Piotr Sawicki, urbanista i jeden z autorów opracowania. Wynika to wielu czynników, najważniejszym jest ogromny potencjał tkwiący w terenach poprzemysłowych. Wielkie zakłady, które działały tu do lat 90. albo upadły, albo wyniosły się za miasto, albo nie potrzebują już tak dużej powierzchni. Do tego dochodzi dobra komunikacja: tramwaje, autobusy i druga linia metra. – Tu może dojść do podwojenia wielkości powierzchni biurowej, ale ten boom powinien się odbywać w sposób zaplanowany – mówił.

Centrum tego nowego centrum będzie Towarowa, dlatego jej kształt i charakter wymaga gruntownego przemyślenia. Tę świadomość najwyraźniej mają także urzędnicy ratusza, stąd zaangażowanie miasta w warsztaty projektowe, których celem było opracowanie programu zmian na najbliższe lata. Zorganizowały je Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich i Wolskie Centrum Kultury. Trwały prawie rok.

Do udziału zaproszono sześć zespołów, które przedstawiły najlepsze koncepcje ulicy (opisaliśmy je na tvnwarszawa.pl). Stały się one punktem wyjścia do dalszych prac w gronie ekspertów, ale z uwzględnieniem "czynnika społecznego" (konsultacje, dyskusje, wystawa, spacer).  W prace zaangażowali się także dwaj deweloperzy inwestujący w okolicy: Ghelamco i Skanska. Wnioski zawarto w blisko 90-stronicowej książeczce, której premiera odbyła się we wtorek.

Plusy i minusy Towarowej

Autorzy wskazują w niej mocne strony Towarowej: położenie blisko centrum, jasny układ urbanistyczny, czytelną siatkę ulic, dobrą komunikację, zróżnicowanie tkanki miejskiej (jak to celnie opisał Sawicki: "typowy warszawski bałaganik"). Dostrzegają także "miękkie" atuty, jak tożsamość dzielnicy, płynąca z przemysłowej (np. Browary Warszawskie i Fabryka Norblina) i żydowskiej przeszłości, czy prężenie działające instytucje kultury - przede wszystkim Muzeum Powstania Warszawskiego, ale także Muzeum Woli czy Stację Muzeum.

Punktują wady ulicy: szerokość, a w konsekwencji duży ruch kołowy, niską jakość przestrzeni publicznej  (brak zieleni, nadmiar parkingów), chaos wizualny, niski stopień przywiązania do miejsca i poczucia lokalnej tożsamości mieszkańców, oddalenie zabudowy od ulicy, stosunkowo niewielki udział funkcji mieszkaniowej.

- Towarowa jest silną barierą, pamiętam ją z dzieciństwa jako krawędź, za którą jest koniec świata. Nie miała szczęścia, żeby stać się dobrą przestrzenią publiczną – podsumował Piotr Sawicki. Co zrobić, aby taką się stała?

Nie powtórzyć błędów Mordoru

Architekci wskazują kilka priorytetowych działań dla miasta i biznesu. Wskazują m.in. na konieczność zróżnicowania funkcji (tak aby zapobiec biurowej homogeniczności - casus Mordoru na Domaniewskiej), wraz z otwarciem się na "czystą produkcję" (nowe technologie, centra badawcze). Zalecają unikanie koncentracji funkcji handlowych i usługowych w jednym miejscu, promowanie zabudowy wielofunkcyjnej. Wieżowce (plany miejscowe przewidują ich nawet kilkanaście) powinny być budowane rozsądnie, aby nie tworzyły "stref wiecznego cienia i nie zaburzały przewietrzania". Dużo uwagi poświęcają przestrzeni publicznej – ma być wysokiej jakości, tworzona przez zwarte pierzeje i usługi w parterach.

Istotnym elementem zmian jest zwężenie Towarowej do dwóch pasów.

"Już teraz obecny przekrój 2x3 jest niekonsekwentny – wylot z placu Zawiszy w kierunku ronda Daszyńskiego ma tylko dwa pasy ruchu, dopiero później jezdnia rozszerza się do trzech pasów. Zwężenie nie byłoby więc rewolucyjną zmianą" – zauważa w dokumencie architekt Daniel Piotrowski. Dalej postuluje zmniejszenie szerokości pasa, po którym poruszają się tramwaje do niezbędnego minimum (na przystanki i lewoskręty).

"Wzdłuż jezdni, tam gdzie to możliwe, należy umieścić równoległe miejsca postojowe, dając tym szanse na dodatkowe zwiększenie dostępności i atrakcyjności potencjalnych usług w parterach budynków" – pisze Piotrowski.

Przesunąć obwodnicę na zachód

Taki ruch wymaga jednak strategicznej decyzji władz miasta – poprowadzenia obwodnicy Śródmieścia równoległą al. Prymasa Tysiąclecia. Takiego rozwiązania nie wykluczał w lutym ówczesny wiceprezydent Warszawy Jack Wojciechowicz, a Michał Olszewski, dziś odpowiadający za architekturę, też zdaje się być zwolennikiem takiego rozwiązania. Otwarcie dążenie do zmniejszenia przekroju jezdni zapowiedziała architekt miasta Marlena Happach.

Ale ostateczną decyzję oboje uzależniają od wyników trwających analiz komunikacyjnych, przypominają, że ulica jest istotną częścią układu komunikacyjnego miasta. Natomiast Piotr Sawicki zauważył, że al. Prymasa Tysiąclecia już spełnia parametry obwodnicy, ale problemem może być jej połączenie z ul. Słomińskiego w okolicy Powązek.

- Zmniejszenie przekroju samo w sobie nie sprawi, że ulica stanie się miejska. Samą przemianą przestrzenną nie zrealizuje się celu poprawy jakości przestrzeni, muszą "zagrać" partery, to praca na lata - oceniła Happach. Dyrektor Biura Architektury dopuściła też, że zwężenie ulicy "na próbę" na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu.

Jako przykład takiego prototypu, który ma sprawdzić zasadność działań podała Pokój na lato. Lokal "przyklejony" do ogrodzenia Muzeum Powstania Warszawskiego od ul. Towarowej miał zweryfikować zasadność otwarcia się instytucji na tę stronę (dziś jest do niej zwrócony "plecami", wejście główne znajduje się od ul. Przyokopowej). W ocenie Happach, jego sukces dowiódł konieczności takiego zwrotu.

Dowodem na to, że za słusznymi postulatami idą także realne działania jest plan miejscowy dla tego terenu. - 9 stycznia zostanie wyłożony projekt planu zagospodarowania przestrzennego dla muzeum. Wszystko, co wymienione w wytycznych - nowa strefa wejściowa od Towarowej, nowa zabudowa z dodatkowym programem usługowym, przykrycie dachem całego dziedzińca – zostało w nim uwzględnione – zdradziła Marlena Happach.

Urzędowo-biznesowa koalicja

Także wiceprezydent Michał Olszewski przekonywał, że dokument nie będzie tylko zbiorem pobożnych życzeń.

– Pierwszy projekt wybrany w warsztatach dotyczył Pragi i pochodzi z 2014 roku. Został przekuty w szereg rekomendacji, które przełożyły się na Program Rewitalizacji Pragi uchwalony już rok później – zauważył. Ale sukces całego procesu uzależniał od współpracy firm, które inwestują w okolicy. – Mamy nadzieję, że uda się to przekuć we wspólne projekty miasta z sektorem prywatnym. Realizacja konkretnych przedsięwzięć wymaga budowy takiej koalicji – podsumował Olszewski.

 

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • nbzl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2017 02:01 ~nbzl

    I tak prawie nic nie zostało z przedwojennej Warszawy

  • Lepiej dla Woli

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.02.2017 13:08 ~Lepiej dla Woli

    Do z Woli.
    Ja również mieszkam na Woli od 47 lat , od urodzenia. Pamiętam jak budowali nitkę w kierunku Ronda Babka. Jak Okopowa wyglądała wcześniej, jeden p-as w jedną , drugi w drugą po zachodniej stronie ulicy. Ktoś pomyślał, poszerzył ulicę i dobrze.
    A przez zwężone umysły tych od blokowania tj zwężania ulic wzrosną tylko korki.
    Upłynnienie ruchu czyli np budowa skrzyżowania dwupoziomowego Towarowa Solidarności, , Leszno Okopowa.
    I jeszcze jedno, likwidacja części lewoskrętów.

  • Kot z

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2017 16:51 ~Kot z

    Dobrze, że już do Centrum i na Wole nie jeżdżę. Człowiek zdrowszy i nie musi się męczyć z ciasnotą i brakiem miejsc parkingowych.

  • Albor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.01.2017 08:48 Albor

    "Istotnym elementem zmian jest zwężenie Towarowej do dwóch pasów."

    Kretynizm zwężania ulic przybiera rozmiary epidemii.
    Kretynizm zwłaszcza w miejscu gdzie szerokości wystarcza na wszystko.

  • tra

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.12.2016 20:42 ~tra

    Mieszkam tutaj już od 47 lat i jestem kolejnym pokoleniem z Warszawy. Do niedawna mieszkalo się i parkowało dosyć łatwo w Warszawie ale ostatnie pomysly o parkowaniu wzdłuż ulic i zwężaniu ich tylko pogarszają sytuacje dla mieszkańców.
    Rozumiem ,że jak się wyniosę pod Warszawę to znowu będzie biadolenie urzędników, że podatków ludzie nie płacą w stolicy.

  • markus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.12.2016 14:31 ~markus

    Centrum przesuwa się na zachód, bo w centrum nie da się zaparkować samochodu, ale to do światłych umysłów nie trafia. A co do zwężania ulic: przedwczoraj późnym popołudniem w wyniku zwężania ulic przejechanie 5,92 km zajęło mi 1 godzinę i 23 minuty. Brawo wy!

  • Axel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.12.2016 14:18 ~Axel


    Z WOLI~Z WOLI

    Kto nie mieszka na Woli (czy ogólnie w dzielnicach centralnych) niech się nie wypowiada. Proponowane zmiany idą w dobrym kierunku. Trzeba miasto odebrać przyjezdnym i przejezdnym, a oddać mieszkańcom. Ludzie muszą się przesiąść do komunikacji miejskiej, inaczej zawsze będzie smród, smog i hałas. Nie oczekuję oazy spokoju w dzielnicach centralnych, ale miasto i jego mieszkańcy są rozjeżdżani przez samochody. Transport publiczny powinien mieć oczywiście priorytet, co oznacza buspasy na wszystkich głównych arteriach, w tym na Towarowej. Dla ścisłości, sam poruszam się po mieście komunikacją miejską. Jest północna i zachodnia (oraz częściowo południowa) odwodnica - tam należy wypchnąć cały tranzyt, także pasażerski. Sam tak jeżdżę z Woli na południe Wawy. Generalnie trzeba dążyć do zamknięcia centrum dla samochodów (oczywiście z wyjątkami dla mieskańców czy dostaw) w obrębie Towarowej-Okopowej, Jerozolimskich, Wisłostrady i Słomińskiego. Tylko trzeba pozbyć się wszystkich mikołajów ze środków komunikacji miejskiej...
    Z nieWOLI~Z nieWOLI

    Przejdź się do Arsenału i zobacz jaki priorytet dostały tam pojazdy komunikacji miejskiej po dostosowaniu skrzyżowania do ruchu pieszego. To są zmiany w dobrym kierunku?
    Tramwaje pełne ludzi (przyjezdnych? przejezdnych?) dwa razy zapuszczają korzenie przed przejściem dla pieszych, bo najpierw nie są wpuszczane na przystanek a potem długo nie są z tego przystanku wypuszczane (żeby piesi przez pełne dwie minuty mogli sobie swobodnie przechodzić z jednej strony torów na drugą i z powrotem).
    Kolejne zmiany wcale nie idą w dobrym kierunku. Chyba, że ktoś rzeczywiście wszędzie chodzi pieszo.


    Trzeba się było przenieść na wieś jak chcesz żyć zdrowo a nie "odbierać miasto przyjezdnym i przejezdnym", bo ty tak chcesz. Miasto to nie jest twoja prywatna własność.

  • Matei

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.12.2016 14:14 ~Matei

    Ktoś zdrowo zaszalał podając jako wadę "nadmiar parkingów oraz oddalenie zabudowy od ulicy". Jak mam rozumieć dążymy do tego, aby wcale nie było parkingów, tak jak to jest w ścisłym centrum, gdzie znalezienie miejsca graniczy z cudem? Nie zapominajmy, że nie da się całkowicie wyeliminować ruchu kołowego nie stawiając na rogatkach zakazu wjazdu i patrolu policji zaraz za nim. A to też wymagałoby infrastruktury w postaci parkingów i zajezdni, żeby Ci kierowcy mogli się w coś przesiąść! Co do oddalenia zabudowy to przy rondzie Zawiszy budynki są przy drodze, że prawie nie ma miejsca na chodnik, więc nasi urzędnicy chcą zrobić podobnie na całej długości ulicy? Tak, żeby samochody jechały od razu pod oknami? Niby czegoś w tych szkołach uczą, a nasi urbaniści skaczą ze skrajności w skrajność - jednego dnia "Warszawiacy potrzebują przestrzeni", a za dwa tygodnie "Tu jest za dużo miejsca, dobudujmy jeszcze po BUSpasie"

  • yunan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.12.2016 14:09 ~yunan


    Z WOLI~Z WOLI

    Generalnie trzeba dążyć do zamknięcia centrum dla samochodów (oczywiście z wyjątkami dla mieskańców czy dostaw) w obrębie Towarowej-Okopowej, Jerozolimskich, Wisłostrady i Słomińskiego.
    Kracho~Kracho
    Przypominam, że konkurs na idiotę roku trwa jeszcze 9 dni...


    A dlaczego z wyjątkami dla mieszkańców? Niby oni lepsi? Zawalają ulice swoimi samochodami, które poruszają raz w tygodniu, a podatek od nieruchomości płacą taki sam jak mieszkaniec Białołęki, Ursynowa czy Bemowa. Jak wyrzucać samochody z ulic i chodników, to wszystkie - niech sobie ci najlepsi warszawiacy ze Śródmieścia zbudują parkingi podziemne pod kamienicami albo w podwórkach wyznaczą wystarczającą ilość miejsc parkingowych i będzie porządek.

  • Eset

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.12.2016 13:44 ~Eset

    wolak~wolak

    Zwężą, a potem będą 10 lat poszerzać, jak Marynarską. Wiwat #dobrazmiana

    to nie jest ekipa #dobrazmiana, to jest ekipa HGW czyli #zebybylotakjakbylo

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Straż założyła blokadę, ale handel z poloneza kwitnie

Straż założyła blokadę, ale handel z poloneza kwitnie

Nazwę dla takiego punktu sprzedaży detalicznej można by wybrać w konkursie. Możliwości jest wiele: PHU "Biały Polonez", Punkt Handlowy "Żółta... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »