Informacje

29.08.2015 07:18 "Sprawa jest bardziej skomplikowana"

Krytykują projekt mostu Krasińskiego. "Są pilniejsze wydatki"

SERWISY:


Mieszkańcy i organizacje społeczne z Żoliborza oraz Pragi chcą zorganizowania szerokich konsultacji społecznych w sprawie planowanej budowy mostu Krasińskiego łączącego te dwie dzielnice. Ich zdaniem inwestycja w takim kształcie nie spełnia "realnych potrzeb mieszkańców Warszawy".

W lipcu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosił przetarg na aktualizację dokumentacji projektowej Trasy Mostu Krasińskiego, który w przyszłości ma połączyć Żoliborz z Pragą Północ. Plany drogowców wzbudziły spore poruszenie wśród mieszkańców i organizacji społecznych z tych dzielnic.

Wystosowano petycję do prezydent Warszawy o zorganizowanie szerokich konsultacji społecznych w tej sprawie. "Przeprowadzenie ich jest niezbędne, aby w trakcie aktualizacji projektu Trasy Mostu Krasińskiego uwzględnić zmiany, jakie zaszły od momentu powstania projektu i dostosować go do potrzeb mieszkańców. Realizacja takich działań pozwoli jednocześnie uniknąć w przyszłości wieloletniego sporu wokół inwestycji, podobnego do szeroko opisywanej w mediach sprawy przebiegu Trasy Świętokrzyskiej na jej praskim odcinku" – twierdzą sygnatariusze listu, czyli między innymi: Stowarzyszenie Żoliborzanie, Rada Kolonii Śliwice, Zielone Mazowsze czy Forum Rozwoju Warszawy.

Mocne zarzuty

W piśmie do Hanny Gronkiewicz-Waltz wyszczególniono wady budowy tej przeprawy przez Wisłę, a zwłaszcza kwestię szerokiej jezdni dla samochodów. Zdaniem społeczników budowa drogi kierującej ruch do centrum miasta jest sprzeczna ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy oraz pogorszy jakość powietrza w tym rejonie.

Mieszkańcy obawiają się też, że trasa mostu mogłaby zlikwidować tereny zielone przy osiedlu Śliwice na Pradze oraz zagrozi "wartościom zabytkowym starej części Żoliborza".

Wadliwe konsultacje

Choć sygnatariusze listu przyznają, że konsultacje w sprawie mostu już się odbyły, to warto je powtórzyć. "Spotkania informacyjne organizowane 8 lat temu przebiegały w sposób daleki od standardów prowadzenia konsultacji społecznych, a ich wyników nie można uznać za odzwierciedlenie woli mieszkańców – zgłaszane uwagi nie zostały uwzględnione, co więcej, wprowadzono do projektu zmiany zdecydowanie przez mieszkańców odrzucone" – piszą w petycji.

Dodają również, że w ciągu ośmiu lat zmieniło się samo miasto. Gdy przygotowano projekt przygotowywano projekt Trasy Mostu Krasińskiego, metro kończyło się na placu Wilsona, a jedyną przeprawą przez Wisłę na północ od Śródmieścia był most Grota-Roweckiego. "Tymczasem w roku 2015 jest już metro na Pradze, most Grota został poszerzony oraz zbudowano most Północny" – czytamy w liście do prezydent.

"Są pilniejsze wydatki"

Jak czytamy w petycji, społecznicy uważają, że Warszawa ma pilniejsze wydatki niż budowa akurat tej przeprawy. "Przyspieszenie budowy Trasy Mostu Krasińskiego, której koszt szacowany jest na 700 mln zł, trudno racjonalnie wytłumaczyć w sytuacji, gdy brakuje środków na kilka innych, odwlekanych od lat inwestycji" – tłumaczą w piśmie. Ich zdaniem za te pieniądze można: dokończyć obwodnicę Pragi lub dofinansować dalsze odcinki drugiej linii metra.

"Zwracamy się zatem z prośbą o przeprowadzenie konsultacji społecznych (…) i niepodejmowanie pochopnych decyzji o rozpoczęciu tej inwestycji. Konsultacje społeczne pozwolą uzgodnić interesy i oczekiwania różnych grup oraz dostosować projekt inwestycji do potrzeb mieszkańców – warto rozmawiać z warszawiakami!" – apelują społecznicy.

Poprosiliśmy o komentarz do tej petycji Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. – Sprawa jest bardziej skomplikowana niż się wydaje. Dziś już nie zdążymy odpowiedzieć. Ale prosimy o pytania w tej sprawie, postaramy się do nich ustosunkować jak najszybciej – usłyszeliśmy w piątek po godzinie 15 od Małgorzaty Gajewskiej, rzeczniczki ZMiD. Pytania wysłaliśmy, na odpowiedzi czekamy.

Od lat tylko na papierze

Pierwsze plany budowy mostu powstały w okresie międzywojennym. Wszystko przerwała II wojna światowa. Potem powstała ul. Krasińskiego wraz z rezerwą tramwajową, ale mostu wciąż brakuje.

W 2006 roku przeprawę na listę swoich inwestycyjnych obietnic, które powstaną do 2014 roku, wpisała Hanna Gronkiewicz-Waltz. Pozostaje ona do dzisiaj... na mapie planów.

W 2014 roku pomysł budowy odcinka pl. Wilsona do Jagiellońskiej powrócił. - Wróciliśmy do mostu Krasińskiego, ponieważ jest on potrzebny. To jedna z większych inwestycji przewidziana na lata 2014 - 22 - mówiła wówczas Agnieszka Kłąb z biura prasowego ratusza.

W lipcu 2015 roku ZMiD ogłosił przetarg na aktualizację dokumentacji tej przeprawy. Według planów drogowców budowa przeprawy miałaby się zacząć w 2017 roku.

jb/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.09.2015 11:10 ~Warszawiak

    Nie wierzę w te wizje. Od lat słyszę, że samochody trzeba wyprowadzić z miasta. Są zagrożeniem. Nie można biegać, chodzić, jeździć swobodnie na rowerze, organizować imprez. Projekt metro miał zastąpić drogi w Centrum więc dla kogo będzie most Krasińskiego??? Dla mnie to wyrzucenie i marnotrawienie pieniędzy unijnych pod pseudo rozwój miasta.
    Ciekawi mnie także, czy skończą się samopodpalenia mostów w celu ich przebudowy???

    PS Patrzę na projekt Dworca Zachodniego. Szału w wyborze projektu nie ma przez władzę Warszawy. Trasa AK jest chyba trzeci raz poprawiana. Polska w budowie tylko, czy jest przyszłościowe myślenie. Ja widzę tylko zysk z przetargów najtańszych firm i zatykanie bezrobocia na budowach.

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 20:37 ~Tomek

    Skipper~Skipper

    Niestety budując kolejny most dla samochodów, nie zmniejszymy korków na istniejących mostach. Podaż wywołuje popyt.


    Idźmy dalej tym tokiem rozumowania! Proponuję zlikwidować część szpitali (liczba chorych powynnna się wtedy zmniejszyć, ba - ilu osobom uratujemy życie, bo jak wiadomo, że ludzie umierają w szpitalach), nie budować szkół (wiadomo, ludzie zobaczą, że nie ma szkół i nie będą się mnożyć - tak jak widzą, że nie buduje się dróg i nie kupują aut).

  • res

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 19:22 ~res

    słoik~słoik

    Poziom komentarzy pod postem jest żenujący. Żadnej merytorycznej dyskusji.

    A twój post, co wnosi do dyskusji? Nie ośmieszaj się człowieczku.

  • potrzeba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 17:14 ~potrzeba

    Most szeroki z torami tramwajowymi i ścieżkami rowerowymi!!!

  • Staszek Ciepielak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 15:29 ~Staszek Ciepielak

    Moje dziecijeszcze samochodów nie mają, to po co mi most, zreszta trzeba poczekac az materiały na budowe stanieją o połowe, a w kraju bedzie wiecej kasy.
    p.s. tera jest tak płytko ze mozna rowerem albo i w kaloszach.

  • maxeusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 13:59 ~maxeusz

    Most potrzebny i to nie tylko ten ale też pomiedzy Łazienkowskim i Siekierkowskim jeden by się przydał... a krzyczą ci co aut nie mają, z domu wychodzą raz na tydzień i nie chcą mieć dużego ruchu, no niestety to jest cena rozrostu, w W-wie braku 2-3 mostów co najmniej

  • jólek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 13:17 ~jólek

    Wilanowską niech lepiej zrobią, połódnową nitkę na odc. niecałych 2 km! Ile na to można czekać?!

  • jólek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 13:11 ~jólek

    maja~maja

    Most tak ale dla trasy S2 !

    100%

  • Piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 11:45 ~Piotr

    Chciał bym się dowiedzieć ilu mieszkańców Żoloborza i Pragi reprezentują te organizacje ? Zapewne znów niewielka grupka krzykaczy ...

  • paszczak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 09:52 ~paszczak

    Budowa tego mostu jest KONIECZNA. Jak ktoś chce mieć ciszę i widok lasu z okna swojego mieskania niech się wyprowadzi na peryferie. Każdy kto ma konieczność przejechania wisły od strony Bródna czuje naglącą potrzebę powstania tego mostu. Nadmienić pragnę, że on już miał być na Euro

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

 Zostawiła zepsute auto. W maju. Stoi na trawniku do dziś

Zostawiła zepsute auto. W maju. Stoi na trawniku do dziś

Trzy miesiące temu kobieta zaparkowała samochód na trawniku, wyszła z niego i… do tej pory nie wróciła. Mieszkańcy są oburzeni, a straż miejska rozkłada... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »