Informacje

19.05.2017 17:18 cena nie tak ważna

213 tramwajów dla Warszawy. Pięć firm złożyło oferty

SERWISY:


Pięć firm złożyło oferty w przetargu na dostawę 213 nowych, niskopodłogowych tramwajów dla stolicy. Tramwaje Warszawskie otworzyły w piątek oferty, ich wartość waha się od 2,2 do 3,4 mld zł. Pierwsze pojazdy mogą przyjechać do Warszawy w połowie 2019 roku.

Tramwaje Warszawskie na początku lutego poinformowały o ogłoszeniu przetargu na zakup tramwajów jedno i dwukierunkowych, całkowicie niskopodłogowych. Zamówienie obejmuje zakup 213 tramwajów, w tym 123 tramwajów w zamówieniu podstawowym oraz 90 tramwajów w ramach opcji.

Pięciu chętnych

Przedmiotem zamówienia będzie 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 tramwajów jednokierunkowych niskopodłogowych o długości do 33 m, a także 20 tramwajów niskopodłogowych jednokierunkowych o długości do 24 m.

W ramach opcji spółka będzie mogła zamówić 45 tramwajów niskopodłogowych dwukierunkowych o długości do 33 m i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości do 33 m.

Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zamówienie blisko 1,9 mld zł netto, czyli ponad 2,3 mld zł brutto. Pięć ofert, które wpłynęły do Tramwajów Warszawskich, opiewa na sumę od ponad 2,2 mld zł do ponad 3,4 mld zł.

Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm: konsorcjum Stadler Polska, Solaris Bus&Coach i Solaris Tram - ponad 2 mld 208 mln zł brutto. Drugą pod względem ceny ofertę złożyła firma Hyundai Rotem Company - ponad 2 mld 235 mln zł brutto. Trzecia oferta z uwagi na kryterium cenowe, to ta złożona przez Skoda Transportation - przeszło 2 mld 720 mln zł brutto.

Kolejnym chętnym na dostawę tramwajów jest firma Pojazdy Szynowe PESA, która zaproponowała cenę ponad 2 mld 722 mln zł brutto. Natomiast firma Alstom Konstal wyceniła swoje usługi na ponad 3 mld 418 mln zł brutto.

Cena nie jest najważniejsza

Jednak - jak podkreślają Tramwaje Warszawskie w swoim komunikacie - cena nie będzie jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.

O wyborze przesądzi kilka wskaźników: cena - 53 procent, pracochłonność czynności obsługowych do przebiegu 1 mln km - 20 procent, zużycie energii - 9 procent, nacisk osi tramwajów na tor - 5 procent. Tramwajarze zwrócą też uwagę na: długość płaskiej podłogi, odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju, nachylenie podłogi, poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju, poziom dźwięku wewnątrz tramwaju na postoju i okres gwarancji.

Tramwaje w ramach zamówienia podstawowego powinny być dostarczone do 30 kwietnia 2021 roku, a w ramach opcji do 30 czerwca 2023 roku. Spółka skorzysta z prawa opcji pod warunkiem posiadania na to środków finansowych.

Pierwsze tramwaje już w 2019 roku

Dostawa pierwszego tramwaju w ramach zamówienia podstawowego planowana jest na przełomie II i III kwartału 2019 roku.

Tramwaje zostaną skierowane między innymi na trasy w ramach powstających projektów współfinansowanych lub przewidzianych do dofinansowania przez Unię Europejską. Są to takie projekty jak np.: "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” – 50 tramwajów, czy "Budowa tramwaju na Gocław w Warszawie wraz z zakupem taboru" – 18 tramwajów.

Tramwaje Warszawskie przypominają, że ostatni tak duży kontrakt na dostawę 186 tramwajów typu 120Na Swing o wartości 1,5 mld zł został podpisany w 2009 r. i był on jednym z największych tego typu w Europie.

Czytaj też o inwestycjach tramwajowych ratusza:

PAP/kz/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.05.2017 08:53 ~stonka

    TWARDY~TWARDY

    A co z infrastrukturą ? Po czym mają jeździć te cudeńka ? Przecież dopuszczalna prędkość na zwrotnicach i krzyżownicach to ciągle 15 km/h !!! Akurat tyle ile maszeruje pijany żółw. Przy takim ruchu , jaki mamy obecnie w mieście taki parametr to śmiech na sali. Może zanim ten nowy tabor zacznie przyjeżdżać do Warszawy , to warto by podnieść to ograniczenie do 30.

    Obawiam się że kompleksowa przebudowa infrastruktury to zbyt skomplikowane zadanie dla Miasta.

  • PIT

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.05.2017 15:21 ~PIT

    Najchętniej bym zobaczył kolejne Pesy, już się zadomowiły w Warszawie.

  • bez niku

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2017 20:16 ~bez niku

    Jako motorniczy z wieloletnim stażem muszę powiedzieć , że ten zawód już dawno stracił swój prestiż . Zarząd bardzo skutecznie zniszczył moje i innych chęci do jakiegokolwiek poświęcenia , ciągłym karaniem nas za byle co i wymyślaniem Służb Wielobrygadowych , Wieloliniowych , nocnych bez pytania kogokolwiek jak to było kiedyś. Motorniczy przemęczony ? Przecież to niemożliwe ! To taka lekka praca...

  • dr44

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2017 19:15 ~dr44

    antymotor~antymotor

    Tramwaje po 33 meyry a przystanki maja 60metrow (kilka jest po 66) ale nawet niech na kazdej linni bedzie jeden przystanek po 60 a reszta po 66 to i tak waskie gardlo i dwa nie stana.
    sa miejsca gdzie noe da sie wydłużyć przystankow.
    Hahaha czyli jeszcze dluzej bedzie niz teraz

    Piszesz o przystankach na których z uwagi na częstotliwość kursowania nigdy się nie spotkają dwa tramwaje? :)

  • antymotor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2017 18:38 ~antymotor

    Tramwaje po 33 meyry a przystanki maja 60metrow (kilka jest po 66) ale nawet niech na kazdej linni bedzie jeden przystanek po 60 a reszta po 66 to i tak waskie gardlo i dwa nie stana.
    sa miejsca gdzie noe da sie wydłużyć przystankow.
    Hahaha czyli jeszcze dluzej bedzie niz teraz

  • obserwator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2017 18:00 ~obserwator

    Pierwsza i podstawowa sprawa to kabina motorowych, która ma być funkcjonalna, wygodna i sprawna. Druga obsługa osób niepełnosprawnych w pełni elektryczna a nie tak jak jest obecnie w wagonach typu Pesa....kabina ciasna z ograniczoną widocznością plus bardzo często nie działającą klimatyzacją, gdzie motorniczy pracuje 10 godzin dziennie. Rampy ręcznie wysuwane z wiecznie psującym się mechanizmem ręcznego otwierania, gdzie rozkład jest robiony 1 minuta przejazdu z przystanku do przystanku bez wliczonej wymiany pasażerów, nie mówiąc o wychodzeniu i otwieraniu rampy.
    Tyle w temacie czyli co najważniejsze wogóle nie brane pod uwagę

  • marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2017 17:55 ~marek

    tym razem poprosimy o tramwaje z miejscami siedzącymi a nie bydłowozu do których można wtłoczyć na stojąco 200 osób, tylko najstarsze pesy nadają się do jazdy

  • TWARDY

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2017 17:52 ~TWARDY

    A co z infrastrukturą ? Po czym mają jeździć te cudeńka ? Przecież dopuszczalna prędkość na zwrotnicach i krzyżownicach to ciągle 15 km/h !!! Akurat tyle ile maszeruje pijany żółw. Przy takim ruchu , jaki mamy obecnie w mieście taki parametr to śmiech na sali. Może zanim ten nowy tabor zacznie przyjeżdżać do Warszawy , to warto by podnieść to ograniczenie do 30.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

 Zostawiła zepsute auto. W maju. Stoi na trawniku do dziś

Zostawiła zepsute auto. W maju. Stoi na trawniku do dziś

Trzy miesiące temu kobieta zaparkowała samochód na trawniku, wyszła z niego i… do tej pory nie wróciła. Mieszkańcy są oburzeni, a straż miejska rozkłada... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »